plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۷
کد مطلب : ۳۶۰۰۳

رایزنی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه و وضعیت دریای سرخ گفت و گو و تبادل نظر کرد.
رایزنی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، حسین امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه و وضعیت دریای سرخ گفت و گو و تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان، برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه از جمله ترانزیت و معاهده همکاری‌های جامع و راهبردی دو کشور را با همتای روسی خود به اشتراک گذاشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه یمن به بهانه دفاع از امنیت دریای سرخ، ضمن تاکید بر اهمیت امنیت دریانوردی بین المللی، خاطر نشان کرد؛ تحولات دریای سرخ با غزه و رفتار آمریکا و رژیم اسراییل در قبال فلسطین ارتباط دارد و در طرح چنین قطعنامه ای، بیشتر یک زمینه سازی برای حضور بیشتر نظامی آمریکایی‌ها در منطقه و دریای سرخ است.

تحولات مربوط به نوار غزه و تداوم کشتار غیر نظامیان توسط صهیونیست ها از دیگر محورهای گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه بود.

وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت توقف حملات به غزه و کشتار مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز با تسلیت حادثه تروریستی کرمان، مراتب همدردی خود و دولت روسیه را با دولت و ملت ایران ابراز داشت.

وزیر امور خارجه روسیه نیز اقدامات اخیر آمریکا در شورای امنیت در قبال یمن را بهانه ای برای حضور گسترده تر در منطقه ذکر کرد و افزود: آمریکایی‌ها علاقه چندانی به ریشه یابی دلایل و علل اصلی بحران‌ها ندارند.

لاوروف خاطر نشان کرد: ما نیز مانند ایران خواستار آرامش در منطقه و پایان جنگ در نوار غزه و تشکیل دولت فلسطین هستیم.

لاوروف با تاکید بر لزوم گسترش مناسبات دو جانبه به اهمیت نهایی کردن معاهده همکاری‌های جامع و راهبردی دو کشور تاکید و پیشبرد همکاری‌های حمل و نقل ترانزیت میان دو کشور را مورد توجه قرار داد.

طرفین در خصوص اقدام نهایی بر روی مو‌افقتنامه همکاری‌های بلند مدت ایران و روسیه و اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا و همچنین تسهیل تردد کامیون داران ایرانی از مسیر بلاروس - روسیه رایزنی کردند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما