plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۵
کد مطلب : ۹۱۳۳
در نشست ستادهای مديريت كرونا و اقتصاد مقاومتی

وزیر کشور: هر نوع بی احتیاطی در قبال کرونا، غیر قابل قبول است

اولويت دولت، حفظ و صيانت از شرايط توليد است
رحمانی فضلی با تاکید بر لزوم اجرای قاطع پروتکل های بهداشتی برای حفاظت از دستاوردهای کشور در حوزه کنترل بیماری کرونا هشدار داد: با توجه به ناشناخته بودن این ویروس، هر نوع بی احتیاطی در رفتار با این ویروس، زیانبار و خطر آفرین خواهد بود.
وزیر کشور: هر نوع بی احتیاطی در قبال کرونا، غیر قابل قبول است
به گزارش ایصال نیوز از وزارت کشور، دكتر عبدالرضا رحماني فضلي عصر امروز شنبه در جريان نشست «ستادهاي مديريت كرونا و اقتصاد مقاومتي» که با حضور معاونان چند وزارتخانه به صورت ویدئو کنفرانس با استانداران و مسئولان استانهای فارس و سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون بیش از دو ماه می گذرد و در این مدت به لطف هماهنگي نهادها و دستگاههاي اجرايي كشور و همکاری و مشارکت مردم، مديريت خوبي در زمینه این بیماری داشته ایم.

 وی با اشاره به اينكه اين بيماري در شرايطي به صورت غیرمنتظره وارد كشور شد كه ناشناخته بود و امكانات و تجهیزات پزشكي نظير ماسك و مواد ضد عفوني در كشور به اندازه کافی برای مقابله با آن وجود نداشت، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده، امروز در كشور به شرايط قابل كنترل در مورد این بیماری رسيده ايم و بر آن تسلط داریم.

وزير كشور با این حال هشدار داد:  اگر چه امروز ميزان تسلط ما به بيماري كرونا  بسيار بيشتر از گذشته شده است اما به دلیل ناشناخته بودن این ویروس، بايد همچنان نسبت به رفتارهای آن ، کاملا جانب احتياط را رعایت کنیم و مراقبت های لازم را به عمل آوریم.

رحمانی فضلی با بیان اينكه هر گونه تصور خاتمه بيماري و بي احتياطي در اين حوزه مي تواند موجب  خسران بيشتر  در کشور شود، بر لزوم اتخاذ «رويكردي محافظه كارانه» نسبت به اين بيماري تاکید کرد.

وزير كشور با اشاره به رسالت وزارت كشور و نهادهاي تابعه در اجرا و محقق سازي تصميمات ملي گفت: بايد توجه داشته باشيم كه هر امر ملي كه در سطح كشور مورد تصويب قرا مي گيرد، اجراي آن با استانداري ها و فرمانداري هاست و خوشبختانه در بحث بيماري كرونا،  مجموعه وزارت كشور در كنار وزارت بهداشت و ساير متوليان اين حوزه، توانسته وظيفه و نقش اجرايي اش را به خوبي انجام دهد.

رحماني فضلي در ادامه سخنانش بر لزوم توجه استانداران به پنج موضوع «رصد مستمر و ارایه تحلیل درست از شرایط جامعه »، «رعایت پروتکل های بهداشتی»، «تسهیل امور مردم» ، «توجه ویژه به شرایط حمل و نقل عمومی» و تعمیق پویش «کمک های مومنانه و مجاهدانه» تاکید کرد.

 وزیر کشور در این زمینه به ضرورت توجه استانداري ها به امر اشتغال، امنيت و تامین مايحتاج عمومي مردم اشاره كرد و گفت: رصد مستمر اوضاع و احوال كشور و تبيين درست شرايط جامعه بايد همواره محور برنامه هاي استانداري ها باشد و استانداران محترم در كنار مسائلي چون کمک به پیشگیری و درمان بیماری كرونا، به رفع نارسايي ها در حوزه هاي اشتغال، بيكاري و ساير نيازمندي هاي عمومي مردم، اهتمام جدي داشته باشند.

رحماني فضلي از پيگيري های مستمر رئيس جمهوري در این زمینه و تماسهای مداوم دکتر حسن روحانی با استانداران سراسر كشور خبر داد و گفت: براي دولت، مديريت اوضاع و كنترل شرايط جامعه در شرايط كرونا و پساكرونا بسيار مهم است و براي همين بايد اقدامات مراقبتي و پيشگيري لازم را با تحليل درست از نيازهاي جامعه داشته باشيم.

وزير كشور با تاکید بر اینکه موضوع پساكرونا يكي از نگراني مهم جامعه جهاني است، به نگرانی کشورها از پيامدهاي اقتصادي، اجتماعي و امنیتی اين بيماري اشاره كرد و اظهارداشت: امروز قيمت نفت، تجارت جهاني و توليد همگي متاثر از كرونا شده است و طبيعي است كه همه اينها عواقب خاص امنيتي، اقتصادي و اجتماعي خواهد داشت. 

موضوع ديگري كه وزير كشور بر آن تاکید کرد، لزوم اجرای همه جانبه پروتکل های بهداشتی در زمینه بیماری کرونا از سوی همه آحاد و بخشهای جامعه بود.

رحمانی فضلی گفت:. اگر ما با تلاش و دقت فراوان پروتكلي بنويسیم و برای اجرا، آن را به دستگاههاي اجرايي، بخش خصوصي، مردم و مدارس بدهيم  اما در اجرای آن، دقت نکنیم عملا در این زمینه موفق نبوده ايم. به همین دلیل، رعايت دقیق پروتكل های بهداشتی بايد اولويت همگان باشد.

وي با تجلیل از نقش صداوسیما در حوزه اطلاع رسانی به مردم، بر لزوم توجه همزمان به اطلاع رسانی و آموزش عمومی برای مقابله با بیماری کرونا تاکید کرد.

وزیر کشور در این زمینه خطاب به استانداران گفت: در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در مورد مشاغل و مراکز جمعیتی و فعاليت هاي عمومي به هیچ وجه کوتاه نیایید و برای دفاع از تامین سلامت مردم، در صورت لزوم از ابزارهای قانونی استفاده کنید.
وزير كشور در ادامه به موضوع همراهی مردم در زمینه مبارزه با کرونا اشاره کرد و از استانداران خواست رضایت مردم را به عنوان پایه و محور فعالیت های خود برگزینند و از هر اقدامی كه باعث تسهيل در امور مردم و خدمات رساني بيشتر به آنها شود، دریغ نورزند.
رحمانی فضلی افزود: در شرایط کنونی، بايد فضايي فراهم شود كه مردم كمترين مراجعات را به ادارات داشته باشند و بدون هر گونه سختي، خواسته و نياز آنها برطرف شود. 

وزیر کشور در این زمینه لزوم تقویت استفاده از روشهای الکترونیکی و اینترنتی را برای انجام امور اداری مردم مورد تاکید قرار داد.
رحماني فضلي همچنین با اشاره به اهميت حمل و نقل عمومي در حفظ سلامت مردم گفت: در شرايط شیوع کرونا، حمل ونقل عمومی يكي از حوزه هايي است كه توان آسيب زايي بالايي به مردم دارد و به همین دلیل الزامی کردن استفاده از ماسك جهت استفاده از مترو، اتوبوس و تاکسی، در دست بررسی است. 

وزير كشور در ادامه سخنانش به پویش« كمك هاي مومنانه و مجاهدانه» كه مورد تاكيد مقام معظم رهبري است؛ پرداخت و اظهارداشت:  بايد از همه ظرفيت هاي مردمي در حمايت از اقشار نيازمند استفاده شود و در اين مسير استانداري ها بايد تسهيل گر اين حمايت ها و ناظر توزيع درست آن بین نيازمندان واقعي باشند.

وی با تاکید بر اینکه بايد فضايي ايجاد كنيم كه افراد توانمند در ايام ماه مبارك رمضان به حمايت از نيازمندان تشویق شوند.، یادآور شد: امروز بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد جامعه این توانمندی را دارند که با کمکهای خود، خانواده های نیازمند را، یاری دهند.

رحمانی فضلی خاطر نشان كرد: به لطف هماهنگي نهادهاي اجرايي كشور، همكاري مردم، وزارت بهداشت ، ناجا و استانداري ها كنترل خوبي در حوزه بيماري كرونا داشته ايم و اميدواریم اين روند رو به جلو تا توليد واكسن اين بيماري ادامه یابد.

رحماني فضلي همچنین با قابل قبول دانستن عملكرد استانداري هاي فارس و سيستان و بلوچستان در امر مبارزه با كرونا گفت: در اين خصوص استان سيستان و بلوچستان به سبب شرايط اقليمي و جغرافيايي، ضعف برخی زيرساخت هاي بهداشتي و مجاورت مرز، شرايط ويژه اي داشت اما با همكاري و مشاركت خوب مردم، دانشگاههاي علوم پزشكي و حمايت هاي ملي و اقدامات ناجا در محدود سازي تردد جاده اي، بيماري كرونا در اين استان نيز به خوبي مهار و كنترل شده است. 

رحماني فضلي در ادامه گزارش استانداران و مسئولان اجرایی استانهای فارس و سیستان و بلوچستان را در زمینه بیماری کرونا استماع کرد و تاکید کرد تمامی تلاش خود را برای رفع نیازهای واقعی و اساسی این استانها به عمل خواهد آورد.

وی گفت: امروز شرايط بودجه اي كشور به گونه اي نيست كه هزينه ها و اعتبارات در جاي غير ضروري مصرف شود.به همین دلیل، باید متناسب  با برآورد دقيق خسارت و نيازها، تقاضاي حمايتي از دولت داشته باشيد.

**پای كار آوردن منابع و ظرفيت های اقتصاد داخلی لازمه تحقق جهش توليد است

گفتنی ست؛ در حاشيه این نشست، رحمانی فضلی با بيان اينكه در جلسه امروز سياست هاي جديد جهش توليد را براي استان ها در ذيل سياست هاي كلان دولت ابلاغ كرديم؛ گفت: در سال جديد در امتداد سال ۹۸ كه  با مساله تحريم  فروش نفت و انتقال منابع و تامين  كالا از خارج  مواجه بوديم با دو موضوع و چالش جديد كرونا و ركود جهاني نيز مواجه هستيم. 

وي در ادامه افزود: مساله ركود جهاني بسيار جدي است و آثارش را در كاهش بي سابقه فروش نفت و كاهش تبادلات و تجارت جهاني مي بينيم و اين مساله بر اقتصاد كشورمان هم خواسته وناخواسته تاثير خواهد گذاشت. براي همين بايستي نهايت تلاش مان را به كار بگيريم كه آثار و پيامدهاي منفي اين ركود جهاني را بر اقتصاد مان كمتر كنيم.

وزير كشور با اشاره به ايده جهش توليد مطرح شده  از سوي مقام معظم رهبري نيز گفت: برنامه دولت عملياتي كردن ايده رهبري است؛ اقتضاي اين راهبرد، پاي كار آوردن منابع و ظرفيت هاي اقتصاد داخلي است. در اين راستا بازار سرمايه در كشور فعال شده و از سوي ديگر واگذاري ها نيز با هدف تامين منابع بيشتر براي دولت سامان يافته است.

دكتر رحماني فضلي با اشاره به نقش بخش خصوصي و مردم در فعال شدن اقتصاد كشور گفت: وزارت صمت، وزارت جهاد كشاورزي و استانداري ها بايد تلاش كنند نحوه مشاركت واقعي مردم را هم در حوزه تامين منابع  و هم سرمايه گذاري فراهم كنند. اين جزء دستوراتي است كه دولت داده و با هماهنگي استان ها پيگير اجراي آن هستيم.

وي همچنين به تلاش براي افزايش بهره وري اشاره كرد و گفت: در حال حاضر شرايط محدودي براي منابع و سرمايه گذاري داريم و براي خروج از اين وضعيت يكي از بهترين راه ها افزايش بهره وري است. در اين راستا اولين اولويت دولت، حفظ و صيانت از شرايط موجود توليد است. بحث دوم فعال كردن واحدهاي توليدي است كه در شرايط كرونا دچار ركود شده اند و تلاش دولت بر فعال كردن اين واحد ها و بازگشت كارگران اين حوزه است.

وزير كشور به مساله سرمايه گذاري هاي جديد در كشور اشاره و گفت: با توجه به مساله بيكاري و اشتغال، تمركز بر واحدهاي توليدي اشتغال زا و كوچك است كه سريع به فعاليت ونتيجه برسد.

​ وي همچنين  از  برنامه دولت براي تمام كردن همه طرح هاي نيمه فعال در كشور خبر داد و گفت: همه بايد تلاش كنيم كه در سال جديد با محور قرار دادن مردم، اقتصاد داخلي كشورمان را كه متاثر از شرايط ركود اقتصاد جهاني است با فعال كردن ظرفيت هاي داخلي به سمت و سوي هدفدار و توليد محور حركت دهيم.

«عنایت الله رحیمی» استاندار فارس و «احمدعلی موهبتی» استاندار سیستان و بلوچستان نیز در جریان این نشست با ارایه گزارشی از اقدامات این استان ها آخرین شرایط مقابله با بیماری را در این دو استان تشریح کردند.

​موهبتی همچنین بر لزوم تسریع در تجهیز و تکمیل بیمارستانهای در حال احداث این استان تاکید کرد.

انتهای پیام/*
۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما