plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
کد مطلب : ۳۵۴۱۷

تکرار ادعاهای واهی شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر سه گانه ایرانی و میدان گازی آرش

شورای همکاری خلیج فارس با تکرار ادعاهای واهی اش علیه جزایر سه گانۀ ایرانی و میدان گازی آرش، مدعی شد: ایران هیچ حق و حقوقی در میدان گازی آرش ندارد و باید تکلیف جزایر سه‌گانه را روشن کند! ؛ ایران بارها و بارها چنین ادعاهای واهی را خلاف اصل حسن همجواری دانسته و مردود اعلام کرده است.
تکرار ادعاهای واهی شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر سه گانه ایرانی و میدان گازی آرش
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، سران کشورهای عضو شورای موسوم به شورای همکاری خلیج فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر با انتشار بیانیه‌ای مدعی حق حاکمیت امارات عربی متحده! بر سه جزیره ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی شدند و از ایران خواستند تا به تلاش‌ها برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد!

در بخش دیگری از این بیانیه که بر خلاف پروتکل های مربوط به اصل حسن همجواری تدارک دیده شده، ادعا شده است که کل میدان گازی آرش (دُره) در مناطق دریایی کویت واقع شده و مالکیت آن مشترکاً متعلق به پادشاهی عربستان سعودی و دولت کویت است!

این بیانیه در ادامۀ ادعای واهی خود افزوده است: «آنها به تنهایی و بر اساس مقررات حقوق بین‌الملل و بر اساس توافقات موجود فی‌مابین، از حقوق کامل بهره‌برداری از منابع طبیعی آن منطقه برخوردارند و شورای عالی قاطعانه هرگونه ادعای حقوق طرفین دیگر در این زمینه را رد می کند»!

از دیگر موارد زیاده خواهانۀ این بیانیه ادعا در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است که در آن بر لزوم مشارکت کشورهای عضو شورا در تمامی مذاکرات، بحث‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط به موضوع پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرده است!

ایران بارها و بارها چنین ادعاهای واهی را خلاف اصل حسن همجواری دانسته و مردود اعلام کرده است. برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب پروتکل های بین المللی تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال توسعه است و اساساً دلیل منطقی و حقوقی برای مداخله کشورهای عربی در مذاکرات مربوط به این برنامه وجود ندارد. جزایر سه گانۀ ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی نیز متعلق به ایران است و کوچکترین توطئه ای در خصوص تمامیت ارضی ایران با پاسخ پشیمان کننده مواجه خواهد شد. میدان گازی-نفتی آرش نیز یک میدان گازی مشترک میان سه کشور ایران، کویت و عربستان است و ایران حق بهره مندی از منافع آن و بهره برداری از ذخایر آن را دارد. 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما