plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰
کد مطلب : ۳۳۲۰۱

از سرگیری درگیری های سودان و اعدام های بدون محاکمه

سازمان ملل زنگ خطر کشتار قومیتی را به صدا در آورد
با گذشت 77 روز از درگیری های خونین نظامیان سودان و نقض مکرر آتش بس، نبرد میان ارتش و نیروهای نظامی واکنش سریع برای دومین روز متوالی به ویژه در مجاورت مقر فرماندهی نیروهای ارتش در جنوب خارطوم از سر گرفته شد.
از سرگیری درگیری های سودان و اعدام های بدون محاکمه
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز، در چند ماه گذشته فقط زبان گلوله و آتش در سودان حاکم است به گونه ای که روز یکشنبه نیز خارطوم، پایتخت سودان شاهد درگیری های خشونت آمیز با سرعتی فزاینده بود، درگیری نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان وارد هفته یازدهم شده که آواره شدن دو و نیم میلیون نفر و یک بحران انسانی را به دنبال داشته است.

 ساکنان خارطوم و مناطق بحری و ام درمان، سه شهر که منطقه پایتخت بزرگ را تشکیل می دهند، می گویند که درگیری های شدیدی در این منطقه درگرفت. ارتش برای بیرون راندن نیروهای واکنش سریع از محله های خارطوم، به ویژه در مجاورت مقر فرماندهی نیروهای ذخیره مرکزی در جنوب پایتخت، از حملات هوایی و توپخانه سنگین استفاده کرده است.

از سوی دیگر، نیروهای واکنش سریع از کنترل مقر نیروهای ارتش خبر داده اند. پایتخت سودان و شهر ال جنینه بیشترین آسیب را از این درگیری ها که از پانزدهم آوریل بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع رخ داد، دیده‌اند، اما تنش‌ها و درگیری‌ها در روزهای اخیر در دیگر مناطق دارفور و کردفان در جنوب کشور تشدید شده است.

شاهدان عینی همچنین از افزایش شدید خشونت در روزهای اخیر در نیالا، بزرگترین شهر در غرب منطقه دارفور خبر داده اند.

همچنین درگیری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در حوالی الفاشر، مرکز ایالت دارفور شمالی، که سازمان ملل می گوید برای امدادگران غیرقابل دسترس است، رخ داد.

به دنبال نقض مکرر توافق‌های آتش‌بس در نشست جده پس از مذاکرات به رهبری آمریکا و عربستان سعودی توسط دو طرف درگیری ، مذاکرات هفته گذشته به تعویق افتاد و متعاقب آن خصومت‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد نیز با هشدار مجدد، زنگ خطر را در باره افزایش خشونت ها و کشتار قومیتی و حمله به اعضای گروه مسالیت در ال جنینه در ایالت دارفور غربی به صدا درآورده است.

راوینا شمدسانی، سخنگوی‌ دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، پس از گزارش هایی مبنی بر اعدام های بدون محاکمه افراد، خواستار ایجاد یک کریدور امن برای فراریان الجنینه و کمک به ورود امدادگران به آنجا شد.

سازمان بین المللی مهاجرت نیز اعلام کرده که حدود دو میلیون نفر به دنبال درگیری های سودان، در داخل کشور آواره شده و نزدیک به ششصد هزار نفر در شرایط اصرار دو طرف بر ادامه درگیری های نظامی به جای راهکار های سیاسی به کشورهای همسایه گریخته اند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما