plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۵۴۶۷

تصویب دو قطعنامه ضد ترکیه‌ای با رای بالا در کنگره آمریکا

ترکیه این اقدام کنگره آمریکا را محکوم کرد
مجلس نمایندگان آمریکا دو قطعنامه ضد ترکیه‌ای را با اکثریت قاطع آرا به تصویب رساند. وزارت امور خارجه ترکیه صدور این دو قطعنامه را محکوم کرد.
تصویب دو قطعنامه ضد ترکیه‌ای با رای بالا در کنگره آمریکا
به گزارش ایصال نیوز، کنگره آمریکا بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) قتل عام ارامنه از سوی دولت عثمانی در سال 1915 را به رسمیت شناخت. در رای گیری انجام شده در مجلس نمایندگان آمریکا 305 نماینده به این قطعنامه رای مثبت و تنها 3 نماینده به آن رای منفی دادند.
وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این تصمیم،‌ اقدامی شرم آور بوده و از دیدگاه ترکیه باطل است.
از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آرا به قانونی رای داد که طی آن با اعمال تحریم‌ علیه ترکیه به دلیل حمله به شمال سوریه موافقت کرد. در این رای گیری 406 نماینده به اعمال تحریم علیه ترکیه رای موافق داده و 16 نماینده دیگر با آن مخالفت کردند.
آمریکا و ترکیه به مدت چندین دهه در زمینه به رسمیت شناختن راندن و کشتار ارامنه در جریان جنگ جهانی اول به عنوان نسل کشی دارای اختلاف بودند. ترکیه می‌گوید که آنچه در سال ۱۹۱۵ رخ داد، نسل‌کشی نبوده است. آنکارا تاکید دارد که آنان در درگیری های جنگ جهانی اول کشته شده‌اند. با این حال ارمنستان می‌گوید که اقدامات امپراطوری عثمانی در آن زمان باعث مرگ ۱.۵ میلیون نفر شده است.
 به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قعطنامه‌های که به تصویب رسیده برای مصرف داخلی بوده و هیچگونه پایه قانونی یا تاریخی ندارند.» آنکارا در این بیانیه اعلام کرد که قطعنامه تصویب شده هیچگونه الزام قانونی نداشته و گام سیاسی بی معنی بوده و تنها در راستای خواسته لابی ارمنی‌ها و گروه‌های ضد ترکیه‌ای است.
ترکیه در بیانیه دیگری پیش نویس قانون مجلس نمایندگان آمریکا در اعمال تحریم علیه مقامات این کشور به دلیل حمله به شمال سوریه را رد کرد. در این بیانیه نیز آمده است که پیش نویس قانونی که مقامات ارشد و نیروهای نظامی ترکیه را هدف قرار داده در تضاد با روح ائتلاف ناتو بوده و با توافقی که ترکیه و آمریکا درباره سوریه در تاریخ 17 اکتبر به آن دست یافتند تناقض دارد.
انتهای پیام/*
۳
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما