plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
کد مطلب : ۳۳۵۷۳
در آیین بهره برداری رسمی از طرح پتروشیمی گچساران

وزیر نفت: در سال مهار تورم و رشد تولید، هر ماه یک پروژه بزرگ نفتی آماده افتتاح می شود

سومین طرح الفین کشور به بهره برداری رسید
وزیر نفت جمهوری اسلامی گفت: با برنامه ریزی و سرمایه گذاری های انجام گرفته در سال مهار تورم و رشد تولید ،ماهانه یک پروژه بزرگی صنعت نفت برای بهره برداری آماده می شود.
وزیر نفت: در سال مهار تورم و رشد تولید، هر ماه یک پروژه بزرگ نفتی آماده افتتاح می شود
به گزارش سرویس اقتصادی ایصال نیوز، جواد اوجی روز دوشنبه در آیین بهره‌ برداری رسمی از طرح پتروشیمی گچساران گفت: پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲ دهه بلاتکلیفی به‌زودی با حضور رئیس جمهوری افتتاح رسمی می شود و تا پایان امسال پنج طرح پتروشیمی دیگر در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد که دولت سیزدهم عزم خود را برای تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه نفت جزم کرده است و پروژه‌های فاز دوم پتروپالایشگاه آبادان، پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی و پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل از جمله پروژه‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر به بهره‌برداری رسیدند.

وی اضافه کرد: پتروشیمی گچساران سومین طرح الفین کشور است که پس از چند سال به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت ادامه داد: گازهای همراه میدان‌های نفتی در جنوب کشور در پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان فرآورش و اتان تولیدی به کارخانه پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود.

اوجی به فرآیند طولانی ساخت پتروشیمی گچساران در ۱۷ سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ۲سال اخیر با اختصاص اعتبارات لازم و تسریع در تکمیل کردن پروژه ، زنجیره ارزش پتروشیمی کشور را توسعه داده شد.

اوجی ادامه داد: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی به وزارت نفت واگذار شد و این رقم در سفر دوم رئیس جمهور به این استان به بیش از ۲ هزار و ۵۰ میلیارد تومان می رسد که وزارت نفت متعهد شده این پروژه ها را طبق برنامه جلو ببرد.

وزیر نفت اظهار داشت: حجم نفت درجای میدان‌های نفتی موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد ۹۲ میلیارد بشکه است و این استان توان تولید روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت را دارد و وزارت نفت طی دو سال گذشته ۲.۶ میلیارد دلار پروژه نفتی و گازی برای این استان طراحی کرده است.

وزیر نفت ادامه داد: گازرسانی به ۳۷ روستای این اماده بهره برداری است و امروز طرح گازرسانی به ۷۸ روستای دیگر این استان نیز آغاز می‌شود.

اوجی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده طرح پتروشیمی دهدشت که خوراک آن از پتروشیمی گچساران تأمین خواهد شد نیز تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر اشتغال کارگران شاغل در پتروشیمی گچساران در سایر طرح‌های پایین دستی این پتروشیمی گفت: در این پروژه بیش از ۳ هزار نفر اشتغال دارند که قرار است در فاز دوم این پروژه و توسعه میدان‌های نفتی و گازی موجود در این استان به کارشان ادامه دهند.

به گفته اوجی برای اجرای طرح اقتصادی پتروشیمی گچساران بیش از ۱.۳ میلیارد یورو هزینه شده و جهت اجرای این طرح بیش از ۸۳ درصد بومی و داخل سازی شده و بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده است.

اوجی فزود: محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود. محصول این کارخانه همچنین به‌عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی و صنایع پلیمر گچساران مورداستفاده قرار خواهد گرفت.این طرح ملی سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت : ‌به‌ منظور رعایت استانداردهای زیست‌محیطی، در ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران از فناوری روزآمد دنیا (ZDL) استفاده‌شده که از ورود پساب‌های مایع به عرصه‌های طبیعی جلوگیری خواهد کرد.

سید علی احمد زاده اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بوده که هم اکنون به بهره برداری رسید.وی ابراز کرد: در ۲ سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردریال به این پروژه تزریق شد.

احمد زاده بیان کرد: هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین پتروشیمی های ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون است.
وی بیان کرد: آب پتروشیمی گچساران با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر تامین شده است.

احمدزاده ادامه داد: همچنین گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان ۵۳ هزار ۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین شد.

رییس جمهور و اعضای هیئت دولت در دومین سفر استانی به کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه وارد یاسوج شدند.

همزمان با دومین سفر۲ روزه (۲۶ و ۲۷ تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه‌گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.
طرح های مهم عمرانی از جمله سد چم شیر،کارخانه پتروشیمی گچساران، احیای کارخانه قند یاسوج و جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی با حضور رئیس جمهور و هیات همراه بهره برداری می شود.

در سفر نخست رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ۱۴۰۰، تعداد ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه‌محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب‌بخشی به روند توسعه‌ای این استان به تصویب رسید.ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما