plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸
کد مطلب : ۳۱۳۶۰
به مناسبت «روز ملی فناوری هسته‌ای»؛

اسلامی: ۲۰ پروژه رادیودارو در دست اجرا داریم

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، ٢٠ فروردین روز ملی فناوری هسته ای را روز میثاق مجدد و وفای به عهد دانست و گفت: ۲۰ پروژه رادیودارو در دست اجرا داریم.
اسلامی: ۲۰ پروژه رادیودارو در دست اجرا داریم
به گزارش سرویس علم و فناوری ایصال نیوز، محمد اسلامی شنبه شب و به مناسبت فرارسیدن ۲۰ فروردین «روز ملی فناوری هسته‌ای» با حضور در برنامه صف اول تصریح کرد:‌ وعده می دهیم که با تلاش کار کنیم. ۲۰ فروردین روز ویژه ای برای سازمان انرژی اتمی است و گام های بزرگتری بر داریم.

وی افزود: با توجه به مطالبه ای که مردم بوشهر داشتند که سازمان انرژی اتمی آب شیرین کن هم داشته باشد و بتوانیم از آن استفاده کنیم و در سفر رییس جمهور به بوشهر به ما ابلاغ کردند که پروژه هفتاد هزار مکعب را شروع کنیم و امیدواریم ظرف دو سال این پروژه را به اتمام برسانیم.

معاون رییس جمهور همچنین ٢٠ فروردین را روز میثاق مجدد و وفای به عهد دانست و گفت: ثبت ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای، پیام واضحی از تحرک و پویایی است وی ادامه داد: ٢٠ فروردین، روز میثاق مجدد و وفای به عهد است. ما همه ساله این روز را از این جهت جشن گرفته و برگزار می‌کنیم که پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در سال ١۴٠١ همکاران ما با تلاش گسترده ١۵٩ دستاورد را ثبت کردند که از جنس دستاوردهای دانشی، فناورانه و صنعتی بوده است.

اسلامی تاکید کرد: ١۵٩ دستاورد یعنی شما هر ١.۵ روز کاری در سازمان انرژی اتمی یک دستاورد به‌دست آورده‌اید.

وی افزود: ٢٠ فروردین ١۴٠٢ به زعم ما و با توکل به خدا، نقطه عطفی خواهد شد تا این زیرساخت‌ها گسترش یابد و سال‌جاری شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر خواهیم بود.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به این موارد مردم در ٢٠ فروردین سال ١۴٠٣ با دستاوردهای بسیار متفاوت‌تر و کارآمدتری آشنا خواهند شد.

وی درباره دستاورهای سال ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۵۹ دستاورد داشتیم که گفتیم دانشی، فناوری و صنعتی هستند. ما سخت‌ترین سال را پشت سر گذاشتیم.

فشارهای سیاسی، فشارهایی که با قطعنامه‌هایی گوناگون و تهاجمی که به لحاظ سیاسی و عملیات روانی به کشور شد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در این سال سخت بالاترین دستاوردها را ثبت کردیم و این همت همکاران ما بود. یکی از این دستاوردها بحث کارکردن روی ایزوتوپ‌های پایداری بود که با یک زنجیره ۲۰تایی برای تولید ایزوتوپ تریتیوم ۱۳۱ که تبدیل به ید ۱۳۱ برای درمان سرطان تیرویید و تیرویید پرکار می‌شود که دستاورد بزرگی است که به آن دست پیدا کردیم و جزو دستاوردهای سال ۱۴۰۱ است و جزو مواردی است که در ۱۴۰۲ به تولید انبوه می‌رسد و مورد استفاده برای بخش رادیودارو قرار خواهد گرفت.

اسلامی در ادامه این گفتگوی ویژه و در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا شرکت‌های رادیودارویی ما هم تحریم شده‌اند، گفت: بله. تنها شرکت رادیودارویی ما تحریم شده است. خیلی نکته جالب و مثال خیلی خوبی است برای ادعای حقوق بشری که می‌کنند و هیچ بویی از انسانیت و حقوق بشر وجود ندارد. تحریم همه این شرکت‌های مرتبط به مسائل رادیودارو را هدف قرار داده و این نکته برای ما حائز اهمیت است که گرچه این تحریم، شرایط سختی را داشته ولی کمک کرده که زیرساخت تحقیقاتی و صنعتی‌مان را برای تولید رادیودارو گسترش دهیم و با یک زنجیره کامل از ظرفیت‌ها و ابزار و لوازمی که بتواند در فرایند تولید و آزمون، به تولید رادیو دارو کمک کند برخوردار شدیم و الحمدلله این ظرفیت گسترده امروز در خدمت مردم است.و اینها در حال گسترش هم هست.

وی افزود: مرکز تولید رادیو دارو که یک مرکز بزرگ منطقه‌ای خواهد شد هم در دست احداث و سرمایه‌گذاری داریم و امیدوارم تا قبل از ۱۴۰۴ افتتاح شود و این ظرفیت بزرگ ملی در خدمت مردم عزیز ایران قرار بگیرد.

اسلامی بخش دیگری از این گفتگوی مفصل، در پاسخ به سوالی در مورد بحث توافق موقت آمریکایی‌ها گفت: آنها هر روز یک حرفی می‌زنند و مردم عزیز ما در عین حال دیگر متوجه شده‌اند که این حرف‌ها بهانه است. یعنی تمام هدف‌شان متوقف کردن و از بین بردن فناوری هسته‌ای در ایران بود و موفق نشدند و از هیچ کدام از روش‌هایشان نتیجه نگرفتند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما