plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
کد مطلب : ۳۳۶۰۵

دفتر رییس جمهوری عراق: سفیر آمریکا احضار می‌شود

دفتر ریاست جمهوری عراق چهارشنبه شب اعلام کرد که قصد دارد سفیر ایالات متحده را به علت اتهامات وزارت امور خارجه این کشور علیه دولت بغداد درخصوص لغو فرمان ریاستی مربوط به لوئیز رافائل ساکو اسقف اعظم کلدانی های عراق احضار کند.
دفتر رییس جمهوری عراق: سفیر آمریکا احضار می‌شود
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای اعلام کرد که بزودی با احضار سفیر آمریکا به اظهارات وزارت امورخارجه آمریکا در اتهامات وارده در خصوص اقدام قانونی ریاست جمهوری عراق در لغو فرمان مربوط به لوئیز رافائل ساکو اسقف اعظم کلدانی های عراق پاسخ خواهد داد.

بیانیه ریاست جمهوری عراق چهار روز پس از آن منتشر می شود که پیشتر برخی از رسانه‌های عراقی مدعی شده بودند که رئیس جمهوری عراق اسقف ساکو را از ریاست کلیسای کلدانی‌های بغداد برکنار کرده است.

این بیانیه در واقع پاسخ به متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکاست که عراق رو متهم کرده که آزادی مذهبی و دینی را زیر پا می گذارد.

در این بیانیه آمده است اتهام زدن به ریاست جمهوری و دولت عراق مبنی بر این که آزادی مذهبی و دینی زیر سؤال رفته، نه تنها دروغ بلکه به پایه‌های کشور ما آسیب وارد خواهد کرد.

نهاد ریاست جمهوری عراق افزود: پس گرفته شدن فرمان ریاست جمهوری در خصوص این اسقف نمی تواند وضعیت دینی و حقوقی وی را زیر پا بگذارد و اسقف ساکو به عنوان اسقف کلیسای کلدانی‌ها در عراق مورد احترام ریاست جمهوری عراق است.

این نهاد عراقی اعلام کرد: همانگونه که مسؤولان قضایی و نیز قانون اساسی عراق از سال ۲۰۱۸ به طور صریح اعلام کرده اند که رئیس جمهوری هیچ قدرتی در صدور فرمان حکومتی برای هیچ یک از رهبران فرقه‌های دینی و مذهبی عراق ندارد و این قانون همه گروه ها از جمله مسیحی‌ها، ایزدی‌ها، مسلمانان و هر گروه مذهبی دیگری در عراق را شامل می شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: به لحاظ قانون اساسی، رئیس جمهوری عراق حق عزل و نصب رهبر هیچ فرقه‌ای را ندارد که توسط پیروان آن انتخاب شده است و رئیس جمهوری ضمن احترام به مسیحیان عراق، در طول زندگی حرفه‌ای خود از حقوق آنها دفاع کرده و قاطعانه مخالفت خود را با هر گونه تهدید یا اهانت به کلیسا یا دیگر گروه مذهبی در عراق اعلام کرده است.

در پایان این بیانیه تأکید شده است که عبداللطیف رشید رئیس جمهوری عراق متعهد است که از قانون اساسی کشورش دفاع و از آن حمایت کند و با تمام عراقی‌ها، بدون در نظر گرفتن قومیت، اعتقاد و دین آنها به صورت مساوی و برابر با آنان رفتار کند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما