plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۳۴۶۸۵

فضاپیمای سرنشین دار "شنژو 17" چین به فضا پرتاب شد

فضاپیمای سرنشین دار چینی شنژو 17 امروز پنجشنبه از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در استان گانسو در شمال غربی چین به فضا پرتاب شد و یک اکیپ سه نفره را به ایستگاه مداری "تیانگونگ"(Tiangong) خواهد برد.
فضاپیمای سرنشین دار "شنژو 17" چین به فضا پرتاب شد
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، این پرتاب توسط تلویزیون مرکزی چین پخش شد.

پرتاب موشک "لانگ مارچ ۲اف"(Long March ۲F) طبق برنامه در ساعت 11:14 به وقت محلی (4 و 36 دقیقه به وقت تهران ) انجام شد. خدمه شنژو 17 ششمین اکیپ فضانوردان ایستگاه مداری چین خواهند بود و حدود شش ماه را در ایستگاه سپری خواهند کرد.

اکیپ شامل فضانوردان تانگ هونگبو، تانگ شنجیه و جیانگ شینلین است و تانگ هونگبو به عنوان فرمانده خدمه منصوب شد.

بازگشت خدمه فضاپیمای شنژو 16 متشکل از سه فضانورد که از 30 مه سال جاری در ایستگاه مداری حضور داشتند، برای 31 اکتبر برنامه ریزی شده است.

چین ساخت ایستگاه مداری ملی Tiangong را در 29 آوریل 2021 آغاز کرد که ماژول اصلی Tianhe با موفقیت به مدار پرتاب شد و مونتاژ پیکربندی اصلی ایستگاه در 3 نوامبر 2022 به پایان رسید. پیکربندی اولیه ایستگاه تیانگونگ T شکل اکنون شامل محفظه اصلی "Tianhe" و دو ماژول آزمایشگاهی "Wentian" و "Mentian" است که به آن متصل شده‌اند؛ وزن این سه جسم با هم تقریباً 69 تن است.

مجموع فضای زندگی ایستگاه تقریباً به 110 متر مکعب می رسد و سه فضانورد یا شش نفر می توانند همزمان در هنگام تعویض خدمه روی آن باشند. عمر عملیاتی طراحی شده ایستگاه برای 15 سال - تا سال 2038 - طراحی شده است. علاوه بر این، در پایان سال 2023 برنامه ریزی شده است که ماژول اخترفیزیکی خودمختار Xuntian با یک تلسکوپ نوری پرتاب شود که به طور دوره ای برای تعمیر و نگهداری به ایستگاه متصل می شود.

شی جین پینگ، رهبر چین، قبلاً خاطرنشان کرده بود که چین آماده همکاری با سایر کشورها برای تقویت فعالیت در فضا و کشف مشترک اسرار کیهانی است. پیش از این، ژائو لیجیان، که در آن زمان سمت سخنگوی ه رسمی وزارت خارجه چین را بر عهده داشت، اظهار داشت که ایستگاه مداری این کشور به یک "خانه فضایی" برای تمام بشریت تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما