plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۳۵۲۱۵
تداوم جوسازی غربی‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران

درخواست تروئیکای اروپایی از گروسی برای انتشار علنی گزارش برنامه‌ هسته‌ای ایران

درخواست اولیانوف از آمریکا و تروئیکای اروپایی برای بازگشت به برجام
سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک در آخرین اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری میلادی با استناد به گزارش رافائل گروسی مدعی شدند تهران باید اقداماتی چون جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس را متوقف کند.
درخواست تروئیکای اروپایی از گروسی برای انتشار علنی گزارش برنامه‌ هسته‌ای ایران
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، در بخشی از این بیانیه‌ با اشاره به ادعایی در خصوص تصمیم ایران در خصوص لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس، ادعا شده است: «متاسفانه گزارش مدیر کل بار دیگر تایید می‌کند که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را با نقض بیشتر تعهدات برجام پیش می‌برد. اقدامات اخیر تهران از جمله لغو انتصاب بازرسان آژانس که در ماه سپتامبر رخ داد نشان خودداری مستمر جمهوری اسلامی از همکاری‌های لازم و ضروری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» 

ایران بارها اعلام کرده است که فعالیت های صلح آمیز هسته ای اش را در چارچوب پروتکل ها و پادمان ها و در راستای اهداف صلح آمیز دنبال می کند. 

آژانس بین‌الملی انرژی اتمی نمی‌گوید که ایران چه تعداد از بازرسان این نهاد را کنار گذاشته اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی ادعا کرده است که تهران به هشت بازرس آژانس که همگی فرانسوی و آلمانی بوده‌اند دیگر اجازه فعالیت نداده است.

پوشش بازرسی تحت پروتکل های آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمله سازوکارهای جاسوسی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است که تهران با اشراف اطلاعاتی، از ادامه فعالیت بازرسانی که ظن جاسوسی و خرابکاری آنها می رود جلوگیری می کند. 

در بخش دیگری از بیانیه تروئیکای اروپایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ادعا شده است: «تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای تعهدات خود از جمله پروتکل الحاقی به شدت فعالیت‌ها و قابلیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس را تحت تأثیر قرار داده است. مضاف بر این، همان‌طور که مدیر کل خاطرنشان می‌کند تصمیم ایران برای لغو مجوز بازرس‌های مجرب آژانس در ماه سپتامبر به صورت مستقیم و جدی بر توانایی آژانس برای انجام موثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران به ویژه در تأسیسات غنی‌سازی اثر می‌گذارد.» 

در ادامه تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نمایندگی ایالات متحده در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آژانس برای راستی آزمایی برنامه هسته‌ای تهران به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بودجه نیاز دارد که آمریکا ۱ میلیون یورو آن را تامین می‌کند تا خللی در کار این نهاد بین‌المللی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران وارد نشود.

همچنین ایران هم به اظهارات رافائل گروسی واکنش نشان داد و از تاکید مدیر کل آژانس در خصوص مسئله لغو مجوز انتصاب بازرسان این نهاد بین‌المللی انتقاد کرد. نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در این خصوص در بیانیه‌ای ضمن پاسخ به صحبت های گروسی نوشته است: «عبارت محکوم می‌کنم در خصوص لغو انتصاب چند بازرس آژانس جنبه احساسی دارد و حرفه‌ای نیست.» دفتر نمایندگی ایران در وین همچنین در ادامه از رافائل گروسی خواسته است تا در گزارش‌های بعدی خود از این عبارت استفاده نکند. 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز از آمریکا و تروئیکای اروپایی خواست که به اجرای تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند. میخائيل اولیانوف، دیپلمات روسی در نشست شورای حکام در بیانیه‌ای ضمن حمایت از مواضع ایران گفت: «ما از آمریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهیم به جای تلاش برای منحرف کردن تعاملات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مسیر خود، انرژی خود را روی احیای برجام متمرکز کنند که موجب ایجاد شرایط مطلوبی برای ایران برای اقدام متقابل خواهد شد.»

با وجود تلاش‌ها برای احیای برجام از زمان روی کار آمدن جو بایدن، غرب هنوز نتوانسته‌است شرایط برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را هموار سازد.

کشورهای اروپایی در بخش پایانی بیانیه خود از مدیر کل آژانس خواسته‌اند تا پیش از جلسه بعدی شورای حکام در مارس ۲۰۲۴ در جریان تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد و گزارشی علنی در این رابطه ارائه نماید.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما