plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۴۹۴۲
در مراسم اختتامیه همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی

سرلشکر سلامی: در حوزه دریا، بین ایران قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌های بسیاری وجود دارد

استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در موشک‌ها
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم اختتامیه همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی گفت: در حوزه دریا، بین ایران قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌های بسیاری وجود دارد زیرا در دوران پهلوی ایران تحت سلطه کامل آمریکا در حوزه‌های مختلف بود ولی بعد از انقلاب جهت بردارهای ژئوپولتیک ایران تغییر و قدرت جغرافیایی به پیکره سیاسی بازگشت.
سرلشکر سلامی: در حوزه دریا، بین ایران قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌های بسیاری وجود دارد
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز ( پنج شنبه) در مراسم اختتامیه همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی در سالن همایش‌های صداوسیما مرکز گیلان ، با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی با شکست سنگین و غیر قابل بازگشت مواجه شده است، اظهار کرد: غزه امروز به مدفن آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده و دیگر رژیم غاصب قدس نمی‌تواند قدرت ازدست رفته خود را بازیابی کند.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: کار رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای غربی به جایی رسیده است که تصور می‌کنند با کشتن کودکان در غزه صاحب شکوت و قدرت می‌شوند ولی بدانند که نمی‌توانند به اهداف خود برسند.

وی با بیان اینکه ترس در قلب مسلمانان با حرکت جوانان فلسطینی از بین رفته است، گفت: کابوس نابودی دیگر از ذهن رژیم صهیونیستی و آمریکا خارج نمی‌شود و همگان بدانند غزه پیروز است و این سنت الهی است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به قرارگیری ایران در مهمترین کرانه دریایی جهان، افزود: ایران یک کشور ساحلی بوده که در کرانه‌های راهبردی قرار دارد و آنچه اهمیت دریا را چندین برابر می‌کند، ۹۰ درصد تجارت جهان از جمله نفت و گاز است که از طریق دریا انجام می‌شود.

سرلشکر سلامی، با بیان اینکه ۷۰ درصد وسعت سیاره زمین به دریا اختصاص دارد، تصریح کرد: دریاها بیش از ۷۰ درصد وسعت سیاره زمین را به خود اختصاص دادند و در عین حال یک جهان بدون مرز را تشکیل دادند و همه کشورهای جهان در دریا یک حق مالکیت مشاع دارند از این روز دریا موقعیت جهانی جمهوری اسلامی را تکمیل کرده و به موقعیت ملی جمهوری اسلامی رفعت می‌بخشد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی دریا در تأثیرپذیری کشورها در جهان، بیان کرد: در خصوص موقعیت ژئوپلیتیک دریا صحبت‌های زیادی مطرح می‌شود ولی باید توجه کرد، که دریا، ترکیبی از سیاست و راهبرد جغرافیا است، زیرا دریا برای هر کشوری، فرصت‌سازی و منفعت ایجاد می‌کند که به نوع سیاست و ماهیت نظام آن کشور بستگی دارد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه کشوری مثل آمریکا از فرصت ساحلی بودن و اتصال به اقیانوس‌ها برای سلطه بر دیگر کشورها استفاده می‌کند، گفت: آمریکا و سردمداران آنان معتقدند چون بین ۲ اقیانوس اطلس و آرام قرار دارند، غیر قابل دسترس هستند ولی این یک سیاست خود ساخته و پوشالی است.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه دریا وسیله سیاست رؤیاپردازنه سلطه‌طلبانه آمریکا بر همه جهان است، افزود: استراتژی آمریکا سلطه بر جهان است و سعی دارد از طریق دریا در کنار قدرت هوایی، این سیاست را به جهان منتقل کند، زیرا  دریا روی ساختار قدرت و ساماندهی قدرت نظامی آمریکا تاثیر مهمی دارد.

وی، یکی از دلایل‌عدم قدرت برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوزه دریا را انفعال آنان دانست و بیان کرد: کشورهای ساحلی دیگری به ویژه در حوزه خلیج فارس هستند که دارای ژئوپولتیک مهم و ذاتی هستند ولی به دلیلی سیاست  منفعلانه نمی‌توانند ار این ویژگی استفاده کنند؛ زیرا در سلطه بیگانه بوده و به همین دلیل ترس از اشغال و محاصره شدن دارند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در حوزه دریا، بیان کرد: ایران تحت حاکمیت رژیم پهلوی یکی از ستون‌های سیاست دوگانه نیکسون بود ولی ایران امروز از حیث موقعیت جغرافیایی همان کشور قبل از انقلاب است ولی امروز به قدرت بازدارندگی در حوزه نظامی رسیده که هیچ قدرتی توان مقابله با آن را ندارد.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قدرت جغرافیایی به پیکره سیاسی بازگشت است، بیان کرد: در حوزه دریا، بین ایران قبل و بعد از انقلاب تفاوت‌های بسیاری وجود دارد زیرا در دوران پهلوی ایران تحت سلطه کامل آمریکا در حوزه‌های مختلف بود ولی بعد از انقلاب جهت بردارهای ژئوپولتیک ایران تغییر و قدرت جغرافیایی به پیکره سیاسی بازگشت.

وی با اشاره به تاثیر جمهوری اسلامی بر اشاعه فرهنگ مقاومت در بین کشورهای مسلمان و محور مقاومت، گفت: جمهوری اسلامی با تسلط بر موقعیت جغرافیایی خود  روحیه ایستادگی در مقابل دشمن را در بین کشورهای منطقه اشاعه داده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه فناوری ارزش‌های جغرافیایی را کم و زیاد می‌کند، گفت: امروز به واسطه اینکه جغرافیای دریایی به خشکی متصل شده است، دریا زمینه‌ای برای منفعت در حال حرکت جمهوری اسلامی است و هر کشتی و شناور ایرانی در حال حرکت در دریاها و آب‌های آزاد، بخشی از خاک ایران است و این همان هویت و منفعت ایران اسلامی است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص توجه به برنامه‌ریزی دانشگاه‌های نظامی به منظور مقابله با تهدیدهای جدید دشمن، گفت: فلسفه برگزاری همایش ملی فرصت ها و تهدیدهای نوپدید دریایی، توصیه فرمانده معظم کل قوا است که فرمودند «دانشگاه‌های نظامی ما باید برای مقابله با تهدیدات نو به نو و جدید برنامه داشته باشند» و این باید در پژوهش‌های دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

سرلشکر سلامی، قدرت جمهوری اسلامی در حوزه دریا و نظامی را بسیار بی‌نظیر دانست و تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی در حوزه دریا و دریانوردی به چنان قدرت رسیده که اکنون با قدرت می‌گوییم اجازه نمی‌دهیم کشوری در حوزه دریا برای ما در حوزه دریا و دریانوردی تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در دریا صاحب قدرت، فناوری و سیاست است، گفت: توجه به این مسائل ایران را جهانی کرده و وقتی از ایران جهانی صحبت می‌کنیم یعنی افق‌های بلند را دیده و با گام‌هایمان مسیر پیشرفت را طی کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از دلایل تلاش دشمن برای ایجاد جنگ روانی و ترکیبی علیه جمهوری اسلامی را  تلاش برای جهانی نشدن ایران دانست و بیان کرد: قدرت‌های جهانی باید بدانند ایران حقیقی همانیست که تصویر آن را امروز همه جهان می‌بینند و آن بزرگی جمهوری اسلامی و بلوغ ژئوپولتیک در تمامی عرصه‌ها است؛ زیرا اکنون جمهوری اسلامی می‌تواند در همه جای عالم از حقوق و منافع خود دفاع کند.

سرلشکر سلامی با اشاره به نقش تسلط بر تنگه‌ها در اعمال قدرت کشورها در حوزه دریا، گفت:  گاهی نقاطی در دریاها وجود دارد که تسلط آن نقاط به اندازه سلطه بر کل دریا تأثیر دارد و یکی از همان نقاط تنگه‌ها از جمله تنگه هرمز است که جمهوری اسلامی بر آن تسلط کامل دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به اعمال قدرت جمهوری اسلامی در ۲ نقطه از تنگه‌های مهم دریایی در جهان، افزود: تعامل قدرت با جغرافیا با یک دیگر منجر به ایجاد قدرت متراکم می‌شود، لذا اکنون جمهوری اسلامی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر ۲ بخش از هفت تنگه جهان تسلط داشته و می‌تواند اعمال قدرت کند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  گفت: تقاضا برای نفت و گاز بخش مهمی از نیاز جهانی است و هر کشوری که در حوزه دریا بتواند نیاز جهانی را تنظیم کند صاحب قدرت و تاثیرپذیری است و این امر امنیت ملی ذاتی ایجاد می‌کند.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از امنیت بهره زیادی برده است، افزود: ایران اکنون بازدارنده‌ای بسیار قوی در اختیار دارد بنابراین با گذشت زمان ارزش دریاها بیشتر و حالت امنیت برای جمهوری اسلامی مستحکم‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه دریا امروز یکی از محیط‌های رشد جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: اساساً هوش مصنوعی، چه در موشک‌ها، رادارها، پدافند، شناورهای بدون سرنشین و ناوها در حال توسعه است و ما در کشور نیز با بهره مندی از وجود جوانانی مستعد، انقلابی، پیرو امام راحل (ره)، با آرمان و همچنین با داشتن علمی فراوان به موفقیت‌های خوبی در این حوزه رسیده‌ایم.

 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زیر سطحی‌های بدون سرنشین با قابلیت طی کردن، مسیر طولانی همان فرصت‌ها و پدیده‌های نوظهور هستند که به مرور بر قدرت کشورها تأثیر می‌گذارد.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی اکنون در حوزه دریا، زمین و هوا قابلیت شکست هر دشمنی را دارد، گفت: طبیعت تحولات امروز دنیا سبب شده کشورهای استکبار از پناهگاه‌های خود خارج شوند، لیکن اکنون جمهوری اسلامی قادر است هر قدرتی را شکست دهد زیرا در حوزه دریا بر جهان تسلط کامل داریم.

وی با بیان اینکه ایران هرگز یک قدرت سلطه‌طلب نبوده و نیست زیرا دارای هویت فرهنگی و جهان شمول است، گفت: ایران هیچگاه شروع کننده جنگ نبوده ولی در برابر هرگونه نفوذ در هر سطحی با قدرت عمل می‌کند.

سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه قدرت نظامی ما برای دفاع از خودمان و به فراخور توان دشمن است، گفت: قدرت نظامی ما منجر به امنیت و ثبات در منطقه شده و در برابر همسایگانمان حتی در ذهن هم بازی جنگ نمی‌کنیم.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تقدیر از حمات دریانوردان جمهوری اسلامی اظهار کرد: امروز حضور دریانوردان منجر به به بسط و اقتدار و قدرت سیاسی و نیروی بازدارنده شده است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما