plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۳۶۶۷۶
در واکنش به توقیف هواپیمای ونزوئلا توسط آمریکا

مادورو: راهزن دیوانه -خاویر میلی- هواپیمای ما را دزدید

خشم ونزوئلا در پی توقیف هواپیمایش توسط امریکا
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، سه روز پس از توقیف یک هواپیمای بوئينگ توسط ایالات متحده که از ژوئن ۲۰۲۲ در بوئنوس آیرس نگهداری می شد، همتای آرژانتینی خود -خاویر میلی- را راهزن دیوانه نامید.
مادورو: راهزن دیوانه -خاویر میلی- هواپیمای ما را دزدید
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، نیکلاس مادورو در بیانیه تلویزیونی درباره رئیس جمهور آرژانتین گفت: «هواپیمای ما را دزدیدند، خاویر میلیِ راهزن هواپیما را از ونزوئلا دزدید. این قهرمان راست افراطی یا دیوانه است یا می‌خواهد مثل دیوانه‌ها رفتار کند و شاید هم هر دو با هم.» 

هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی اِمتراسور از زمان فرود در آرژانتین در سال ۲۰۲۲ همراه با یک محموله قطعات خودرو متوقف شده بود. خدمه ۱۹ نفره این هواپیما در ابتدا بازداشت شده اما در ادامه آزاد شدند. 

این هواپیما در اکتبر ۲۰۲۱ توسط ماهان ایر به شرکت ونزوئلایی که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت هواپیمایی دولتی کونویاسا فروخته شد. ایالات متحده اعلام کرده بود که این معامله تحریم‌های هر دو کشور را نقض می کند.  کاراکاس و تهران به تلاش های آمریکا برای توقیف هواپیما اعتراض کردند، اما یک قاضی آرژانتینی ماه گذشته دستور تسلیم آن را به ایالات متحده داد.

وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ بهمن گفت این هواپیما که به ونزوئلا فروخته شده و در آرژانتین زمین‌گیر شده بود، وارد ایالت فلوریدا شده و «برای از رده خارج شدن آماده می‌شود» اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل آمریکا از وزارت دادگستری در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمای توقیف شده ساخت آمریکا بوده و توسط یک شرکت هواپیمایی تحریم شده به ونزوئلا فروخته شده است. این مقام ارشد آمریکایی اضافه کرده بود که این معامله قوانین صادرات ایالات متحده را نقض کرده است. 

در همین رابطه متیو اکسلرود معاون وزیر بازرگانی ایالات متحده در امور صادرات مدعی شد: «شرکت ماهان با فروش این هواپیما به یک شرکت هواپیمایی باربری ونزوئلا محدودیت‌های صادراتی را ما را نقض کرده و اکنون این هواپیما متعلق به ایالات متحده است.»

این تصمیم خشم ونزوئلا را به همراه داشته و وزارت خارجه این کشور اعلام کرده که همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا این هواپیما به مالک قانونی خود بازگردد. 

این هواپیما روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۱از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد به مقصد اروگوئه پرواز کرد، اما اروگوئه به‌دلیل آنچه هواپیما و برخی خدمه آن را «مشکوک» می‌دانست، به این هواپیما اجازه ورود نداد. در نتیجه این هواپیما مجبور شد به آرژانتین بازگردد اما این کشور در پی درخواست آمریکا و همچنین شکایت دو سازمان یهودیان آرژانتین، این هواپیما را در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرد.

در ماه‌های اخیر روابط میان ونزوئلا و ایالات متحده قدری بهبود یافته و واشینگتن بخشی از تحریم‌ها و محدودیت‌های فروش نفت این کشور را لغو کرده بود اما این اتفاق می‌تواند بار دیگر تنش‌ها را به روابط میان دو طرف بازگرداند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما