plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۳۷۱۶۶
به رهبری مازیار ظهیرالدینی

ارکستر ملی ایران با «بهار دلنشین» به استقبال سال ۱۴۰۳ رفت

قطعات ختلفی در ارکستر نواخته شد
کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران شامگاه پنجشنبه- ۲۴ اسفندماه-به رهبری مازیار ظهیرالدینی به عنوان رهبر میهمان با اجرای قطعه‌های «نوستالژی‌ها» اثر مهران روحانی و «دیوِرتیمِنتو» اثر احمد پژمان در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
ارکستر ملی ایران با «بهار دلنشین» به استقبال سال ۱۴۰۳ رفت
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز و به نقل از ایرنا، ظهیرالدینی موسیقیدان، نوازندگان پیشکسوت ویولن و کنسرت مایستر ارکستر ملی ایران است که آخرین کنسرت این ارکستر را در سال ۱۴۰۲ رهبری کرد.

ارکستر در ابتدا، قطعه «نوستالژیا» (دلتنگی‌ها) اثر مهران روحانی را اجرا کرد؛ این قطعه شامل دو قسمت؛ «عشق» بر مبنای ترانه «الهه ناز» اثر استاد علی اکبر محسنی و «وصال» بر مبنای ترانه «بهار دلنشین» اثر استاد روح الله خالقی بود.

مهران روحانی متولد ۱۳۲۴ از آهنگسازان و مدرسان برجسته موسیقی است، وی موسیقی را در ایران از اساتیدی همچون پرویز مسرور، هرمز فرهت، محمدتقی مسعودیه، علیرضا مشایخی و توماس کریستیان داوید آموخت و سال ۱۳۵۱ در رشته موسیقی با درجه ممتاز از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در کالج سلطنتی لندن تحصیلات موسیقی خود را ادامه داد. روحانی در دانشگاه شیراز، اقتصاد هم خوانده و فعالیت‌های هنری خود را از دوران دانشجویی با کارهایی نظیر آهنگسازی و تشکیل ارکستر و کُر آغاز کرد. وی آثار گوناگونی در فرم‌های مختلف برای ارکستر، پیانو و... نوشته است.

«نوستالژی‌ها» (دلتنگی‌ها)، کنسرتو کلارینت و ارکستر، فانتزی اُورتورپُل، فانتزی شیدا و... از آثار او برای ارکستر هستند. «نوستالژی‌ها» (دلتنگی‌ها) در سه موومان ادای دین روحانی به موسیقی ملی ایران است، سه موومان این اثر اشاره‌ای به سه رنگ پرچم ایران است و هر موومان براساس یک تم آشنا ساخته شده است.

موومان اول (قرمز) و رَنگِ عشق است و بر اساس تم مشهور «الهه ناز» اثر استاد اکبر محسنی نوشته شده است. موومان دوم (رنگ سفید پرچم) بر اساس تم مشهور «سنگ خارا» (دشتی) از استاد علی تجویدی و موومان نهایی (رنگ سبز پرچم) بر اساس تم مشهور «بهار دلنشین» اثر روح الله خالقی ساخته شدند.

ترکیب نوازندگان ارکستر ملی ایران در اجرای شب گذشته کمتر از اجرای معمول این ارکستر و ۳۳ نفر بود و تنها نوازندگان سازهای زهی؛ ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس در این اجرا حضور داشتند و اجرای ارکستر در هر بخش با تحسین مخاطبان همراه بود.

در بخش دوم کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران، سه بخش از آلبوم «دیوِرتیمِنتو»؛ «سوران»، «شوش» و «خوارزم» اثر احمد پژمان اجرا شد.
احمد پژمان متولد ۱۳۱۴ موسیقیدان و آهنگساز صاحب سبک است، وی تحصیلات موسیقی خود را در تهران، آکادمی موسیقی وین و دانشگاه کلمبیا ادامه داد. از اساتید او در ایران می‌توان به حشمت سنجری و حسین ناصحی و در اتریش به پروفسور کریستین داوید و هانس یلینک اشاره کرد. پژمان در سبک‌های گوناگون آثار متفاوتی را ارایه کرده است و علاوه بر ساخت آثاری نظیر اُپرای «دلاور سهند»، «پارسیان» و «ناگهان رستا خیر»، در زمینه موسیقی فیلم، موسیقی نیو اِیج، پاپ و ... هم تجربیات موفق و فراوانی دارد.

آثاری که پژمان در فرم‌ها و گونه‌های مختلف موسیقی غربی نوشته است، اغلب سرشار از موتیف‌ها و تم‌های ایرانی بوده و دلبستگی آهنگساز را به موسیقی اقوام و نواحی نشان می‌دهد. آلبوم «دیوِرتیمِنتو» سال ۱۳۹۵ منتشر شده است. پژمان برای آهنگسازی این اثر، نامزد دریافت جایزه باربد از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر و همچنین برنده تندیس طلایی آلبوم برگزیده مدرن، کلاسیک ایرانی و ملل، از چهارمین جشن سالانه موسیقی ما شده‌ است.

قطعه «دیوِرتیمِنتو» سال ۱۳۸۷ در چهار موومان با عنوان‌های «سوران»، «هنگام»، «شوش» و «خوارزم»؛ با نگاهی آزاد به فرم و البته با تکیه بر الگوهای ریتمیک و ملودیک موسیقی اقوام و نواحی و ردیف ساخته شده است. «دیوِرتیمِنتو» اشاره به قطعه‌ای سازی دارد که از نیمه دوم قرن هجدهم و در میانه باروک و کلاسیک مورد استفاده قرار گرفت.

بعد از پایان رپرتوار، «بهار دلنشین» به عنوان قطعه بیز اجرا شد.

آرمین قضاتی (نوازنده ویولن و کنسرت مایستر)، رایین نورایی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی، رمیصا نفیسی، عرفان شریف زاده، هومان جلالت، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی، محمدعلی غریبی (ویولن یک)، سانوآ عندلیبی، آرش جامع، سارا نادری، نگین سمایی، بهنام آقاجانیان، امیر نظری سالاری، محمدرضا نامجو (ویولن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، پگاه عبدالله زاده (ویولا)، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد (ویولنسل)، سروش کاکاوند، آوا پویاکاشانی، اشکان نظر، ستاره ناموری راد (کنترباس) از اعضای ارکستر ملی ایران در اجرای دیشب گذشته بودند.

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی، با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده است. بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد، این ارکستر زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است و اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند.

نخستین کنسرت ارکستر ملی ایران در سال ۱۴۰۲ به مناسبت روز جهانی هلال احمر با رهبری همایون رحیمیان با شعار «صلح و بشردوستی» ۱۷ اردیبهشت برگزار شد. این ارکستر به رهبری آرش امینی به عنوان رهبر میهمان و اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران همچون مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی، فرهاد فخرالدینی و بهزاد عبدی و رونمایی از قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» آخرین ساخته استاد فرهاد فخرالدینی یکم تیرماه به روی صحنه رفت.

اجرای مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر ملی جوانان روسیه به رهبری آرش امینی و خوانندگی امیرحسین سمیعی در هفته فرهنگی ایران در روسیه در تیرماه امسال، اجرای پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیشکسوت به مناسبت اربعین حسینی در شهریور امسال از دیگر برنامه‌های این ارکستر است.

نخستین کنسرت پاییز ارکستر ملی ایران ۲۰ مهرماه با عنوان «پاییزان» به رهبری رحیمیان با اجرای قطعه‌هایی ماندگار از آهنگسازان فقید به روی صحنه رفت. این ارکستر ۱۳ آبان با عنوان «فصل با باران ما» به رهبری رحیمیان و تک‌نوازی تار مسیح تحویلداری به روی صحنه رفت و آذر و دی ماه امسال به رهبری استاد مجید انتظامی، منتخبی از آثار این آهنگساز را با عنوان «همراه با خاطره‌ها» اجرا کرد.

کنسرت آیینی ارکستر موسیقی ملی ایران با اجرای پوئم سمفونی «بانوی آب و آینه» همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی امیرحسین سمیعی و با اجرای آثاری از آهنگسازان پیشکسوت ششم دی ماه برگزار شد. این ارکستر به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی محمد معتمدی و با همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان در سی ‌و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به روی صحنه رفت.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما