plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
کد مطلب : ۳۲۸۵۵

قطار میانه سرانجام به تبریز رسید

راه‌آهن (میانه-بستان آباد-تبریز) با طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران امروز جمعه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
قطار میانه سرانجام به تبریز رسید
به گزارش سرویس سیاسی ایصال نیوز، احداث راه‌آهن تبریز - بستان‌آباد- میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل‌ و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که از سال ۱۳۷۹ عملیات احداث آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی از کالا آغاز شد.

این طرح که در ۲۲ سال گذشته تجربه ۳ رئیس‌ جمهوری و وعده‌های دولت‌های گذشته برای تکمیل آن را پشت سر گذاشته، سرانجام به خط پایان رسید و امروز ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود. بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز-میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

راه آهن بستان‌آباد-خاوران تبریز نخستین پروژه ۱۰۰ درصد داخلی است

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، راه‌آهن بستان‌آباد- خاوران را نقطه عطفی از نظر طراحی و اجرا در بومی‌سازی و استفاده از تولیدات داخلی در احداث شبکه ریلی دانست و گفت: برای اولین بار تمام ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینه‌ها شده است.

عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل شیوه اجرای این خط آهن را در بسیاری از جنبه ها برای اولین بار با استفاده از توان و تخصصی بومی مثال زدنی دانست و اظهار کرد:‌ راه آهن بستان آباد-خاوران از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح های ریلی مهم کشور محسوب می شود.

 وی اظهار کرد: راه آهن بستان آباد-خاوران( تبریز) اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است و احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳ کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون ها از ویژگی های بارز این خط آهن است.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما