plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
کد مطلب : ۳۷۰۰۹

رکورد پایین ترین آمار ازدواج ایرانی ها رقم خورد

روزنامه همشهری نوشت: مرکز آمار ایران می‌گوید تعداد ازدواج‌های ثبت شده در کشور از حدود ۸۴۰ هزار فقره در سال ۱۳۹۱ به ۵۳۴ هزار و ۱۳۹ فقره در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
رکورد پایین ترین آمار ازدواج ایرانی ها رقم خورد
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز، با وجود تصمیمات متعدد در باره پرداخت وام ازدواج، آمارهای رسمی از نتیجه معکوس خبر می‌دهند. به دلیل سیاست های اقتصادی و تورم موجود، هرچه بیشتر وام ازدواج می دهند، آمار ازدواج کمتر می شود و در سال گذشته رکورد پایین ترین آمار ازدواج متعلق به دولت رئیسی بود.

روزنامه همشهری نوشت: مرکز آمار ایران می‌گوید تعداد ازدواج‌های ثبت شده در کشور از 839هزار و 968فقره در سال 1391به 534هزار و 139فقره در سال 1401رسیده است.

شاخص نسبت ازدواج در کشور - یعنی تعداد ازدواج‌های ثبت شده به ازای هر هزار نفر جمعیت- از 11.2درصد در سال 1391به بعد روند نزولی را تجربه کرده و در پایان سال 1401به کمترین میزان ممکن یعنی 6.3درصد رسیده است.

این در حالی است که همه‌ساله در قانون بودجه سالانه کشور سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بیشتر هم شده و بانک‌ها موظف هستند که به عروس و دامادها وام بپردازند. بانک مرکزی می‌گوید.

در 9ماهه نخست امسال، بانک‌ها به 618هزار و 779عروس و داماد وام ازدواج پرداخت کرده‌اند و 280هزار و 543نفر هم در صف قرار دارند.

در قانون بودجه سال آینده (1403) هم نمایندگان مجلس مصوب کرده‌اند که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول فروردین 1401 است، 300 میلیون تومان با دوره‌ بازپرداخت 10ساله خواهد بود.

گفتنی است؛ علاوه بر آمار ازدواج، آمار طلاق نیز روند نگران کننده دارد و تقریبا از هر سه ازدواج یک مورد طلاق رخ می دهد. ازدواج و طلاق دو معيار مهم سلامت خانواده و استواري يا تزلزل آن قلمداد مي‌شود.

جامعه‌شناسان از خانواده به عنوان ديرپاترين و فراگيرترين نهاد اجتماعي ياد مي‌كنند كه نقش اساسی در جامعه بشري ايفا مي‌كند. مقايسه اين آمارها نشان مي‌دهد درصد كاهش ازدواج بيش از درصد افزايش طلاق است كه اين خود زنگ خطري براي سلامت جامعه از جهات متعدد از جمله مساله فرزندآوري است كه بحث روز كشور هم هست.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما