plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۳۴۱۳۰

رویترز: ایران و آمریکا در آستانه مبادله زندانیان قرار دارند

رویترز به نقل از یک منبع مطلع گفت: با نهایی شدن انتقال وجوه ایران از کره جنوبی به قطر، زندانیان آمریکایی بزودی(هفته جاری) از تهران به قطر و زندانیان ایرانی از آمریکا به قطر خواهند رفت و سپس به کشورهایشان منتقل خواهند شد.
رویترز: ایران و آمریکا در آستانه مبادله زندانیان قرار دارند
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، رویترز به نقل از یک منبع آگاه با بیان این که میانجیگری با ابتکار قطر در ژوئن ۲۰۲۳ شتاب بیشتری گرفته است، افزود دست‌کم هشت دور از مذاکرات از مارس ۲۰۲۲ برگزار شده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری انگلیسی رویترز، زمانی که شش میلیارد دلار از وجوه مسدود شده ایران در روزهای آتی به بانک‌های قطر ارسال شود، پنج شهروند آمریکایی بازداشت‌شده از ایران خارج خواهند شد و تعداد مشابهی از زندانیان ایرانی در ایالات متحده این کشور را ترک خواهند کرد.

این خبر از سوی دست‌کم هشت منبع مختلف و آگاه از مذاکرات که با رویترز - به شرط محفوظ ماندن نامشان - سخن گفتند، تأیید شده است.

به عنوان نخستین گام، ایران در ۱۰ اوت چهار شهروند آمریکایی را از زندان اوین به حبس خانگی منتقل کرد و آنها به نفر پنجمی که پیشتر حبس خانگی را سپری می‌کرد، ملحق شدند. در اواخر همان روز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام را اولین گام از روندی خواند که به بازگشت آنها به ایالات متحده منجر می‌شود.

رویترز نتوانسته است مشخص کند کدام زندانیان ایرانی در برابر این اقدام، توسط آمریکا مبادله و آزاد خواهند شد. قطر در کانون این مذاکرات قرار دارد.

یک منبع آگاه در مورد مذاکرات گفت دوحه دست‌کم هشت دور از مذاکرات با حضور مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی که در هتل‌هایی جداگانه حضور داشتند را میزبانی کرده است.

به گفته سه منبع، دوحه یک ترتیب مالی را اجرا خواهد کرد که براساس آن هزینه‌های بانکی را پرداخت و نظارت می‌کند که ایران چگونه این وجوه را مورد استفاده قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت واشینگتن آماده اعلام زمان دقیق آزادی زندانیان نیست. این وزارتخانه همچنین از بحث در مورد جزئیات آنچه وی «مذاکره در حال انجام و بسیار حساس» نامید، خودداری کرد.

دولت آمریکا در مورد زمان انتقال وجوه اظهار نظری نکرده است. با این حال، پارک جین، وزیر امور خارجه کره جنوبی در ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) گفت تلاش‌ها برای انتقال وجوه ایران در حال انجام است.

یک منبع به رویترز گفت میانجیگری با ابتکار قطر در ژوئن ۲۰۲۳ شتاب بیشتری گرفت، و افزود دست‌کم هشت دور از مذاکرات از مارس ۲۰۲۲ برگزار شده است که دورهای ابتدایی عمدتاً به موضوع هسته‌ای و دورهای اخیر به زندانیان اختصاص داشت.

او گفت: «همه آنها متوجه شدند که (مذاکره) هسته‌ای یک بن‌بست است و تمرکز خود را به زندانیان معطوف کردند.

زندانیان موضوعی ساده‌تر است. بدست آوردن توافق درباره آن آسان است و شما می‌توانید اعتماد ایجاد کنید. در این زمان بود که همه چیز بار دیگر جدی شد.»

این منابع دیپلماتیک و منطقه‌ای اعلام کردند به محض اینکه پول ایران از طریق سوئیس از کره جنوبی به قطر برسد، مقامات قطری به تهران و واشینگتن اطلاع خواهند داد تا بر اساس سندی که در اواخر ژوئیه یا اوایل اوت به امضای دو طرف و قطر رسیده است، برای آزادی زندانیان آمریکایی و ایرانی اقدام کنند.

رویترز این سند را مشاهده نکرده است. یک منبع دیگر نیز گفت انتظار می‌رود اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، انتقال به بانک‌های قطر در روزهای آتی یا اوایل هفته آینده به پایان برسد.

رویترز نتوانسته است بانک‌های درگیر را شناسایی کند.

این منبع به رویترز گفت: زندانیان آمریکایی از تهران به قطر و زندانیان ایرانی از آمریکا به قطر خواهند رفت و سپس به کشورهایشان منتقل خواهند شد.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما