plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۶۸۴۱

جزئیات چارچوب توافق احتمالی حماس و رژیم صهیونیستی

یک وبگاه خبری آمریکایی اعلام کرد که آمریکا با مشارکت قطر و مصر از چارچوبی جدید برای توافق رژیم اشغالگر و جنبش حماس درباره تبادل اسرا در جریان «مذاکرات پاریس» خبر داد.
جزئیات چارچوب توافق احتمالی حماس و رژیم صهیونیستی
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، وبگاه خبری آمریکایی آکسیوس به نقل از منابعی نوشت: «طبق این چارچوب جدید، حماس در ازای آتش‌ بس 6 هفته‌ای و آزادی صدها اسیر فلسطینی، حدود 40 اسیر اسرائیلی در غزه را آزاد کند. همچنین به برخی از فلسطینی‌ها اجازه می دهد تا به شمال باریکه غزه بازگردند».

برخی مقامات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در همین زمینه، گفتند که می‌خواهند قبل از ماه رمضان، یعنی کمی بیشتر از دو هفته دیگر، به توافق برسند.

این منابع به وبگاه آمریکایی تأکید کردند: «در جریان مذاکرات پاریس پیشرفت‌هایی حاصل شده که ممکن است در چند روز آینده به مذاکرات جدی‌تری برای توافق منجر شود».

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: در مذاکرات روز جمعه در پاریس پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما راه‌های بیشتری برای دستیابی به توافق وجود دارد.

این مسئول آمریکایی ادعا کرد که حماس از برخی خواسته‌های خود صرف‌نظر کرده اما به گفته وبگاه خبری آکسیوس، حماس درباره تغییر موضع خود اظهارنظری نکرده است.

در چارچوب جدید «آزادی صدها اسیر فلسطینی، در ازای آزادی 35 تا 40 اسرائیلی توسط حماس » آمده است و در این توافق تعداد اسیران زن فلسطینی که قرار است در مقابل هر سرباز زن اسرائیلی آزاد شوند، بیشتر از مرحله اول توافق خواهد بود و این توافق شامل آزادی بازداشت‌شدگانی می‌شود که به کشتن اسرائیلی‌ها محکوم شده‌اند و در حال گذراندن احکام طولانی زندان هستند»

همچنین، "اسرائیل با یک روز آتش‌بس برای هر اسیر اسرائیلی آزادشده موافقت خواهد کرد.

این بدان معناست که اگر حماس 35 تا 40 اسیر اسرائیلی را در مرحله اول توافق آزاد کند، حدود 6 هفته جنگ متوقف خواهد شد.

چارچوب توافق جدید همچنین شامل بازگشت اولیه و محدود شهروندان فلسطینی به بخش شمالی نوار غزه خواهدبود و این امر در جریان اجرای مرحله اول توافق و با شروطی که در مذاکرات تفصیلی مشخص خواهد شد، آغاز خواهد شد.

در چارچوب جدید همچنین افزایش قابل توجه حجم کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه آمده است.

شایان ذکر است بیل برنز رئیس سازمان سیا، شیخ محمد بن عبدالرحمن نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر در این مذاکرات شرکت داشتند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما