plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۳۷۱۷۴

افزایش پیش‌بینی آژانس بین‌المللی درباره تقاضای جهانی نفت

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی درباره تقاضای جهانی نفت خام را دوباره افزایش داد اما همچنان این رقم بسیار پایین‌تر از برآورد اوپک است.
افزایش پیش‌بینی آژانس بین‌المللی درباره تقاضای جهانی نفت
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی ماهانه‌اش پیش‌بینی درباره رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی را در پی وقوع اختلال در زمینه حمل‌ونقل نفت در دریای سرخ به‌دلیل حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها، برای چهارمین بار از نوامبر افزایش داد، هرچند شایان ذکر است که این رقم هنوز نسبت به برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از رشد تقاضای جهانی نفت بسیار پایین‌تر است.

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی که کشورهای صنعتی را نمایندگی می‌کنند، در سال‌های اخیر بر سر مسائلی مانند چشم‌انداز بلندمدت تقاضای جهانی نفت و نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های تازه تولید و عرضه نفت با هم اختلاف دیدگاه دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که نسبت به برآورد ماه گذشته میلادی ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.

این نهاد بین‌المللی پس از تمدید کاهش عرضه داوطلبانه  اعضای ائتلاف اوپک و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس، نظر خود از برآورد مازاد عرضه را به کمبود عرضه جزئی تغییر داد.

پس از انتشار گزارش آژانس بین ‌لمللی انرژی، نفت خام برنت تا ۸۰ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و حدود ۸۵ دلار  به ازای هر بشکه داد و ستد شد و به بالاترین حد خود از ماه نوامبر رسید.

جیوانی استانوو، تحلیلگر موسسه یوبی‌اس در این باره گفت: پیش‌بینی افزایشی همراه با بازنگری‌های صعودی درباره رشد تقاضا و برآوردهایی درباره پایین‌بودن نرخ رشد عرضه پایین‌تر از رشد عرضه در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به چشم می‌خورد.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی در ابتدا در ماه ژوئن رشد تقاضای سال ۲۰۲۴ میلادی را روزانه ۸۶۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرده بود.

این گزارش، رشد تقاضای جهانی نفت خام در سال گذشته میلادی را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی کرد.

این آژانس اعلام کرد که کند شدن روند کاهشی پیش‌بینی رشد که پیش‌تر در داده‌های اخیر آشکار است، به این معناست که مصرف نفت پس از چند سال نوسان و بازگشت از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا به روند تاریخی خود بازگشته است.

دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای خود را بدون تغییر روی رقم روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه حفظ کرد، به این معنا که دیدگاه‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه از هم فاصله دارند که تقریباً یک درصد از تقاضای روزانه جهانی را شامل می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: سیگنال‌های ناشی از بانک‌های مرکزی برای آغاز روند کاهش نرخ رشد، راه خروج از رکود اقتصادی را نشان می‌دهد، اما داده‌های اقتصادی ضعیف در چین همچنان نگران‌کننده است.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اختلال‌ها در دریای سرخ سبب شده است تجارت بیشتر به مسیر طولانی‌تر اطراف دماغه امید ادامه یابد و تعداد بشکه‌های رویی آب تا پایان فوریه به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون بشکه برسد.

این گزارش می‌افزاید: مسیرهای طولانی‌تر، تقاضای سوخت را افزایش داد و بارگیری کشتی‌ها با سوخت یا ذخیره‌سازی در سنگاپور به بالاترین حد خود رسید.

روند معکوس اقتصادی

آژانس بین‌المللی انرژی همچنان بر این باور است حتی در شرایطی که چالش‌های کشتیرانی سبب تقویت کوتاه‌مدت قیمت نفت در بازارهای جهانی می‌شود، چشم‌انداز اقتصادی مبهم بر تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که حتی با کاهش تدریجی سلطه چین، رشد تقاضا به شدت به سمت کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) تغییر مسیر خواهد داد.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، انتظار می‌رود رشد تقاضای روزانه چین از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۶۲۰ هزار بشکه در روز برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی درباره عرضه اعلام کرد که رشد عرضه نفت کشورهای خارج از ائتلاف اوپک‌پلاس به‌طور قابل توجهی رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، اگرچه تمدید کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای شماری از اعضا برای سه ماه دوم این توازن را تشدید کرده است.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس اوایل ماه فوریه از تمدید تصمیم کاهش عرضه داوطلبانه در سه ماه نخست تا پایان ژوئن امسال خبر دادند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این کاهش‌ها را به‌عنوان وجود کاهش‌ها برای کل سال تلقی می‌کند و تنها زمانی که اوپک‌پلاس این اقدام را تأیید کرد، آنها را لغو می‌کند.

این آژانس در گزارش خود آورده است که بر این اساس، تراز سال ما از مازاد عرضه نفت به کمبود جزئی تغییر می‌کند، اما شرایط ذخیره‌سازی‌های نفت خام ممکن است با رسیدن حجم عظیم محموله‌های روی آب به مقاصد نهایی، بهبود یابد. شانا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما