plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۴۱۹۲

تشدید تنش میان لبنان و ترکیه بر سر دولت عثمانی

احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه لبنان
وزارت خارجه لبنان در واکنش به بیانیه وزارت خارجه ترکیه، سفیر این کشور در بیروت را احضار کرد. این تنش در پی اظهارات میشل عون در انتقاد از دولت عثمانی بوجود آمد. با تشدید احساسات ناسیونالیستی در رسانه های دولتی ترکیه در دفاع از دولت عثمانی و علیه لبنان، رسانه های لبنان نیز دولت ترکیه را به درس گرفتن از تاریخ فرا خواندند.
تشدید تنش میان لبنان و ترکیه بر سر دولت عثمانی
به گزارش ایصال نیوز، وزارت امور خارجه لبنان «هاکان چاکل» سفیر ترکیه در بیروت را در واکنش به بیانیه وزارت خارجه ترکیه علیه اظهارات اخیر میشل عون رئیس جمهور لبنان احضار کرد و این بیانیه را حاوی تعابیر و لحنی دانست که با اصول دیپلماتیک و روابط تاریخی بین دو کشور تناقض دارد.
به گزارش النشره لبنان، در واکنش به بیانیه توهین آمیز ترکیه، "غادی الخوری" مدیر امور سیاسی و کنسولی وزارت خارجه لبنان روز سه شنبه "هاکان چکل" سفیر ترکیه را احضار کرد و موضع ترکیه در برابر سخنان رئیس جمهور لبنان را برخلاف اصول دیپلماتیک و روابط دوستانه و تاریخی ملت های لبنان و ترکیه دانست. مدیر امور سیاسی و کنسولی وزارت خارجه لبنان در این دیدار خواستار توضیح درباره این بیانیه و اصلاح اشتباه ترکیه برای جلوگیری از سوء تفاهم و آسیب رسیدن به روابط بی نظیر دو کشور شد. وزارت خارجه لبنان همچنین از آنکارا خواست درباره این بیانیه توضیح دهد و به منظور حفظ روابط دوجانبه این اشتباه را تصحیح کند.
گفتنی است، چند روز پیش، "میشل عون" رییس جمهور لبنان در سخنرانی خود به مناسب یکصدمین سالگرد تاسیس لبنان تاکید کرده بود: تمام تلاش ها برای رهایی از یوغ عثمانی با خشونت، ترور، فتنه های طایفه ای پاسخ داده می شد. تروریسم دولتی عثمانی ها علیه لبنانی ها هزاران قربانی گرفت و به گرسنگی و کار اجباری منجر شد. عون در ادامه از تمام لبنانی ها خواست که تاریخ کشور را به نسل های آینده آموزش دهند. وی افزود: ملت ما در مقابل اشغالگری و قیمومت تسلیم نمی شود و لبنان با مساحت کوچک خود خاستگاه دمکراسی و اندیشه آزاد است. 
این اظهارات رئیس جمهور لبنان خشم ترکیه را بر انگیخت و بلافاصله با واکنش تند وزارت خارجه ترکیه روبرو شد و این وزارتخانه در بیانیه‌ای سخنان عون را اهانت آشکار به دولت عثمانی عنوان کرد و آن را بسیار تأسف برانگیز و غیرمسئولانه خواند.
در همین حال و با تشدید احساسات ناسیونالیستی در رسانه های دولتی ترکیه در دفاع از دولت عثمانی و علیه لبنان، رسانه های لبنان نیز دولت ترکیه را به درس گرفتن از تاریخ فرا خواندند. النشرة لبنان در مقاله ای به قلم «طونی خوری» با عنوان «نصیحت به وزارت خارجه ترکیه، زمان فرمان عثمانی به سرآمده است» با اشاره به زوال دوران فرمانفرمایی عثمانی ها، مینویسد: «وزارت خارجه ترکیه باید بداند ادبیات وقیحانه آنان نسبت به لبنان و رئیس جمهور آن نوعی فرار رو به جلو و کتمان واقعیتهای تاریخی است. گویی مسئولان وزارت خارجه ترکیه مانند کسی که در سالن آرایش به قدری از مواد آرایشی استفاده کرده که چهره مشوش بدتر از اصل خود را بوجود آورده، آنان با بزک کردن حقایق تلخ دوره عثمانی، درست برعکس خواسته خود، منظره زشتی از آن دوران را برجای گذاشته اند. بجای اصلاح رفتار گذشته هنوز نمی دانند دوره فرمانفرمایی ها به تاریخ پیوسته است. اردوغان باید بداند چنانکه او نتوانست جنایت و کشتار ارامنه را از ذهن مردم و تاریخ پاک کند؛ فرمان های خشونت آمیز علیه لبنانی ها در دوره عثمانی را هم نمی تواند از یادها ببرد. همچنانکه امپراطوری بریتانیا هم نتوانست!»
انتهای پیام/*     
۱۰
مرجع : النشرة
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما