plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
کد مطلب : ۳۷۴۹۵

بایدن و نتانیاهو به صورت تلفنی با هم گفت‌گو کردند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در پی حمله مرگبار این رژیم به امدادگران در نوار غزه و نیز کنسولگری ایران در سوریه امروز پنجشنبه به وقت محلی با یکدیگر گفت‌گو کردند.
بایدن و نتانیاهو به صورت تلفنی با هم گفت‌گو کردند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، یک مقام آمریکایی ظهر پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و بنیامین نتانیاهو هم اکنون در حال گفتگوی تلفنی با یکدیگر هستند.

این، اولین گفتگوی بایدن و نتانیاهو پس از حمله هوایی مرگبار اسرائیل است که منجر به کشته شدن هفت امدادگر سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» شد. همچنین این گفتگو پس از حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق سوریه صورت می گیرد که منجر به شهادت دو تن از مستشاران ارشد نظامی ایران و ۵ افسر همراه آنان شد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به شبکه خبری سی ان ان گفت: پس از این حمله، بایدن «عصبانی» و «بطور فزاینده ای ناراضی» است. یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفت که بایدن قرار است همه این موارد را در گفتگوی تلفنی خود به نتانیاهو بگوید.

این در حالی است که مقامات کاخ سفید در پی مرگ این هفت امدادگر که یکی از آنها آمریکایی است، تاکید کرده اند که موضع آمریکا در حمایت از حملات و عملیات نظامی کنونی اسرائیل در نوار غزه تغییری نکرده است.

مقام ارشد دولت آمریکا به سی ان ان گفت: «تغییری در سیاست» ما صورت نگرفته است «آنچه رخ داده است تغییر در نارضایتی رئیس جمهور آمریکا است».

شبکه خبری سی ان ان گفت که انتظار می رود بایدن علاوه بر نیاز به حفاظت بهتر از امدادگران در غزه، درباره چندین موضوع دیگر نیز با نتانیاهو گفتگو کند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو حمایت قاطع واشنگتن از اسرائیل را در جنگ غزه اعلام کرده است.

همزمان، سه مقام آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی به روزنامه آمریکایی واشگتن پست اعلام کردند آمریکا در همان روزی که اسرائیل به یک کاروان امدادگران آشپزخانه مرکزی جهانی حمله کرد ، انتقال بیش از یک هزار بمب ۵۰۰ پوندی ام کی ۸۲، بیش از یک هزار بمب کوچک و فیوزهای بمب های ام می ۸۰ را در اول آوریل تصویب کرده است.

این منابع به واشنگتن پست گفتند که کنگره چندین سال قبل از شروع جنگ در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مجوز انتقال آنها را صادر کرد.

این گزارش می افزاید، اما دولت آمریکا این اختیار را دارد که بسته های تسلیحاتی را در هر زمانی قبل از تحویل به حالت تعلیق درآورد و در این مورد این کار را نکرده است.

گفته می‌شود بایدن از کشته شدن کارمندان بشردوستانه «خشمگین و عصبانی » است، اگرچه او به دلیل شکست در تبدیل خشم خود به اقدام ملموس برای تغییر رفتار جنگی اسرائیل در غزه مورد انتقادهای جهانی قرار گرفته است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که واشنگتن می خواهد تحقیقات اسرائیل در مورد حمله ای که منجر به کشته شدن هفت امدادگر سازمان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه شد، در اسرع وقت به پایان برسد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که اسرائیل باید اقدامات هماهنگ بهتری را برای محافظت از کارمندان بشردوستانه و حفاظت از همه غیرنظامیان انجام دهد. وزارت امور خارجه آمریکا به نحوه انجام تحقیقات اسرائیل و همچنین نتایج آن توجه خواهد کرد. این کشتار غیرقابل قبول است و اسرائیل باید "بهتر" عمل کند.

همزمان «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به خبرنگاران اعلام کرد که این سازمان، امداد رسانی شبانه در نوار غزه را به مدت حداقل ۴۸ ساعت متوقف کرده تا ارزیابی های امنیتی را انجام دهد. دوجاریک گفت که این اقدام که بر دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) تأثیر می گذارد، برای ارزیابی نگرانی های امنیتی در منطقه انجام می شود.

سخنگوی سازمان ملل افزود که برنامه جهانی غذا در طول روز به عملیات خود از جمله تلاش های روزانه برای اعزام کاروان ها به شمال غزه "جایی که مردم در حال مرگ هستند"، ادامه می دهد .

او به خبرنگاران گفت: «با نزدیک شدن قحطی، به کارکنان و تجهیزات بشردوستانه نیاز داریم تا بتوانیم آزادانه و ایمن در سراسر نوار غزه حرکت کنیم.»

به گزارش ایرنا، سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهانی» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات اسرائیل در روز دوشنبه برابر با اول آوریل ۲۰۲۴ در غزه باعث کشته شدن هفت امدادگر این سازمان شده است. در این حادثه راننده فلسطینی آنها نیز جان خود را از دست داده است.

این حمله ساعاتی پس از آن روی داد که اعضای این گروه غیردولتی با یک کشتی حاوی کمک‌های غذایی به نوار غزه رسیدند و به مناطق شمالی آن رفتند.

همچنین تصاویری از اجساد پنج کشته منتشر شد که در بیمارستان شهدای الاقصی در شهر «دیر البلح» در مرکز غزه قرار داشتند و تعدادی از آنها لباس‌هایی با آرم خیریه پوشیده بودند.

بر اساس بیانیه این سازمان، کشته‌شدگان استرالیایی، لهستانی، کانادایی-آمریکایی، انگلیسی و فلسطینی بودند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما