plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۳۴۰۹۹

امیر قطر در دیدار با ژنرال برهان خواهان توافق فراگیر در سودان شد

امیر قطر در دیدار امروز رئیس شورای حاکمیتی سودان در دوحه بر لزوم توقف درگیری‌ها در سودان و حل اختلافات از طریق دیپلماتیک تاکید کرد. سفر عبدالفتاح البرهان به دوحه در حالی صورت می‌گیرد که نشست‌های دیپلماتیک مشابهی نیز در مصر و سودان جنوبی برگزار شده است.
امیر قطر در دیدار با ژنرال برهان خواهان توافق فراگیر در سودان شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و به نقل از دفتر دیوان امیری قطر، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر روز پنجشنبه در کاخ لوسیل در دوحه پایتخت این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

امیر قطر در این دیدار تاکید کرد که کشورش خواهان توقف درگیری‌ها در سودان و به کارگیری گفت‌وگو و راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای عبور از اختلافات است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی افزود که دوحه خواهان توقف دائمی درگیری‌های نظامی و مشارکت تمام نیروهای سیاسی سودانی در مذاکرات و رسیدن به یک توافق فراگیر است.

از سوی دیگر، عبدالفتاح البرهان نیز امیر قطر را از آخرین تحولات و چالش‌های سودان آگاه کرد.

این اولین سفر البرهان به قطر بعد از آغاز درگیری‌های سودان از پنج ماه پیش تاکنون است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو (حمیدتی) فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی و انتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیروهای واکنش در نیروهای مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و واگذار نکردن قدرت به غیرنظامیان متهم کرد؛ این در حالی است که ارتش تحرکات نیروهای واکنش سریع را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما