plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۳۵۹۹۸
در چهارمین مجمع معاونین اداری-مالی دستگاه‌ها

رئیسی: همه کسانی که به نام دولت حقوق می‌گیرند باید تحت ضوابط یکسان باشند

ایجاد انضباط اداری به اندازه ایجاد انضباط مالی اهمیت دارد
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت رفع تبعیض در پرداخت حقوق‌ها خاطرنشان کرد: پرداخت حقوق متفاوت برای خدمات و شرایط کاری مشابه باعث ایجاد احساس تبعیض نزد کارکنان می‌شود که این اساس حتی از خود تبعیض نیز بدتر است. لذا رفع تبعیض در پرداخت‌ها بسیار مهم و نظام عادلانه پرداخت از ضرورت‌های کشور است.
رئیسی: همه کسانی که به نام دولت حقوق می‌گیرند باید تحت ضوابط یکسان باشند
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه در «چهارمین مجمع معاونین اداری-مالی وزارتخانه‌ها، نهادها، موسسات و شرکت‌های دولتی» که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه امیدوارم این نشست در ارتقای انضباط مالی و شفافیت در سازمان‌های کشور و به ویژه شرکت‌های دولتی تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: امروز همانگونه که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال تاکید کردند، ضرورت یک تحول در نظام اداره کشور به طور جدی احساس می‌شود.

منقح کردن قوانین یکی از اقدامات لازم برای ایجاد و ارتقای شفافیت در ساختار اداری کشور

رئیس جمهور تحول شناختی، تحول فرآیندی و تحول نهادی را سه گام و مرحله تحول برشمرد و افزود: این تحول باید در راستای ارتقای بهره‌وری و کارآمدی و بهبود وضعیت پاسخگویی و شفافیت در سازمان اداره کشور دنبال شود.

آقای رئیسی آموزش، به‌روز بودن و ایجاد یک نظام اطلاع‌رسانی به‌هنگام و دقیق از دیگر لوازم ارتقای کارآمدی نظام مدیریتی دانست و گفت: یکی از اقدامات لازم برای ایجاد و ارتقای شفافیت در ساختار اداری کشور تنقیح قوانین است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هر سه قوه را مامور و موظف به تسریع در منقح کردن قوانین کرده‌اند تا به رفع تعارضات قوانین و ارتقای شفافیت کمک شود.

نیروی انسانی به مثابه امانت الهی در اختیار مدیر است

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نیروهای انسانی امانت الهی نزد مدیران هستند، خاطرنشان کرد: مدیر باید توانمندی نیروی انسانی را به شکل دقیق ارزیابی و شناسایی کند و از هر نیرو متناسب با توانمندی و کارآیی‌های او در جای مناسب استفاده کند؛ مدیران در قبال عمر و وقت نیروهای اداری مسئولیت شرعی و قانونی دارند.

آقای رئیسی همچنین یکی دیگر از مسئولیت‌های مدیران و به خصوص مدیران اداری-مالی را رفع پیچیدگی‌های نظام اداری و بروکراسی موجود دانست و گفت: شما مسئولیت دارید فرآیندهای کاری را در راستای ارتقای کارآمدی، شفافیت و پاسخگویی، کوتاه‌، دقیق، کارآمد و مناسب‌سازی کنید.

نتیجه پیگیری اجرای سیاست‌های اداری کشور اجرای عدالت خواهد بود

رئیس جمهور با بیان اینکه در سازمان‌ها اضافه‌کاری باید فقط برای کار اضافه پرداخت شده و اگر مدیری یک نیرو را شایسته تقدیر و کمک می‌داند، باید به نحو دیگری به او کمک شود و پرداخت اضافه‌کاری برای این منظور صحیح نیست، افزود: باید شفاف عمل کرد تا انضباط مالی ارتقا یابد. همچنین لازم است در کنار نمایندگانی که امور کارکنان دستگا‌ه‌ها را دنبال می‌کنند، کسانی نیز به نمایندگی از دولت اجرای صحیح، دقیق و مطلوب سیاست‌های دولت را در میان کارکنان دستگاه‌ها دنبال کنند.

آقای رئیسی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اداری کشور از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسئولیت همه ارکان نظام اداری کشور در پیگیری اجرای این سیاست‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: شاید پیگیری اجرای این سیاست‌ها در ادارات واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشته باشد، اما یقین بدانید که نتیجه نهایی آن اجرای عدالت اداری و قرار گرفتن هر امری در جای خودش و ارتقای کارآمدی خواهد بود.

نظارت دیوان محاسبات را یک نعمت تلقی کنید نه مانع و مزاحم

رئیس جمهور با بیان اینکه همه باید حسابرسی و نظارت دیوان محاسبات را یک نعمت تلقی کنند و نه مانع و مزاحم، تصریح کرد: یقین بدانید نظامات کنترلی در جهت تداوم اعتماد به مدیران است. همه مدیران به اعتبار اعتمادی که به آنها وجود داشته منصوب شده‌اند و نظارت موجب تداوم اعتماد است.

آقای رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت رفع تبعیض در پرداخت حقوق‌ها خاطرنشان کرد: پرداخت حقوق متفاوت برای خدمات و شرایط کاری مشابه باعث ایجاد احساس تبعیض نزد کارکنان می‌شود که این اساس حتی از خود تبعیض نیز بدتر است. لذا رفع تبعیض در پرداخت‌ها بسیار مهم و نظام عادلانه پرداخت از ضرورت‌های کشور است.

رئیس جمهور در بخش بعدی سخنانش ارزیابی دقیق عملکرد کارکنان دستگاه‌ها را بسیار مهم و در ارتقای کارآمدی بسیار موثر توصیف و تصریح کرد: چانه‌زنی به هیچ وجه نباید در نظام ارزیابی عملکرد کارکنان وارد شود. انجام ارزیابی باید با مسئولیت‌پذیری انجام شود و اساسا مسئولیت‌پذیری از مسائل مهمی است که می‌تواند باعث ارتقای کارآمدی دستگاه‌ها شود.

اهمیت استفاده به‌جا و توأمان از سیاست تشویق و تنبیه

آقای رئیسی با اشاره به اهمیت تشویق به‌جای کارکنان بر ضرورت استفاده توأمان از نظام تشویق و تنبیه تاکید و خاطرنشان کرد: کارآیی نظام تشویق و تنبیه زمانی آشکار خواهد شد که از آنها در جای مناسب و توأمان استفاده شود. ارزیابی دقیق و استفاده به‌جا از نظام تشویق و تنبیه به خود کارکنان نیز کمک می‌کند که بفهمند در کجا قرار دارند و چگونه کیفیت کار خود را بالا ببرند.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت کیفی‌سازی عملکرد نیروهای انسانی و تاثیر برگزاری چنین جلساتی در این راستا گفت: همواره تاکید داشته‌ام که جلساتی برای مرور عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌ها و ارزیابی آن با میزان نیروی انسانی، بودجه و اعتبارات هر دستگاه برگزار شود. امروز یکی از مهمترین ضرورت‌های کشور ارتقای بهره‌وری است؛ رشد اقتصادی، رشد تولید، کارآمدی نظام اداری، اقتصاد مقاومتی، بالنده شدن کشور در حوزه‌های مهم و به ویژه نظام اداری کارآمد در گرو افزایش بهره‌وری است.

بهره‌وری در این سال‌ها افزایشی بوده اما باز هم باید بالاتر برود

آقای رئیسی ادامه داد: قبل از درخواست امکانات و منابع جدید، عملکرد دستگاه‌های تابعه خودتان را بر اساس میزان امکانات و منابع در اختیار بررسی کنید و ببینید آیا بهره‌وری مناسبی داشته‌اید. اگر چه در این سال‌ها بهره‌وری کاملا افزایشی بوده، اما همچنان در این زمینه مشکل داریم و باید نرخ بهره‌وری بالاتر از 3 تا 3.5 درصد فعلی برود.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در جهت انضباط مالی، ایجاد شفافیت برای ارتقای اعتماد و نشاط اجتماعی، رفع گره‌ها و کُندی کار در ادارات، تلاش برای حذف روش چانه‌زنی و عادلانه، تخصص‌محور و ضابطه‌مند شدن کامل جذب نیروی انسانی در سازمان‌ها و ادارات و تلاش برای ارتقای توانمندی‌های نیروی انسانی از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور خطاب به مدیران اداری-مالی دستگاه‌ها و سازمان‌ها بود.

رعایت اخلاق حرفه‌ای و اداری به ایجاد انضباط مالی و اداری کمک می‌کند

آقای رئیسی با قدردانی از ضمن قدردانی از تلاش‌های رئیس و کارکنان دیوان محاسبات، خواستار تلاش برای آشنایی و آگاهی بیشتر و به‌روز مدیران و کارکنان با قوانین، مقررات، بایدها و نبایدها و همه اموری که می‌تواند به انضباط و شفافیت هر چه بیشتر نظام اداری و مالی بیانجامد، شد.

رئیس جمهور همچنین بر اهمیت رفع بسترهای فسادزا تاکید کرد و اظهار داشت: اصلاح بسترهای فسادزا بسیار مهم و بر رسیدگی به مفاسد اولویت دارد. ساز و کارها به نحوی تنظیم شود که اساسا افراد امکان تخلف کردن نداشته باشند.

آقای رئیسی در ادامه سخنانش به ضرورت توجه به اخلاق حرفه‌ای و اداری اشاره کرد و گفت: رعایت اخلاق اداری و حرفه‌ای می‌تواند به ایجاد انضباط مالی و اداری کمک کند.

اهمیت ایجاد انضباط اداری در کنار انضباط مالی

رئیس جمهور مسئولیت مدیران اداری-مالی در ایجاد تحول در نظام اداری را مهم و سنگین توصیف و تصریح کرد: ایجاد انضباط اداری در کنار انضباط مالی بسیار اهمیت دارد. حتما مراقبت کنید که شرکت‌های دولتی حیاط خلوت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نشود. اینگونه نباشد که ضوابط و مقررات فقط برای وزارتخانه و دستگاه اجرایی باشد و شرکت‌ها خودشان برای خودشان ضابطه وضع کنند. همه آن بخش‌هایی که به نام دولت حقوق می‌گیرند باید تحت ضابطه یکسان باشند.

آقای رئیسی از مدیران اداری-مالی خواست که با کارکنان دستگاه‌های خود جلسات منظمی را برگزار کنند و مسائل را برای آنها تشریح کنند و ادامه داد: یقین بدانید بدنه کلی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به دنبال اجرای عدالت و انضباط مالی و اداری هستند و وقتی برای آنها تشریح کنید که هدف شما هم همین است، با شما همراه خواهند بود.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما