plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
کد مطلب : ۳۴۹۸۰
درباره عملکرد رسانه های داخلی برای پوشش اخبار نبرد غزه

ایمان شمسایی: رسانه‌های داخلی در انتشار اخبار طوفان الاقصی نمره قبولی گرفتند

به روزنامه نگاری تحلیلی تحقیقی احتیاج داریم
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسانه‌های داخلی برای پوشش اخبار طوفان الاقصی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی نمره قبولی داد.
ایمان شمسایی: رسانه‌های داخلی در انتشار اخبار طوفان الاقصی نمره قبولی گرفتند
به گزارش سرویس فرهنگ ایصال نیوز، ایمان شمسایی درباره عملکرد رسانه های داخلی برای پوشش اخبار جنایت های رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه گفت: اگر واقعا بخواهیم نگاه منصفانه ای داشته باشیم، باید بگوییم جامعه رسانه ای ما از هر طیف سیاسی و حتی رسانه هایی که وابسته فکری به دو جناح هستند، در مجموع در پوشش اخبار فلسطین و حمایت از جنبش های مقاومت معدل خوبی دارند. اگر چه امروز جناح های سیاسی بر سر مسائل گوناگون با هم اختلاف دارند ولی بر سر این موضوع با کمترین اختلاف، اجماع دارند.

وی افزود: البته در این میان نکاتی وجود دارد. مثلا این مساله که آغازگر جنگ چه کسی بوده، نیازمند تبیین بیشتری است. چون برخی از رسانه ها در این مساله تمرکز کرده اند ولی در مجموع ما از یک مشکل اساسی در حوزه رسانه رنج می بریم و آن مسائل تحلیلی است. یعنی این که رسانه های ما فقط اطلاع رسانی می کنند که امروز موشک های حماس به کجا اصابت کرده و اسراییل چه جنایت هایی در غزه کرده است. در واقع ما به روزنامه نگاری تحلیلی تحقیقی احتیاج داریم تا ریشه های این اتفاق را بررسی کنند. مثلا به ۷۰ سال اشغالگری رژیم صهیونیستی بپردازند و حتی تحرکات اخیر اسراییل در نوار غزه را مورد بررسی قرار دهند که زمینه های طوفان الاقصی را بوجود آورد.

شمسایی درباره اخبار برخی رسانه ها به ویژه در روزهای نخستین طوفان الاقصی که بدون موضع گیری یا محکوم کردن جنایت های رژیم صهیونیستی منتشر شد، اظهار داشت: همه مردم در روز اول طوفان الاقصی در شوک (حیرت) بودند. در آن زمان ما لبنان بودیم و هاشم صفی الدین معاون اجرایی حزب الله گفت که آن ها هم خبر نداشتند و حتی سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که طوفان الاقصی یک کار کاملا فلسطینی بوده و او نیز اطلاعی نداشته است.

وی افزود: وقتی حزب الله لبنان بگوید ما خبر نداشتیم، قطعا رسانه های ایرانی هم که بی اطلاع بودند، طبیعی است که تیتر بزنند «ناگهان جنگ شد» و نمی توان از آنها خرده ای گرفت ولی روزهای بعد همین رسانه ها میانه روی منفی را کنار گذاشته و به مساله فلسطین پرداختند. لذا هیچ ابهامی در میان رسانه ها پیرامون مساله فلسطین وجود ندارد. البته ممکن است در راهکارها مواضع مختلفی داشته باشند که معمولا سیاسیون نیز گاهی راهکارهای عجیبی می دهند. در واقع سیاسیون مسائلی را مطرح می کنند و رسانه مجبور است پاسخ دهد ولی در این مساله همه رسانه ها به جز روزهای اول، به خط حمایت از جبهه مقاومت پیوستند.

مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد افزود: همان رسانه هایی که در روزهای اول مطالبی را مطرح کردند و بدون دفاع از فلسطین، فقط گفتند جنگ بد است، در روزهای بعد به دفاع از فلسطین پرداختند و لذا رسانه های ما کمترین اختلاف را بر سر این موضوع دارند. این درحالی است که بسیاری از کسانی که در دنیا مدافع حقوق فلسطینیان هستند، بیشتر از هر چیز بر پرهیز از اصل جنگ می پردازند.

وی تاکید کرد: البته از این به بعد مهم است که به تبیین این مساله بپردازیم که چرا حماس حمله کرد و هفته های قبل چه اتفاق هایی افتاد و اسراییل چگونه با سیاست های خود مردم غزه را مجبور به خروج از غزه می کرد.ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما