plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۳۴۷۶۹

پژوهشگران مشهدی یک نانو دارو برای درمان سرطان روده ساختند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک پیشرفت نوآورانه در عرصه پزشکی، موفق به طراحی و ساخت یک نانو دارو به نام «لیپو پلیمروزوم‌ها» برای درمان سرطان روده بزرگ (کولون) شدند.
پژوهشگران مشهدی یک نانو دارو برای درمان سرطان روده ساختند
به گزارش سرویس سلامت ایصال نیوز، دانشیار گروه بیوتکنولوژی دارویی دانشکده داروسازی این دانشگاه روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: لیپوپلیمروزوم‌ها یک نانوذرات دارویی هستند که توانایی هدفگیری سلولهای سرطانی را دارند.

دکتر مونا علی بلندی بیان کرد مزایای کاربرد نانو ذرات در تهیه سیستم‌های دارورسانی شامل افزایش نفوذ دارو در سلولهای هدف، افزایش حلالیت‌های داروها، کاهش غلظت خونی و بافتی دارو و امکان هدفمند نمودن این ذرات برای رسیدن به بافت و سلولهای بیمار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به نتایج بدست آمده بر روی مدل سرطان کولون موشی، فرمولاسیون هدفمند تهیه شده به مراتب سمی بودن کمتری از داروی «کامپتوتسین» (داروی ضد سرطان قوی با طیف وسیعی از آثار ضد توموری در مدلهای حیوانی) را نشان داد.

علی بلندی بیان کرد: همچنین به دلیل تجمع و ماندگاری بیشتر فرمولاسیون هدفمند در بافت تومور، بهبود موش‌های سرطانی و کنترل سرطان در موش‌های دارای تومور سرطان کولون مشهود و بسیار موفقیت آمیز بود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.ا یر نا 

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما