plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۳۳۰۸۰

پاسخ اوقاف قزوین به ادعای واگذاری موقوفه حسینیه امینی ها

اداره کل اوقاف و امور خیریه قزوین بیانیه ای را در واکنش به توئیت وحید اشتری از فعالان رسانه ای با عنوان "عروس بازی در اوقاف" که مدعی واگذاری رایگان موقوفه حسینیه امینی ها به عروس رئیس سازمان اوقاف شد، صادر کرد.
پاسخ اوقاف قزوین به ادعای واگذاری موقوفه حسینیه امینی ها
به گزارش سرویس اجتماعی ایصال نیوز، چند روز قبل، وحید اشتری، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی از واگذاری رایگان یکی از بزرگترین موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین، متعلق به حسینیه امینی‌ها به عروس حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور خبر داد.

در اولین واکنش، فرزند متولی موقوفات این حسینیه تاریخی «ابوالفضل امینی‌ها» در گفتگو با ایلنا، ضمن تأیید صحت اجاره موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین به عروس حجت‌الاسلام خاموشی، گفت: در خبر‌ها آمده که این اراضی با یک میلیون تومان اجاره به خانم چایچیان واگذار شده درحالی که اجاره بهای ماهانه حدوداً نهصد هزار تومان ماهانه است.

بیانیه اداره اوقاف قزوین

روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در پاسخ به توییت وحید اشتری با عنوان "عروسی بازی در اوقاف" بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایرنا، متن بیانیه اداره اوقاف قزوین به شرح زیر است:

"جناب آقای وحید اشتری در پاسخ به توئیت شما با عنوان عروس بازی در اوقاف اجمالاً مراتب ذیل جهت اطلاع اعلام می گردد: اطلاعات شما از قوانین و مقررات موضوعات و پرونده‌های موقوفات بسیار ناچیز و کلی تلقی می گردد چرا که اساساً نوع مالکیت موقوفات و حقوق مکتسبه بهره برداران برای شما کاملاً مبهم، غیر علمی و غیر قابل توجیه می باشد.

مطابق قواعد شرعی فقهی و حقوقی اموال موقوفه قابلیت واگذاری و فروش ندارند لیکن بنا بر مقررات قانونی عمده موقوفات در دوره حکومت پهلوی از وقفیت خارج می گردد. سپس قوانین اوقافی مصوب شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی و آئین نامههای مصوب هیات دولت پس از اعاده به وقف املاک موقوفه، برای متصرفین حقوق مکتسبه در نظر گرفته است در موضوع مطرح شده متصرف اولیه شرکت روز بهاء) با ارائه مستندات حقوق مکتسبه خود را اثبات نموده و صرفا قرارداد اجاره عرصه با موقوفه تنظیم و اعیان و اشجار و منافع متعلق به مستاجر میباشد.

سپس در سنوات مختلف بخشهایی از حقوق مکتسبه مورد اجاره را به غیر منتقل نموده است از جمله واگذاری بخشی از مورد اجاره پس از تسویه حقوق قانونی موقوفه طبق نظریه کارشناسی از طریق شرکت روز بهاء مستاجر (اولیه به خانم مونا چایچیان و تنظیم قرارداد اجاره به عنوان مستاجر موقوفه و مالک منافع.

از آنجایی که عموما در املاک موقوفه رابطه استیجاری نسبت به عرصه تنظیم میگردد لذا نحوه ارزیابی با در نظر گرفتن حقوق و منافع مستاجر موقوفه توسط کارشناس رسمی دادگستری همانند سایر رقبات و املاک لحاظ می گردد.

شایان ذکر است اولا واگذاری اراضی موقوفه توسط موقوفات صورت نمی گیرد بلکه برابر قوانین موضوعه و مطابق اختیارات سازمان امور اراضی به بهره برداران واگذار گردیده و متعاقبا نسبت به حقوق مکتسبه با ایشان تنظیم قرارداد اجاره می گردد.

در ثانی معامله شرکت روزبهاء با خانم چایچیان قبل از انتصاب آقای سید مهدی خاموشی به ریاست سازمان اوقاف و به سال 1395 برمی گردد در حالی که انتصاب ایشان به ریاست سازمان در سال 1397 صورت گرفته است.

آنچه مسلم است انتشار اینگونه مطالب در این برهه از زمان در پی برخورد اوقاف با اباحه گری صورت گرفته در حسینیه امینی قزوین با متولی موقوفه صورت گرفته است لذا مجموعه اوقاف و امور خیریه این حق را برای خود محفوظ می دارد که اقدامات قانونی را از مراجع ذیصلاح پیگیری نماید.

مقتضی است پاسخ این اداره کل را به منظور ادای حسن نیت به صحت اخبار و اطلاعات و به رسم امانتداری در توییتر خود و سایر صفحات مجازی منتشر نمایید."

گفتنی است؛ وحید اشتری، فعال رسانه‌ای امروز با انتشار توئینی مدعی شد یکی از بزرگترین موقوفات چند صد هکتاری استان قزوین، با نام حسینیه امینی‌ها به عروس حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور واگذار شده است. او در بخشی از رشته توییت خود نوشت: الآن در قزوین دیگر یک زوج جوان با ماهی یک میلیون بدون پول پیش یک زیر زمین در حاشیه‌ای ترین نقاط شهر نمی‌توانند اجاره کنند ولی یک موقوفه 150 هکتاری و یک دامداری هزار راسی در قزوین را با همین اجاره ناچیز به خانم مونا چایچیان واگذار کرده‌اند.

وی در ادامه توئیت خود آورده است: این موقوفه عظیم متعلق به حسینیه امینی‌هاست که یکی از دیدنی ترین نقاط قزوین است. اسم و مشخصات خانم چایچیان را سرچ کردم. از نامبرده اطلاعات خاصی وجود نداشت. یکی دو تا شرکت در روزنامه رسمی، یکی دو تا تلفن در برخی مدارک (که کسی پاسخگویش نبود) و یک آدرس در محله ازگل تهران. شخصا به آدرس مورد نظر مراجعه کردم بلکه بتوانم از نسبت این آقازاده محترم با مسئولین کشور اطلاعی کسب کنم. از پرس و جو با همسایه‌ها در کمال ناباوری متوجه شدم این آدرس، منزل مسکونی رئیس سازمان اوقاف کشور جناب حجت الاسلام خاموشی است. اشتری گفته است: اسامی فرزندان آقای خاموشی را البته یکی دو جا دیده بودم. مشخصات خانم مونا چایچیان در روزنامه رسمی را از دوستانی که با از خانواده آقای خاموشی در تعاملند جویا شدم. متوجه شدم متاسفانه ایشان عروس رئیس سازمان اوقاف کشور است. وی در بخش دیگری از این توئیت عنوان کرد: یکی از بزرگترین موقوفات کشور را به ثمن بخس به عروس رئیس سازمان اوقاف داده‌اند و بدون نگرانی از نهادهای به اصطلاح نظارتی، حتی آدرس منزل مسکونی‌ رئیس سازمان اوقاف را هم با فراغ بال زیرش قید کرده‌اند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما