plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۶۳۰
دبیرکل سازمان ملل متحد خبر داد

کمیته قانون اساسی سوریه با اجماع طرف‌های درگیر تشکیل می‌شود

تلاش‌های روسیه و ایران برای حل بحران سوریه
تشکیل این کمیته گامی اساسی برای حل و فصل سیاسی بحران در سوریه است. کمیته قانون اساسی شامل سه گروه ۵۰ نفره به نمایندگی از دمشق، مخالفان و جامعه مدنی است که آن را فرستاده سازمان ملل بر آن نظارت می‌کند. این توافق با تلاش روسیه و پس از دیدار فرستاده سازمان ملل با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و «نصر الحریری» رئیس هیئت مذاکره‌ کننده مخالفان، حاصل شد.
کمیته قانون اساسی سوریه با اجماع طرف‌های درگیر تشکیل می‌شود
به گزارش ایصال نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد طی یک کنفرانس خبری در ژنو اعلام کرد: دولت و مخالفان سوریه برای تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور توافق کرده اند.
وی در ادامه همچنین اظهار داشت: «قانون اساسی باید آغاز روند سیاسی در سوریه باشد. اقدامات عملی پس از تشکیل این کمیته ضروری است. از نقش ترکیه، روسیه و ایران در این روند تقدیر می‌کنیم».
از سوی دیگر اسپوتنیک گزارش داد، 7 کشور عربی و غربی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار تسریع در تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت شدند.
این هفت کشور، عربستان، اردن، مصر، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در بیانیه‌ای در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، بر ضرورت هماهنگی‌های دیپلماتیک و اقدامات سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تأکید کردند.
آمریکا د اتحادیه اروپا نیز از توافق مخالفان و دولت سوریه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه استقبال کردند.
دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه تاکید کرد: در جریان دیدار امروز پیترسون نماینده وی با مقام‌های سوری در دمشق بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی توافق‌های لازم را انجام داده است.
خبرگزاری رسمی سوریه نیز به نقل از برخی منابع رسانه‌ای به نقل از «یحیی العریضی» سخنگوی هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری اعلام کردند که فرستاده سازمان ملل به سوریه با نصر الحریری رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوری دیدار و گفتگو کرده است.
 گفتنی است، کمیته قانون اساسی شامل سه گروه ۵۰ نفره به نمایندگی از دمشق، مخالفان و جامعه مدنی است که آن را فرستاده سازمان ملل بر آن نظارت می‌کند. این توافق با تلاش روسیه و پس از دیدار فرستاده سازمان ملل با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه و «نصر الحریری» رئیس هیئت مذاکره‌ کننده مخالفان، حاصل شد.
انتهای پیام/*
۲
مرجع : آناتولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما