plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۳۰۳۷۲

طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای صلح میان روسیه و اوکراین

همزمان با اولین سالگرد جنگ اوکراین، وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.
طرح ۱۲ ماده‌ای چین برای صلح میان روسیه و اوکراین
به گزارش ایصال نیوز، چین در این طرح بر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف، آتش‌بس، پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه، اتخاذ تدابیری برای تضمین امنیت تاسیسات هسته‌ای، ایجاد گذرگاه‌های بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و گام‌هایی در راستای تضمین صادرات غلات تاکید کرده است.

طرح صلح چین همچنین بر مواضع این کشور مبنی بر «تضمین موثر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی» همه کشورها تاکید و خواستار پایان «ذهنیت جنگ سرد» شده است.

پکن همواره بر بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین تاکید کرده اما در عین حال گفته که روابط چین با روسیه «هیچ محدودیتی» نخواهد داشت.

چین از ارسال تسلیحات به اوکراین انتقاد و آن را «دمیدن بر آتش» جنگ توصیف کرده است.
طرح صلح چین همزمان با اولین سالگرد جنگ اوکراین منتشر شده و قرار است شی جین‌پینگ رییس جمهوری چین امروز «سخنرانی صلح» ایراد کند.

ساعاتی پیش مجمع عمومی سازمان ملل در آستانه سالگرد تهاحم روسیه به اوکراین، به درخواست کشورهای غربی و اوکراین در یازدهمین نشست اضطراری خود درباره این جنگ قطعنامه‌ای را در محکومیت تهاجم به تمامیت ارضی اوکراین و ضرورت توقف درگیری ها و خروج فوری و بدون قید ارتش روسیه به رای گذاشت. این قطعنامه با ۱۴۱ رای موافق، هفت رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع تصویب شد. ایران، چین و هند از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه غیرالزام‌آور رای ممتنع دادند.

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما