plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
کد مطلب : ۳۲۱۷۴
با مشارکت نزدیک به ۹۰ درصدی مردم

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد

اردوغان ۴۹.۳ درصد؛ قلیچدار اوغلو ۴۵ درصد
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دیروز یکشنبه برگزار شد و بامداد دوشنبه بر اساس نتایج انتخابات اگرچه حزب اردوغان پیشتاز است اما انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد. اردوغان ۴۹.۳ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد و اوغان ۵.۲ درصد رای به دست آوردند.
انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد
به گزارش سرویس بین الملل ایصال نیوز و به نقل از ایسنا، در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، "رجب طیب اردوغان"، رییس جمهوری کنونی رقابت سختی با "کمال قلیچدار اوغلو" داشت اما این نامزد سوم انتخابات یعنی "سینان اوغان" است که با کسب درصد اندکی از آرا شاید تعیین کننده رییس جمهور بعدی ترکیه باشد.

در این انتخابات، حدود ۱۱ شهر ترکیه به شدت تحت تاثیر زمین لرزه‌های فوریه قرار گرفتند و در آن مناطق دولت به دلیل عدم واکنش سریع مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش بی.بی.سی، هشت شهر از این شهرها پایگاه حزب عدالت و توسعه هستند و اردوغان در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیش از ۶۰ درصد آرا را به دست آورده بود.

بر اساس نتایج اولیه، آرا مردم در این منطقه تغییر چشمگیری نداشته است.

طبق آمار سی‌ان‌ان ترک و بر اساس شمارش ۹۹ درصد صندوق‌های شمارش شده، اردوغان ۴۹.۳ درصد، قلیچداراوغلو ۴۵ درصد و اوغان ۵.۲ درصد رای به دست آورده‌اند.
هم‌زمان کمال قلیچدار اوغلو گفت: ما قطعاً در دور دوم انتخابات پیروز خواهیم شد. همه آن را خواهند دید.

قلیچداراوغلو گفت: اردوغان با همه تهمت‌ها و توهین‌هایش نتوانست به خواسته‌هایش برسد، ما قطعاً در دور دوم این انتخابات پیروز خواهیم شد و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تا ۱۵ روز آینده حق، قانون و عدالت را برای ملت خود به ارمغان بیاوریم.

وی افزود: همچنین خوشحال کننده است که میزان مشارکت نزدیک به ۹۰ درصد است و این روند با بلوغ دموکراتیک ادامه می‌یابد.

اردوغان نیز شامگاه یکشنبه در بالکن مقر حزب حاکم در آنکارا برای هوادارانش سخنرانی کرد. اردوغان در سخنرانی خود گفت: "ما تا حد زیادی پیشتاز هستیم، اگرچه نتایج هنوز نهایی نشده است."

او همچنین مخالفان را به "فریب دادن مردم" متهم کرد. اردوغان گفت که شمارش آرا ادامه دارد و آنها "منتظر تجلی اراده ملی" هستند. اگر اراده مردم دور دوم انتخابات باشد به آن احترام می گزاریم.

اردوغان در سخنانش گفت: ما همیشه در طول زندگی سیاسی خود به تصمیم ملت احترام گذاشته‌ایم، این تصمیم شماست. در این انتخابات نیز به آن احترام می‌گذاریم. در انتخابات بعدی نیز به آن احترام خواهیم گذاشت.

نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه تقریبا قطعی شده و ائتلاف جمهور اردوغان نزدیک به نیمی از کرسی‌های مجلس را از آن خود کرده است.

آرای احزاب پارلمان ترکیه به تفکیک و بر اساس شمارش آرا به شرح زیر است:
حزب عدالت و توسعه ۲۶۶ کرسی
- حزب جمهوری خلق ۱۶۸ کرسی
- حزب سبز و آینده چپ ۶۲ کرسی
- حزب جنبش ملی گرا ۵۱ کرسی
- حزب خوب ۴۴ کرسی
- حزب رفاه ۵ کرسی
- حزب کارگران ترکیه ۴ کرسی.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما