plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۳۵۵۲۲

تشریح جزئیات ساز و کار شفافیت مالی انتخابات توسط سخنگوی ستاد انتخابات کشور

محسن اسلامی با اشاره به ساز و کار سامانه شفافیت مالی انتخابات گفت: براساس قانون، حداکثر هزینه هر نامزد در حوزه انتخابیه، توسط وزارت کشور، تدوین و توسط هیأت مرکزی نظارت تأیید می‌شود.
تشریح جزئیات ساز و کار شفافیت مالی انتخابات توسط سخنگوی ستاد انتخابات کشور
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، محسن اسلامی امروز سه‌شنبه در گفت‌گویی با بیان اینکه هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان تا ۱۴ دی فرصت دارند صلاحیت داوطلبان را اعلام کنند، گفت: بر اساس ماده ۸۳ قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، از زمان ثبت نام داوطلبان، هرگونه تبلیغات به صورت مستقیم و غیرمستقیم ممنوع است و جرم‌نگاری می‌شود.ارائه لیست انتخاباتی در این بازه زمانی توسط احزاب و گروه‌های سیاسی که پروانه فعالیت را از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب دریافت کردند هم مجاز نیست.

دبیر ستاد انتخابات گفت: بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های نظارت پایان یافته و تا ۱۴ دی به اعتراض داوطلبان رسیدگی می‌کنند.

جزئیات ساز و کار شفافیت مالی انتخابات

وی با اشاره به ساز و کار سامانه شفافیت مالی انتخابات، افزود: در این سامانه تامین مالی فعالیت‌های تبلیغاتی ثبت و ضبط، پایش و نظارت می‌شود. از ۱۵ دی، برای کلیه نامزدها پیامکی شامل نام کاربری و رمز عبور ارسال می‌شود و می‌توانند اطلاعات خود را ویرایش و تکمیل کنند. کلیه کمک‌هایی که از سوی خیرین و افراد ایرانی و گروه‌های سیاسی انجام می‌شود و همچنین دارایی‌های شخصی فرد که قرار است در انتخابات هزینه شود، در سامانه وارد می‌شود. کلیه هزینه‌ها نیز باید در سامانه ثبت شود.

اسلامی گفت: طبق قانون انتخابات، هزینه‌ها بر ۴ محورِ برپایی ستاد انتخابات، برپایی تجمع عمومی، تبلیغات متقاضی و حق‌الزحمه عوامل اجرایی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: براساس قانون، حداکثر هزینه هر نامزد در حوزه انتخابیه، باید توسط وزارت کشور، تدوین و توسط هیأت مرکزی نظارت تأیید شود. یعنی آن حوزه انتخابیه خاص، برای تبلیغات و تأمین مالی، یک سقفی دارد و اگر رعایت نشود، تخلف صورت گرفته است. احزاب و خیرین هم تنها می‌توانند ۲۰ درصد از این سقف را تأمین کنند. طبق قانون، مابه ازای نقدی کمک‌های غیرمادی نیز باید در سامانه ثبت شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به ماده ۷۴ قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌های دولتی ذیل ماده ۵ مدیریت خدمات کشوری باید ظرفیت‌های خود را برای تبلیغات در اختیار نامزدها قرار بدهند.

اسلامی خاطرنشان کرد: اوایل بامداد ۱۵ دی، سعی می‌کنیم نتایج بررسی صلاحیت‌ها را در سامانه قرار داده و از طریق پیامک، به دواطلبان ابلاغ کنیم.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما