plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۷۳۵۸

اعتراف پنتاگون به سقوط یک هواپیمای «E-11» آمریکایی در افغانستان

پس از چهار ساعت گمانه‌زنی و انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد مالک و نوع هواپیمای ساقط شده در جنوب شرقی افغانستان، احتمال حمله گروه طالبان به یک فروند هواپیمای نظامی ارتش آمریکا از نوع E-11 بر فراز ولایت غزنی مطرح شد اما وزارت دفاع آمریکا با رد سرنگون شدن هواپیمای این کشور در افغانستان توسط طالبان اعلام کرد که این هواپیما سقوط کرده است.
اعتراف پنتاگون به سقوط یک هواپیمای «E-11» آمریکایی در افغانستان
به گزارش ایصال نیوز، مطابق اعلام منابع محلی، یک فروند هواپیما که بین ۸۳ تا ۱۱۰ سرنشین داشته، ساعت ۱:۱۰ ظهر دوشنبه در روستای سدوزی شهرستان «ده یک» ولایت غزنی سقوط کرد و بلافاصله آتش گرفت. شهرستان ده یک در کوهپایه هندوکش که منطقه‌ای سرد و صعب‌العبوری است، واقع شده و در حال حاضر تحت کنترل گروه طالبان قرار دارد. ده یک در جنوب شرق ولایت غزنی و در ۲۵ کیلومتری مرکز غزنی قرار دارد.

 بت ریوردان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا عصر دوشنبه از آغاز بررسی‌ها برای تعیین ابعاد واقعی این سانحه خبر داده ولی برخی دیگر از مقام‌های نظامی آمریکا در گفتگو با رسانه‌ها تعلق هواپیمای سقوط کرده به ارتش این کشور را تایید کردند.

اولین تصاویر تایید نشده که از بدنه هواپیمای سانحه دیده منتشر شده، نشان می‌دهد که احتمالا این هواپیما از نوع «بمباردیه E-11A» و متعلق به نیروی هوایی ارتش آمریکاست.

اخبار غیر رسمی منتشر شده در عصر روز دوشنبه، گروه طالبان را به عنوان مسئولیت حمله به این هواپیما معرفی کرده و از کشته شدن تمام سرنشینان این هواپیما حکایت دارد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت ساقط کردن این هواپیما را برعهده گرفت. طالبان مدعی است، هواپیمای ساقط شده حامل گروهی از نظامیان و افسران اطلاعاتی آمریکا بوده است. شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا اعلام کرد که شمار سرنشینان این هواپیما کمتر از ۵ نفر بوده است و هنوز نشانه‌ای از این که این هواپیما مورد هدف موشک قرار گرفته، یافت نشده است.

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون، با رد سرنگون شدن هواپیمای این کشور در افغانستان توسط طالبان اعلام کرد که این هواپیما در غزنی افغانستان سقوط کرده است و سرنشینان آن کمتر از 10 نفر بوده اند.

برخی منابع خبری کشته شدگان را افسران اطلاعاتی سیا و مأموریت آنان را تجسسی و جمع آوری اطلاعات نظامی عنوان کرده اند.

انتهای پیام/* 
۱
مرجع : یورونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما