plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۳۳۳۱۵
در کنگره بزرگداشت شهدا و سرداران شهید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه

قالیباف: سپاه پاسداران میراث‌دار فرهنگ شهدا و برخاسته از بطن مردم است/قدرت اصلی جمهوری اسلامی در قلب‌های مردم است

سپاه با تسلط اطلاعاتی ملی و منطقه‌ای بر توطئه دشمنان داخلی و خارجی مسلط است
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سپاه پاسداران میراث‌دار فرهنگ شهدا و برخاسته از بطن مردم است و سپاه با تسلط اطلاعاتی ملی و منطقه‌ای بر توطئه دشمنان داخلی و خارجی مسلط است گفت: قدرت اصلی جمهوری اسلامی در توان موشکی و نظامی نیست بلکه در قلب‌های مردم است، از این رو به هر میزان مردم نسبت به نظام علاقه‌مند باشند و این ارتباط نزدیک‌تر باشد، ما قوی‌تر هستیم.
قالیباف: سپاه پاسداران میراث‌دار فرهنگ شهدا و برخاسته از بطن مردم است/قدرت اصلی جمهوری اسلامی در قلب‌های مردم است
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین کنگره بزرگداشت شهدا و سرداران شهید سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (عرشیان بی‌نشان) که صبح امروز(یکشنبه، 11 تیرماه 1402) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک اعیاد قربان و غدیر و با بیان اینکه وظیفه خود می‌دانم از رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه برای حفظ فرهنگ شهدا که با یک کار عمیق که از گذشته تاکنون صورت گرفته تشکر کنم و به همه برگزارکنندگان این برنامه خداقوت بگویم. گفت: هرچه بخواهیم در وصف قربان و غدیر بگوییم و نمونه، مصداق و فرهنگ بندگی، اطاعت و پا روی نفس گذاشتن را روی کره‌خاکی و در دنیای امروز ببینیم، باید به دوران دفاع مقدس اشاره کنیم.

دکتر قالیباف افزود: هیچگاه از این جمله همیشگی شهید سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس غفلت نمی‌کنم که همواره می‌گفت اگر بخواهیم یک قطعه از بهشت و زندگی مؤمنانه را روی کره‌خاکی پیدا کنیم باید بگوییم دوران دفاع مقدس بود که مظهر و نمادی از قربان و فرهنگ قربانی است؛ فرهنگی که که پدر، پسر، برادر و دوست در کنار هم به صورت مخلصانه می‌جنگیدند و این جنگ به دور از هر منیّت و با پا گذاشتن روی هوای نفس بود.

وی افزود: کم شاهد نبوده‌ایم که در گردانی، پسری فرمانده گردان و پدر رزمنده آن گردان بود؛ تیری بر سر پسر خورد و به شهادت رسید و پدر به عنوان رزمنده او، سر پسرش را روی پای خود گذاشت و بعد پیکر مطهر او را پشت ماشین قرار داد و حتی حاضر نشد تا روز بعد هم به پشت جبهه بازگردد. اینها نمادهایی از شهدا و فرهنگ شهدا است؛ نمادهایی از اطاعت و فرمانبرداری که ناشی از طهارت و پاکی روح رزمندگانی است که اینگونه به قربانگاه رفته و برای رضای خدا مبارزه می‌کنند تا به شهادت برسند و ما امروز وارثان چنین فرهنگی هستیم.

از برکات مجالس ذکر نام و یاد شهدا، رهایی از غفلت است

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه این مجالس برای ذکر نام و یاد شهدا است، عنوان کرد: یکی از برکات این جلسات که برای همه ما و برای ملت و جامعه اثرگذار است، این است که ما را از یک عامل گمراه کننده که همان غفلت در زندگی است، دور کرده تا ما را به خودمان بیاورد. در حقیقت مجلس ذکر و یاد شهدا ما را از غفلت‌ها بیدار کرده و متوجهمان می‌کند که چه فرهنگ غنی داریم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: این فرهنگ همان فرهنگی است که امام شهدا(ره) در آن مقطع تاریخ با آن باعث عزت مسلمانان و احیای فرهنگ جهاد و شهادت شد از این رو نباید از این عظمت و بزرگی غفلت کرده و از آن فاصله بگیریم. ما در دوران دفاع مقدس و در فرهنگ جهاد و شهادت، همکاری جمعی و ملی را با تمام معنای خود دیدیم. میدان دفاع مقدس میدان آزمایش و عبور از خود و همه تعلقات دنیوی بود.

بسیج تبلور عینی سازماندهی مردم در عرصه دفاع مقدس بود

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرکس با هر سبک زندگی، نگاه، سلیقه و از هرقشری وقتی در عرصه دفاع حضور پیدا می‌کرد، مدت حضورش در جبهه باعث تحول او می‌شد چرا که فضای جبهه فضای پاک، مخلص، با تقوا، با محبت، با درایت، با خِرد جمعی، فضایی با همکاری، همرزمی، همدلی، گذشت، دوستی به تمام معنا و برادری به معنای واقعی خود بود. سنت‌های الهی بود که باعث شد دفاع مقدس بر مدار این موضوعات حرکت کند.

دکتر قالیباف در ادامه عامل دیگر پیروزی رزمندگان اسلام را نقش مردم دانست و افزود: در حقیقت بسیج تبلور عینی سازماندهی مردم در عرصه دفاع مقدس بود و وقتی مردم در میدان دفاع مقدس حضور پیدا کردند، موفقیت حاصل شد. آن زمان همکاری، همدلی و مجاهدت را به‌صورت یکپارچه از خانه‌ها تا پشت خاکریزها مشاهده کردیم؛ از ارسال ساده‌ترین امکانات همچون پخت نان گرفته تا تأمین تجهیزات دیگر. رسم شده بود در هر روستایی که نان پخته می‌شد، مادر خانواده تنوری هم برای جبهه آماده می‌کرد. دفاع مقدس با چنین اراده‌ای از خانه و خانواده‌ها تا پشت خاکریزها ادامه پیدا کرد.

موفقیت در سایه باور به سنت‌های الهی، خداباروی و ایمان به مردم

دکتر قالیباف ادامه داد: یادتان باشد در دوران دفاع مقدس همه اقشار از جمله اصناف به گونه‌ای حاضر شدند؛ آنها که جوشکار بودند و در و پنجره می‌ساختند تا تراشکارها برای جبهه، لوله خمپاره و خمپاره می‌ساختند و اینگونه به میدان آمدند لذا آن روحیه الهی و از خودگذشتگی و این اراده و همت مهم‌ترین رمز پیروزی ما در سخت‌ترین شرایط بوده است. به همین دلیل باور به سنت‌های الهی و ایمان به مردم در سایه خداباوری است که می‌تواند باعث موفقیت ما شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به تحلیل یکی از تحلیلگران آمریکایی در سال 1364 یادآور شد: در آن زمان قطب بندی شرق و غرب کاملاً برقرار بود و همه کشورها در این دو قطب تقسیم می‌شدند و تنها کشور مستقل، جمهوری اسلامی بود. آن روز بود که آمریکا و شوروی علیه ما همکاری کردند و صدام به نمایندگی از مستکبرین علیه ایران اقدام کرد.

وی در ادامه با اشاره به مقایسه‌ای که این تحلیلگر درباره وضعیت ایران و عراق در دوران دفاع مقدس ارائه داد، عنوان کرد: او می‌گفت هرچه شرایط، امکانات، تجهیزات و آموزش را تحلیل می‌کنیم و به حمایت‌هایی که از رژیم بعث می‌شود می‌نگریم، می‌بینیم وضعیت جنگ هر روز به نفع ایرانیان رقم می‌خورد و ما عاجزیم بودیم که چه عاملی باعث این اتفاق است تا اینکه با بررسی فهمیدیم تنها عامل موفقیت ایرانیان این است که وقتی می‌جنگند از مرگ هراس ندارند.

دکتر قالیباف اضافه کرد: آیا این اتفاق به این معنا بود که این افراد جانشان را دوست نداشته و زن و فرزند نداشتند؟ آیا آنها احساسات نداشته و دنیا را نمی‌خواستند؟ آنها همه این احساسات را مانند تمام انسان‌ها داشتند اما فرهنگ غدیر، عاشورا و بعثت و طهارت و پاکی قربان و قربانگاه باعث شد پا بر روی تمام خواسته‌های مادی خود بگذارند تا از مرگ نترسند. عامل دوم نیز این بود که وقتی پیکر این شهدا به محله‌های خود باز می‌گشت، همه برای تشییع آنها حضور پیدا می‌کردند و همین باعث افزایش اعزام داوطلبانه رزمندگان به دفاع مقدس می‌شد و مردم به سمت جبهه‌ها می‌رفتند.

فرهنگ جهاد و شهادت توأم با سازماندهی باعث موفقیت می‌شود

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ جهاد و شهادت در کنار سازماندهی توأمان باعث شد موفقیت به وجود بیاید، ابراز داشت: اگر امروز می‌بینید در عرصه هوافضا، موشک هایپرسونیک با این کیفیت تولید می‌شود، نتیجه همان روزها است که خمپاره‌ها را با همان عِدّه و عُدّه‌ای که داشتیم و با استعانت به آیه «وَ اَعِدُّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» ساختیم و همان فرصتی شد تا امروز خداوند اجازه دهد چنین رشدی داشته باشیم. از این رو باید باور کنیم خدای دوران دفاع مقدس، خدای عرصه اقتصاد و فرهنگ هم است که اگر با این دو اصل در عرصه حکمرانی و مدیریت وارد شویم همین موفقیت را خواهیم داشت چرا که وعده خدا است و امروز فاصله ما از این موضوعات باعث عدم موفقیت ما شده است.

وی در ادامه با اشاره به پرسشی که سال‌ها قبل مطرح شده بود که برخی می‌پرسیدند اگر جنگ شود باز هستند کسانی که مانند سال 1360 به میدان بیایند؟ بیان داشت: در دهه 90 دیدید که مجدداً با فرماندهی شهید سلیمانی که به سنت‌های الهی باور داشت و با استفاده از ظرفیت مردم آن هم مردم مستضعف به میدان جنگ رفتیم و داعش شکست خورد. شهید سلیمانی توانست با نوع رفتار و با همان روحیات و سازماندهی، مسئولیت این کار را بر عهده گرفته و آن را به سرانجام برساند.

سپاه پاسداران میراث‌دار فرهنگ شهدا و برخاسته از بطن مردم است

دکتر قالیباف ادامه داد: منش شهید سلیمانی در نگاه مدیریتی و فرهنگی و در نوع اتصال و استفاده از تنوع اجتماعی با همه شهروندان، همزمان با ورود پیکر مطهرش به کشور نمایش داده شد و دیدید که این نگاه و باور چگونه باعث شد مردم به صحنه بیایند و نشان دهند که این ملت و جامعه بر این فرهنگ در این دهه نیز هنوز مُصر است و این ما هستیم که باید به این نگاه ایمان داشته باشیم، نسبت به آن تردید نکنیم و در این راه گام برداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز مفتخریم که بگوییم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد انقلابی، مکتبی، مردمی و ارزشی است، گفت: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میراث‌دار فرهنگ شهدا و برخاسته از بطن مردم است. امروز سپاه به تمام معنا یک نهاد کارآمد و انقلابی است؛ چه آن زمانی که در بروز و ظهور خود در دوران دفاع مقدس افتخارهای بزرگ آفرید که برای همیشه در خاطر این ملت باقی خواهد ماند و چه بعد از این دوران؛ چون سپاه برخاسته از بطن مردم بوده و بر اساس اصل قانون اساسی در زمان صلح نیز در خدمت مردم است.

دشمن به دنبال تضعیف سپاه است/ سپاه با تسلط اطلاعاتی ملی و منطقه‌ای بر توطئه دشمنان داخلی و خارجی مسلط است

وی با اشاره به اقدامات سپاه یادآور شد: امروز سپاه در محرومیت‌زدایی، حل مشکل معیشت مردم و در هر حادثه‌ای که رخ دهد، در خط مقدم است و با قدرت در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای حضور دارد. این نهاد با تسلط اطلاعاتی خود بر منطقه و در عرصه ملی بر همه توطئه‌های دشمنان انقلاب در داخل و خارج کشور مسلط است. همین روزها بخش‌هایی از زحمات سربازان گمنام عرصه‌های اطلاعاتی و امنیتی را می‌بینید که چگونه قدرتمندانه عمل می‌کنند.

دکتر قالیباف اضافه کرد: آیا به نظر شما سپاهی با این عظمت، قدرت و نقش آفرینی، دشمن ندارد؟ آیا دشمن صهیونیست کودک‌کش و جنایتکار که دشمن قسم خورده امت اسلامی است، متوجه نقش سپاه نیست؟ امروز خوی استکباری دشمن ما با روحیه‌ای که دارد سپاه را در مقابل خود می‌بیند. حضرت امام(ره) فرمودند اگر آمریکا در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل همه دنیای او می‌ایستیم که این فرهنگ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متبلور است و دشمنان نیز آرام نمی‌نشینند و حتماً با عملیات جاسوسی، ترور و انفجار با هر شکل ممکن به دنبال تضعیف چنین نهادی هستند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: امروز به همسنگران و همرزمان خود در سازمان حفاظت اطلاعات سپاه می‌گویم که شما نگهبان این دژ مستحکم و وارث فرهنگ شهدا و انقلاب اسلامی هستید و این رسالت و مأموریتی بسیار خطیر و حساس است که باید با اخلاص، دقت، تدبیر و به دور از هوای نفس به صورت خاموش و مجاهدانه انجام دهید که اجر دنیوی و اخروی خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: حفاظت از این گوهر گرانبها خصوصاً در جنگ شناختی که امروز با آن روبرو هستیم وظیفه شماست. جنگ شناختی امروز عرصه کاملاً متفاوت با دوران دفاع مقدس است چرا که آن دوران کار حفاظت به گونه دیگری بود و امروز متفاوت است. آن روز محیط متفاوت بود و امروز عرصه بسیار آلوده و خطرناکی داریم. جبهه آن روز مشخص بود اما عرصه جبهه امروز جای مشخصی نبوده و در همه جا است.

حفاظت از ایدئولوژی، قدرت و محبوبیت سپاه از وظایف حفاظت اطلاعات سپاه است

دکتر قالیباف در ادامه توجه در سه بخش را در سپاه و سازمان حفاظت اطلاعات، مهم ارزیابی کرد و گفت: نخست حفاظت و توجه از بُعد ایدئولوژی، دینی و اعتقادی در این سازمان که بسیار مهم است. دوم بحث مربوط به حفظ قدرت و صلابت سپاه است. سوم نیز بحث محبوبیت سپاه نزد مردم است چرا که سپاه باید همچنان میان مردم محبوب باقی بماند و مردم از هر قشری با هر نگاه و سلیقه‌ای حس کنند در سایه امنیت برقرار شده‌ای قرار دارند که سپاه بخشی از آن را بر عهده دارد و این باعث شود تا سپاه را دوست داشته باشند.

قدرت اصلی جمهوری اسلامی در توان موشکی و نظامی نیست بلکه در قلب‌های مردم است

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه ما خود را قدرتمند می‌دانیم و دشمنان دیگر حرف از گزینه روی میز نمی‌زنند، گفت: قدرت اصلی جمهوری اسلامی در توان موشکی و نظامی نیست بلکه در قلب‌های مردم است از این رو به هر میزان مردم نسبت به نظام علاقه‌مند باشند و این ارتباط نزدیک‌تر باشد، ما قوی‌تر هستیم. پایه‌های نظام و انقلاب اسلامی بر مردم و قلب‌های مردم استوار است و بی‌شک سپاه نیز به عنوان یک نهاد مردمی می‌تواند با ایجاد استحکام در این رابطه میان مردم و نظام، آن را حفظ کند.

قدرت سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی، مکتبی، ارزشی و مردمی به واسطه مردمی بودن و ارتباط با مردم است

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که زمان جنگ ما آموزش و تجهیزاتی برای قوی شدن نداشتیم اما بعد از عزل بنی‌صدر دیدیم که با سرعت عملیات‌های موفقیت آمیز در جبهه ها رخ داد، اذعان داشت: ترور حضرت آقا، انفجار دفتر نخست وزیری، انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت شهید بهشتی، اعلام فاز نظامی منافقین، قائله کردستان و بسیاری اتفاقات بسیار سخت در زمان‌هایی متوالی رخ داد اما چندی بعد عملیات فتح المبین را شاهد بودیم و بلافاصله عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد. این قدرت از مردم آمد. از این رو امروز نیز قدرت سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی، مکتبی، ارزشی و مردمی به واسطه مردمی بودن و ارتباط با آنها است از این رو حفظ ساحت‌های سپاه بر عهده این سازمان(سازمان حفاظت اطلاعات) است. ما اینجا از روح شهدای عزیز، گمنام و زحمتکش این سازمان مدد می‌خواهیم که توفیق خدمت به ما داده تا بار مسئولیت آن را به سرانجام برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به سردار خادمی، فرمانده سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ شهید نایب که حفاظت لشگر را بر عهده داشت، در ارتفاعات قلاویزان و در گرمای 50 درجه، در خط مقدم با شهید قرایی در مسیر مهران به شهادت رسید. اینگونه نبود که آنها صرفاً حفاظت را انجام دهند بلکه در کنار آن، در خط مقدم نیز مانند یک رزمنده می‌جنگیدند. موفقیت آنها در مأموریت‌های خود نیز برخاسته از چنین فرهنگی بود. هیچگاه شهید نایب را به عنوان یک حفاظتی نمی‌شناختند، بلکه به‌عنوان یک فرمانده شجاع جنگ در روزهای سخت عملیات می‌شناختند که امیدوارم همه ما در مسیر راه شهدا و امام شهدا(ره)، تحت ولای رهبری برای خدمت به مردم نجیب و شریف گام برداریم تا گره از کار و امور مردم بگشاییم./خانۀ ملت 

انتهای پیام/*
 
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما