plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۵۲۴۸
در برنامه صف اول شبکه خبر

سردار سلیمانی: بسیج تحقق راهبرد ایران قوی را پیگیری می‌کند

ساخت و تحویل ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به محرومان
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در تشریح اقدامات بسیج در حوزه های مختلف با بیان اینکه بسیج تحقق راهبرد ایران قوی را پیگیری می‌کند، گفت: هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی طی سال گذشته و سال جاری تکمیل و تحویل شده است.
سردار سلیمانی: بسیج تحقق راهبرد ایران قوی را پیگیری می‌کند
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در برنامه صف اول شبکه خبر، گفت: در ابتدا سالروز تشکیل بسیج ملت بزرگ ایران را تبریک می‌گویم که در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ فرمانی از سوی امام راحل و عظیم‌الشأن مبنی بر تشکیل بسیج صادر شد و ملت بزرگ ایران بسیج را براساس همین فرمان تشکیل دادند.

وی افزود: پیروزی مردم عزیز غزه را هم تبریک عرض می‌کنم و خدا را شاکر هستیم بابت فضل الهی و پیروزی که عنایت فرمودند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه بسیج یک مجموعه مردمی است و با حضور مردم تشکیل می‌شود، تصریح کرد: بخش جوانانه بسیج بسیار برجسته است، نگین انگشتری اجتماعات بسیج جوانان هستند. در واقع، بسیج یک تشکیلات مردمی جوان‌محور است ولی از همه اقشار و اصناف در بسیج حضور دارند.

سردار سلیمانی ادامه داد: چگونگی فعالیت و حرکت بسیج به نیازهای میهن عزیز ما یعنی ایران و نیازهای اساسی ملت بزرگ ایران باز می‌گردد. بسیج باید در خصوص هر نیازی که کشور و ملت ما داشته باشد، نقش‌آفرینی کند. البته این نقش‌آفرینی باید به اندازه و به موقع باشد.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی بسیج در میدان‌های مختلف، عنوان کرد: اگر بیماری کرونا شیوع پیدا می‌کند، بسیج باید در مقابل این بیماری نقش‌آفرینی کند و به میدان بیاید، در این عرصه، اولین گروه‌، بسیجی‌ها هستند که با حضور در میدان، گروه‌های مردم‌پایه را شکل می‌دهند، یعنی همه مردمی که می‌خواهند با این بیماری مقابله کنند در کسوت بسیجی در میدان حضور پیدا می‌کنند و با بر عهده گرفتن نقش، بخشی از آن کار را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: اگر سیل یا زلزله اتفاق می‌افتد باز هم این‌گونه است افرادی که می‌خواهند کمک کنند با یک شکل و سازماندهی در عرصه حضور پیدا کنند.

سردار سلیمانی، گفت: نیاز داریم بسیج در زمینه‌ها و میدان‌های مختلف نقش‌آفرینی کند. میدان‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، تربیت جوانان مؤمنان انقلابی، فعال کردن مساجد، پشتیبانی از برنامه‌های دانش‌آموزی، خدمت به دانشجویان، محرومیت‌زدایی، سازندگی و اقتصاد مقاومتی، فضای مجازی، علم و فناوری جزو میدان‌های فعالیت بسیج است.

وی ادامه داد: بسیج در همه زمینه‌ها فعالیت دارد و در خدمت ملت بزرگ ایران است. البته این فعالیت‌ها در حال توسعه و به‌روزرسانی هستند. ایران اسلامی در گام دوم در یک موقعیت بسیار خوب قرار داشته و در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و چشم‌انداز تعیین‌ شده توسط رهبر انقلاب مبنی بر ایران قوی، تأکید کرد: ما به عنوان بسیج همان‌گونه که ملت ایران تحقق راهبرد ایران قوی را پیگیری می‌کند، بایستی دنبال تحقق ایران قوی باشیم، بسیج در همه زمینه‌هایی که می‌تواند به تحقق ایران قوی منجر شود، نقش‌آفرینی خواهد کرد و بایستی نقش‌آفرینی کند.

سردار سلیمانی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد، جوهر بسیج است، بسیج یک مجموعه تشکیلاتی است که در وهله اول مردم‌پایه و مردمی است. این نهاد یک مجموعه نظامی، حکومتی و حاکمیتی نیست، بلکه این مجموعه تحت فرمان امام‌المسلمین، رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار دارد و با حضور مردم به خصوص جوانان شکل می‌گیرد. اینکه اسم این نهاد نیروی مقاومت بسیج یا سازمان بسیج باشد، چندان اهمیتی ندارد و نباید مورد توجه باشد.

وی ضمن تأکید بر رسالت بسیج، عنوان کرد: رسالت بسیج پیش‌روندگی و پیش‌برندگی است؛ هم خود این نهاد باید در راستای تحقق ایران قوی و همه جنبه‌های مردم‌سالاری اسلامی به پیش برود و قدرت پیش‌روندگی داشته باشد و هم مجموعه‌هایی که انگیزه دارند و هم‌افزا هستند را با خود به پیش ببرد. بسیج به عنوان مجموعه‌ای پیش‌قراول و پرچمدار، پرچم پیشرفت و ترقی را باید در دست داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: بسیج شجره طیبه الهی و فراتر از آن، گفتمان بسیج است که امام عظیم‌الشأن ما فرمودند، اگر نوای دلنشین تفکر بسیجی بر کشور حکم فرما شد کشور از گزند دشمنان مصون خواهد ماند. این مطلب مهم در پیام امام خمینی (ره) که در دوم آذر سال ۶۷ که در خصوص بسیج طلبه و دانشجو صادر شد، مطرح شده است.

سردار سلیمانی با بیان اینکه بسیج یک تفکر و گفتمان است، ولی مجموعه سازمان‌یافته آن در پایگاه‌های مقاومت و اقشار نقش پیش‌قراولی را برای ملت ایران و در خدمت ملت ایران و به عنوان خادم ملت ایران بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: بسیج صرفاً افراد سازماندهی شده نیستند، افراد سازماندهی شده یک بخش از بسیج هستند و افراد غیر سازماندهی شده و غیر ثبت‌نام‌شده هم جزو مجموعه بسیج لحاظ می‌شوند.

وی ادامه داد: نقش‌آفرینی مردم در دوران کرونا نمونه‌ای از بسیج ملت ایران است، چرا که همه افراد نقش‌آفرین، سازماندهی‌شده نبودند و در حین نقش‌آفرینی سازماندهی و ثبت‌نام شده نبودند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: یک تحول در نگاه نسبت به بسیج در چشم‌انداز مشخص شده است که بسیج هم مجموعه‌های سازماندهی شده را در نظر می‌گیرد و هم مجموعه‌های غیر ثبت‌نام شده و غیر سازماندهی شده، اما هنگام نقش‌‌آفرینی وقتی در مسیر تحقق اهداف هم‌جهت و هم‌راستا می‌شوند، حرکت آن‌ها نیز بسیجی است و میدان‌ها، میدان‌های خدمت، امیدآفرینی و تبیین است.

سردار سلیمانی با اشاره به رویکردهای سه‌گانه این نهاد در خدمت به ملت ایران، اظهار کرد: اگر بخواهیم سه جهت اصلی را برای بسیج مشخص کنیم؛ جهاد خدمت، جهاد امیدآفرینی و جهاد تبیین هستند. هرکدام از این میدان‌ها نیز، بخش وسیعی از برنامه‌ها را شامل می‌شوند و این رویکردها، مجموعه‌های وسیعی از برنامه‌ها را شامل می‌شوند؛ به طور مثال، در حوزه جهاد خدمت ۲۰ تا ۳۰ موضوع اصلی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ساخت مسکن برای محرومین، رساندن آب شُرب بهداشتی به روستاهای دچار تنش آبی و یا فاقد شبکه آبرسانی از جمله طرح‌های بسیج در جهاد خدمت است. در این طرح، بسیج حدود ۳۹۰۰ روستا را تقبل کرده که آبرسانی به ۱۴۰۰ روستا طی سال گذشته و سال جاری انجام شده است، این کار توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود اما قراردادهای آن در توافق با وزارت نیرو امضا شده و گروه‌های جهادی در این کار نقش‌آفرینی می‌کنند که ۵۲ هزار گروه جهادی در خدمت این طرح‌ها هستند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن اشاره به سایر فعالیت‌ها در حوزه جهاد خدمت، تأکید کرد: ساخت جاده‌های بین مزارع و جاده‌های روستایی، ساخت زیرساخت‌ها برای روستاها به خصوص مناطق کم‌برخوردار و ساخت مسکن در مناطق حاشیه‌ای از این جمله هستند. هم‌اکنون طرح یک‌هزار واحدی در چابهار در حال اجراست که ۵۰۰ واحد آن به پایان رسیده و پس از تکمیل زیرساخت‌های آن و بقیه واحدها، به بهره‌برداری خواهد رسید.

سردار سلیمانی ادامه داد: در حوزه ساخت خانه جمعیت مورد هدف ما محرومین هستند. اکنون خانه‌هایی که ما در حال ساخت آن‌ها هستیم برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) است. ساخت خانه‌ها به این شکل است که بسیج در توافق با کمیته امداد یک قیمت تمام شده بسیار نازل را تعیین می‌کند، چون گروه‌های جهادی درگیر ساخت آن می‌شوند و این گروه‌ها ما به ازایی بابت ساخت منازل دریافت نمی‌کنند. در این راستا، گروه‌های تخصصی بسیج مهندسین ما، موضوعات طراحی را بر عهده دارد، یعنی مهندسین عمران و معماری ظرفیت‌های خود را به صورت داوطلبانه در اختیار این طرح قرار می‌دهند.

وی گفت: همچنین، بسیج اصناف و سایر ظرفیت‌ها و برخی اقشار بسیج ما همچون بسیج جامعه پزشکی و سایر اقشار در جذب و جلب کمک‌های خیرین از کمک‌های آن‌ها استفاده می‌کنند و یا برخی از صنایع و کارخانجاتی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه تأمین مصالح در این طرح‌ مشارکت می‌کنند؛ در واقع، ما بسیج ظرفیت‌ها را برای ساخت این واحدها محقق می‌کنیم، البته کمیته امداد امام خمینی نیز مقداری اعتبار اختصاص می‌دهد. اگر کمیته امداد امام خمینی (ره) بخواهد این خانه‌ها را به شکل دیگری بسازد اصلاً امکان‌پذیر نیست. لذا؛ این خانه‌ها با کیفیت عالی در زمان کوتاه و قیمت بسیار پایین ساخته شده و در اختیار افراد واجد شرایط قرار می‌گیرد. در این راستا، ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد از این خانه‌ها طی سال گذشته و سال جاری تکمیل و تحویل شده است.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به سایر اقدامات بسیج، عنوان کرد: کمک به کشاورزان در بالا بردن میزان محصول در سطح یکی دیگر از اقدامات بسیج است. این کار با آموزش‌هایی که به کشاورزان داده می‌شود، به پیش می‌رود و هیچ‌گونه ما به ازایی دریافت نمی‌شود، بلکه مهندسین کشاورزی ما به صورت داوطلب سازماندهی شده‌اند و با هماهنگی جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و استان‌ها در کنار کشاورزان قرار گرفته و کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند، این کار طی سال‌های گذشته تجربه شده و چند میلیون هکتار تحت پوشش است، البته به دنبال توافق برای افزایش این میزان هستیم.

سردار سلیمانی ادامه داد: طرح دیگر پیش‌بینی شده که از دوشنبه مرحله اول آن در استان فارس آغاز می‌شود، طرح آبخیز تا جالیز نام دارد؛ هدف این طرح، کنترل آب‌های سطحی برای تقویت آب‌های مورد نیاز کشاورزی اعم از باغداری است تا از این طریق کشاورزی و باغداری کشور تقویت شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های بسیج در حوزه اشتغالزایی، بیان کرد: هدف این طرح، واحدهای تولیدی متوسط و کوچک به عنوان واحدهای بسیار مؤثر در اقتصاد مقاومتی هستند. سال گذشته، 3 هزار واحد در سطح کشور احیا شد که از این میزان یک‌هزار و ۵۰۰ واحد آن توسط بسیج صنعت، معدن و بازرگانی احیا شده بود.

رئیس سازمان بسیج افزود: پس از ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی، بسیج سازندگی بخشی از نقش‌های جهاد سازندگی را با به‌کارگیری گروه‌های جهادی عهده‌دار شد و اکنون این گروه‌ها در کنار همه مردم عزیز در بخش‌های مختلف در جهت پیشرفت و آبادانی کشور به صورت مردم‌پایه نقش‌آفرینی می‌کنند.

سردار سلیمانی با اشاره به رویکرد جهاد امیدآفرینی بسیج، اظهار کرد: یکی دیگر از رویکردهای سه‌گانه بسیج، رویکرد امیدآفرینی است، امیدآفرینی یک بسته وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود، البته جهاد خدمت نیز به نوعی جهاد امیدآفرینی است، البته هر سه رویکرد مکمل یکدیگر هستند؛ هم جهاد خدمت، هم جهاد امیدآفرینی و هم جهاد تبیین.

وی افزود: برگزاری کنگره‌های شهدا در سطح استان‌ها که سال جاری در سه استان اردبیل، همدان و البرز برگزار شد و در ادامه، این کنگره‌ها در استان‌های آذربایجان‌شرقی و تهران بزرگ برگزار خواهند شد، یادواره‌های شهدا در محلات با عنوان «شهید آبروی محله»، چاپ کتب و تکثیر و توزیع آثار مربوط به دفاع مقدس و بازسازی عملیات‌ها در استان‌ها و مناطق که جوانان به شدت از آن‌ها استقبال می‌کنند، از محورهای جهاد امیدآفرینی هستند.

رئیس سازمان بسیج، راهیان نور را از محورهای جهاد امیدآفرینی دانست و تأکید کرد: راهیان نور به عنوان یک فناوری بومی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بسیار جذابیت دارد و هم‌اکنون هزاران نفر از دانش‌آموزان کشور در مناطق راهیان نور حضور دارند و زائر این مناطق هستند، البته سازماندهی گروه‌های سرود که در مناسبت‌های مختلف ایفای نقش می‌کنند نیز جزو رویکردهای جهاد امیدآفرینی است.

سردار سلیمانی ادامه داد: تولید محتوای دیجیتال و پویانمایی و بازی‌های ‌رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتالی، دیگر محوری است که بسیج در آن بسیار فعال است، سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت فیلم‌های سینمایی با پشتیبانی از هنرمندان کشور نیز از این جمله است.

وی گفت: ما در حوزه برنامه‌های مربوط به مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز فعال هستیم و در این راستا، ۱۰ مرکز صیانت بسیار پیشرفته در سراسر کشور دایر شده که به درمان معتادان متجاهر کمک می‌کند و در زمینه اشتغالزایی نیز خدماتی برای آن‌ها فراهم و به چرخه زندگی باز می‌گرداند.

رئیس سازمان بسیج افزود: ۱۱۰ مرکز مشاوره مردم‌پایه در سال گذشته دایر شد و ۱۳۰ مرکز نیز امسال به این میزان افزوده خواهد شد، در حوزه ساخت درمانگاه‌ها نیز ما تا پایان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۱۲۰ درمانگاه را احداث کرده‌ایم و تا پایان امسال نیز ۶۰ درمانگاه به این میزان افزوده می‌شود، البته قرار است این عدد به ۵۰۰ درمانگاه افزایش یابد.

سردار سلیمانی با اشاره به سایر ابعاد فعالیت‌های بسیج در حوزه جهاد امیدآفرینی، عنوان کرد: همچنین، پشتیبانی از درمان ناباروری در بخشی از جامعه که بیمه ندارند و تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند نیز جزو سایر فعالیت‌های بسیج در حوزه جهاد امیدآفرینی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به سند اعتلای این نهاد،‌ تصریح کرد: سند راهبردی ۱۰ ساله اعتلای بسیج مصوب فرمانده عزیز کل قوا است و به سؤال اول شما در خصوص بسیج و چگونگی فعالیت آن در آینده باز می‌گردد. این سند، ترسیم بسیج گام دوم انقلاب اسلامی است، یعنی ما بایستی یک رویکرد تحولی متناسب با پیشرفت‌ها و اعتلای انجام شده در جهت تغییرات بین نسلی و جذابیت‌هایی که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، از شیوه‌ها و فناوری‌های روز به همراه یک رویکرد کاملاً تحول یافته و مترقی را استفاده کنیم.

سردار سلیمانی افزود: هر فردی در کشور ما در هر جایی برای تحقق ایران قوی و پیشرفت ایران، نقش‌آفرینی می‌کند، بسیجی محسوب می‌شود و ما به ترتیبی باید عمل کنیم که بستر نقش‌آفرینی برای همه نوجوانان و جوانان فراهم شود.

وی با اشاره به حضور بسیج در عرصه‌های مختلف، تصریح کرد: بسیج باید خود را در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، هنری، سازندگی محرومیت‌زدایی، فضای مجازی، علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی بایستی به مردم گره بزند و فعالیت‌های بسیج از جهت مردم‌پایه بودن توسعه پیدا کند، این نهاد بایستی نقش خود را به خوبی در مساجد پیدا کرده و نقش مؤثری برای خدمت به مردم در محلات ایفا کند.

رئیس سازمان بسیج ادامه داد: همه این تحولات در سند راهبردی اعتلای بسیج پیش‌بینی شده است، ما مراحل گفتمان‌سازی این سند را دنبال کرده‌ایم و این مراحل انجام شده است. اکنون به مدت دو سال است که در حال پیاده‌سازی این سند هستیم و میدان‌های خدمت که به برخی از آن‌ها اشاره شد، منبعث از این سند و فرمانی است که رهبر انقلاب صادر کردند، ایشان فرمودند که بسیج پاره تن مردم است و هیچ‌گاه نباید مصلحت مردم را فراموش کند.

سردار سلیمانی، عنوان کرد: بسیج در حال آماده شدن است تا در آینده نقش‌های وسیع‌تر، عمیق‌تر و مؤثرتری را در خدمت به ملت بزرگ ایران و تحقق ایران قوی بر عهده بگیرد، یعنی یک مجموعه کاملا وسیع، مردم‌پایه و کم‌نظیر.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش تربیتی بسیج نیز افزود: ۷۵ درصد از ۵۸ هزار پایگاه مقاومت بسیج سراسر کشور در مساجد فعال هستند و بایستی برنامه‌هایی را برای نوجوانان و جوانانی که در پایگاه‌های مقاومت بسیج در مساجد حضور پیدا می‌کنند، داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج، گفت: بخشی از این برنامه‌ها یا به صورت اردویی در قالب راهیان نور، زیارتی و راویان پیشرفت و آبادانی که با پیشرفت‌های کشور آشنا می‌شوند، است و بخشی دیگر، برنامه‌های قرآنی همچون مسابقات قرآن بسیج است که در سال جاری با حضور بیش از ۷۵۰ هزار نفر شرکت‌کننده، بزرگترین مسابقات قرآنی کشور لقب گرفت، البته برخی برنامه‌هایی که تحت عنوان نظام تربیتی بسیج همچون حلقه‌های صالحین ارائه می‌شود نیز جزو برنامه‌های تربیتی و فرهنگی بسیج هستند.

سردار سلیمانی اضافه کرد: حلقه‌های صالحین روز گذشته در مصلی‌های سراسر کشور گردهمایی داشتند، این‌ها برنامه‌های تربیتی هستند که در ضمن سایر برنامه‌ها همچون گروه‌های جهادی اجرا می‌شوند.

وی، عنوان کرد: برآورد ما این است که اگر اقدامات مذکور به خوبی انجام گیرد، حدود ۸ تا ۱۰ میلیون جوان در مجموعه حرکت تحولی که باید اتفاق بیفتد، به عنوان جوانان پیشرو در خدمت ملت ایران قرار خواهند گرفت، البته این‌گونه نیست که بخواهیم این جوانان و نوجوانان را در کلاس‌های آموزشی تربیت کنیم، بلکه آن‌ها در میدان‌های مختلف نقش‌آفرینی تربیت می‌شوند، همچون جوانی که در یک موقعیت یا صحنه نقش‌آفرینی می‌کند و شما ملاحظه می‌کنید که این جوان چقدر برای نقش‌آفرینی در موضوع مورد دقت شما مستعد است، لذا؛ شما این جوان را انتخاب می‌کنید.

رئیس سازمان بسیج افزود: افرادی که در میدان‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند و اعضای برجسته آن‌ها به عنوان پیشرو انتخاب می‌شوند و در جایگاه‌هایی نظیر فرمانده پایگاه، فرمانده واحد دانش‌آموزی، شورای پایگاه مقاومت، شورای واحد دانش‌آموزی و سایر هسته‌های علمی و مجموعه‌هایی که در بسیج سازماندهی شدند، حضور پیدا می‌کنند.

سردار سلیمانی با اشاره به اهداف برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت و آبادانی، خاطرنشان کرد: کشور ما بسیار پهناور و وسیع است و پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای در طول بیش از ۴ دهه گذشته داشته است، بسیاری از افراد از این پیشرفت آگاهی ندارند و به همین دلیل، برنامه‌ریزی‌ای انجام شده تا دانشجویان و دانش‌آموزان با این پیشرفت‌ها آشنایی پیدا کنند، این کار از سال گذشته به صورت گسترده آغاز شده و در سال جاری نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان عزیز در اردوهای پیشرفت و آبادانی داخل استان‌ها و چه اردوهای ملی و یک عدد قابل توجه از دانشجویان عزیز حضور پیدا کردند؛ امسال نیز برای این موضوع برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است و هم مراکزی در تهران به عنوان مراکز هدف انتخاب شده‌اند و هم در استان‌ها و فرآیند انجام، اجرا و برگزاری این اردوها مشخص شده است.

رئیس سازمان بسیج با بیان اینکه صاحبان ابتکار خلاقیت‌ها و افراد مؤثر در تحقق پیشرفت‌ها چگونگی دستیابی به این موفقیت‌ها را در اردوهای راهیان پیشرفت و آبادانی روایت می‌کنند، تصریح کرد: به طور مثال، نحوه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کشتی‌های عظیم‌الجثه و فناوری‌ها و پیشرفت‌های دفاعی ما در نیروی هوافضا، نیروی دریایی و نیروی زمینی سپاه چگونه محقق شده است، افراد حاضر در این اردوها از نزدیک و در نمایشگاه‌هایی که بدین منظور تدارک دیده شده، این پیشرفت‌ها را مشاهده می‌کنند.

سردار سلیمانی افزود: این اردوها به شدت مورد استقبال واقع شده و فیلم‌ها و مستندهای تهیه شده بسیار مؤثر بوده و دانشجویان و دانش‌آموزان ما را با پیشرفت‌های کشورمان آشنا می‌کند. برگزاری این اردوها، باور «ما می‌توانیم» را به جوانان و نوجوانان منتقل می‌کند و آن‌ها با عزم راسخ حرکت آغاز شده در کشور حرکت را ادامه می‌دهند.

رئیس سازمان بسیج گفت: برنامه ما برای سال جاری این است که یک میلیون نفر را در اردوها مشارکت دهیم، البته مشکلاتی همچون در نظر گرفتن بازه زمانی تحصیل عزیزان را باید در نظر بگیریم ولی برنامه ما دستیابی به عدد یک میلیون نفر مشارکت‌کننده در این اردوهاست، البته ما برای هنرمندان ورزشکاران و اساتید نیز چنین اردوهایی را در نظر گرفته‌ایم تا مناسب با اقتضائات شغلی و تقویم سال، هرکدام از اقشار به پیش رویم تا با تفضل الهی حجم بیشتری از مشارکت‌کنندگان در این اردوها را داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در حوزه رسانه، تصریح کرد: یکی از مجموعه‌هایی که در خدمت به ملت ایران در فعالیت‌های رسانه‌ای نقش‌آفرینی موثر و خوبی داشته، بسیج بوده است. ما در پشتیبانی از رسانه‌های مردمی و مردم‌پایه نقش گسترده‌ای داشتیم و این نقش در حال توسعه است.

وی افزود: ما رویکردهای تحولی و جدید را در رسانه‌های خود دنبال می‌کنیم، رسانه‌هایی که در خدمت مردم هستند. چشم اندازی که ما برای رسانه‌های مربوط به بسیج مشخص کرده‌ایم این است که بایستی بتوانند رتبه‌های اول کشور و منطقه را داشته باشند. هدف‌گذاری ما در این حوزه بسیار عمیق و گسترده است و این رسانه‌ها توفیق داشته‌اند. در واقع، شاخص‌های موجود در کشور و میزان رجوع مردم به رسانه‌ها نشان از توفیق این رسانه‌هاست.

سردار سلیمانی با بیان اینکه رسانه ابعاد بسیار پیچیده‌ای دارد و می‌توان از زوایای مختلفی اثربخشی رسانه‌ها را پایش کرد، تاکید کرد: یک وجه آن، چالشی است که رسانه‌های کشورمان با رسانه‌های نظام سلطه دارند. آن‌ها قدرت‌ها و غول‌های رسانه دنیا را شکل می‌دهند، سوابق برخی از آن‌ها چند صد ساله است به طور مثال خبرگزاری رویترز یکصد سال سابقه دارد در حالی که رسانه‌های ما نوپا هستند ولی اگر بخواهیم در موضوع حمایت از غزه عملکرد این دو جبهه را مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: در جریان جنگ غزه، غول‌های رسانه‌ای نظام سلطه در مقابل رسانه‌هایی که شاید از لحاظ مخاطب کم تعداد بودند، کم آوردند و تمام وجدان‌های بیدار جهان بدلیل مظلومیت مردم غزه و خون‌هایی به حق ریخته شده آن‌ها، توجه را به سمت مردم غزه و مظلومیت آن‌ها جلب کرد و همه وجدان‌های بیدار و جمعیت‌های چند صد هزار نفر در پایتخت‌های کشورهای غربی در کنار مردم فلسطین و غزه قرار گرفتند.

رئیس سازمان بسیج با اشاره به پیروزی مردم فلسطین در جنگ غزه، بیان کرد: این پیروزی رسانه‌ای جبهه حق است چون آن جنگ، جنگ بین حق و باطل بود یعنی همان گونه که روی زمین یک نبرد بین جبهه حق و باطل اتفاق افتاد، در عرصه رسانه نیز چنین اتفاقی را شاهد بودیم.

وی افزود: هنر این است که ما باید از دل رویدادها ظرفیت‌ها را بسازیم و مردم‌پایه کردن را در این موضوع شاهد بودیم. یکی از دلایل موفقیت این موضوع این است که همه مردم در رسانه‌های شخصی خود تولید محتوا انجام دادند و در همراهی با این موج، محتواهای تولید شده را بازنشر دادند.

سردار سلیمانی گفت: رویکرد ما در سازماندهی نوجوانان و جوانان بر همین اساس است که فعالیت‌ها باید مردم‌پایه باشد. هر جریانی نیاز به یک آغاز کننده دارد و تعدادی باید پیش قدم شوند تا حرکتی را آغاز کنند؛ چه به عنوان مبدع، چه به عنوان تداوم دهنده و چه به عنوان پشتیبان.

وی ادامه داد: نقش سازمان بسیج جریان‌سازی است ولی نه اینکه تمام جریان‌سازی بر عهده سازمان بسیج باشد بلکه سازمان بسیج باید راهبری کند تا اتفاق مورد نظر رخ دهد و زمینه و بستر را فراهم کند تا مردم با حضور خود این مسیر را به جلو ببرند.

رئیس سازمان بسیج، خاطرنشان کرد: افراد همراه با ما افراد رسمی، حقوق بگیر و حتی ثبت نام شده نیستند، آن‌ها افرادی صاحب انگیزه هستند که در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی فعالیت می‌کنند و یا به شکلی مخاطب ما در جهاد تبیین هستند. در این راستا، ما با تولید محتوا از آن‌ها پشتیبانی‌ می‌کنیم که این مجموعه در فضای مجازی به عنوان یک مجموعه قوی رسانه‌ای شکل گرفته است.

سردار سلیمانی همچنین در پایان به نقش بسیج دریایی اشاره و کارکردهای آن را تشریح کرد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما