plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۹
کد مطلب : ۳۷۳۵۷

مسکو: امریکا آشکارا از منشور سازمان ملل تبعیت نمی کند

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: "ایالات متحده آشکارا اعلام می کند که از منشور سازمان ملل تبعیت نمی کند و استدلال می کند که قطعنامه شورای امنیت در مورد غزه که روز دوشنبه تصویب شد هیچ نیروی الزام آور ندارد."
مسکو: امریکا آشکارا از منشور سازمان ملل تبعیت نمی کند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، پیش از این شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ای خواستار آتش بس فوری در نوار غزه برای ماه رمضان شده بود.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد، سخنرانی خود را با این جمله که قطعنامه الزام آور نیست، به پایان رساند.

در نشست روز سه‌شنبه، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه از هیئت آمریکایی پرسید: "آیا بیانیه توماس گرین‌فیلد، نماینده دائم آمریکا و دیگر مقامات به این معناست که ایالات متحده قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را برای کشورهای عضو الزام‌آور نمی‌داند؟"

نماینده دائم روسیه به ماده 25 منشور سازمان ملل استناد کرد که می گوید: "اعضای سازمان بر اساس این منشور موافقت می کنند که تصمیمات شورای امنیت را اجرا کنند."

وی تاکید کرد: "آیا اظهارات دیروز نماینده دائم توماس گرینفیلد به این معنی است که ایالات متحده دیگر خود را ملزم به مفاد منشور سازمان ملل نمی داند و علاوه بر این، اسرائیل را به انجام آن تشویق می کند؟ اگر اینطور است، پس بحث ما در این مکان هیچ فایده ای ندارد."

به گفته وی، "یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در واقع آشکارا اعلام می‌کند که از منشور سازمان ملل تبعیت نمی‌کند و "نتایج دشوار بحث‌ها در شورا، از جمله قطعنامه تاریخی مربوط به غزه که به سختی به دست آمده در مورد آتش‌بس در این شورا را نادیده می‌گیرد."

نبنزیا تاکید کرد: "به برکت آمریکا، اکنون اسرائیل علیرغم درخواست مستقیم شورای امنیت، کارت سفید کامل دارد و تا غزه را با خاک یکسان نکند، متوقف نخواهد شد."

رابرت وود معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در گفتگو با خبرنگاران در تلاش برای توجیه اظهارات خود مبنی بر "غیرالزام آور بودن" قطعنامه مصوب روز دوشنبه، به ماده 7 منشور سازمان ملل اشاره کرد.

شورای امنیت سازمان ملل یک مأموریت منحصر به فرد برای حفظ صلح و امنیت بین المللی دارد. تصمیمات آن، از جمله قطعنامه ها، برای کشورها الزام آور است. برای موارد خاص، منشور سازمان ملل شامل فصل 7 است که به مسائل اجبار (از جمله زور) برای اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل اختصاص دارد. علاوه بر این، این واقعیت که برخی قطعنامه ها بدون اشاره به فصل هفتم تصویب شده اند، به هیچ وجه آن را غیر الزام آور نمی کند.اسپو تنیک 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما