plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۳۳۴۳۸

هشدارسازمان ملل متحد نسبت به وقوع جنگ داخلی فراگیر در سودان

درگیری‌های خشونت‌آمیز بین ارتش و شبه نظامیان واکنش سریع، در بحبوحه درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری ها و بازگشت به مذاکرات در حال شدت گرفتن در خارطوم پایتخت سودان و سایر مناطق کشور است.
هشدارسازمان ملل متحد نسبت به وقوع جنگ داخلی فراگیر در سودان
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، افزایش درگیری ها در سودان به حدی است که هشدار سازمان ملل مبنی بر وقوع یک جنگ داخلی گسترده در این کشور و بی ثبات کردن کل منطقه به ویژه پس از حمله هوایی اخیر به ام درمان، در حومه غرب خارطوم را درپی داشته است، حمله ای که دستکم 22 کشته و ده ها زخمی بر جای گذاشته است.

نیروهای واکنش سریع به نوبه خود ارتش را به انجام این حمله متهم و خاطرنشان کردند که تعداد کشته ها بیشتر از موارد اعلام شده است.

از سوی دیگر ارتش نیز نیروهای واکنش سریع را به حملات توپخانه ای و موشکی به مناطق مسکونی همزمان با پرواز هواپیماهای ارتش با هدف متهم کردن نیروهای مسلح به هدف قرار دادن شهروندان، متهم کرد.

به رغم اتهامات متقابل، درگیری میان دو طرف ادامه دارد. درگیری هایی که ویرانی و تخریب و آسیب به زیرساخت های سودان را به دنبال داشته است.

بنا بر گزارش های رسیده، درگیری ها در خارطوم، پایتخت سودان، و مناطق نزدیک به آن، علاوه بر منطقه دارفور، متمرکز است به گونه ای که سازمان ملل متحد هشدار داد آنچه سودان شاهد آن است ممکن است جنایت علیه بشریت باشد، و درگیری کنونی بیشتر ابعاد قومی به خود گرفته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با هشدار نسبت به فراگیر شدن درگیری نظامیان سودان در بیانیه‌ای نگرانی خود را از گزارش‌های مربوط به ازسرگیری جنگ در ایالت‌های کردوفان شمالی، کردفان جنوبی و نیل آبی ابراز کرد و بی‌اعتنایی کامل به قوانین بشردوستانه و قوانین حقوق بشر را در این درگیری ها محکوم کرد.

دو طرف درگیری نظامی تا کنون چندین توافقنامه آتش بس با میانجیگری واشنگتن و ریاض امضا کرده اند که خیلی زود نقض شده است. اتحادیه آفریقا نیز برای میانجیگری جهت حل بحران سودان در تلاش است اما این تلاش ها تا کنون به جایی نرسیده است.

سودان از اواسط آوریل شاهد نبردهای ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو بوده که منجر به کشته شدن بیش از 2008 نفر و آواره شدن حدود 3 میلیون نفر از مردم این کشور شده است.

بر اساس داده های سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از 600 هزار نفر از شهروندان سودانی تا کنون به کشورهای همسایه به ویژه مصر در شمال و چاد در غرب، پناهنده شده اند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما