plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۳۰۰۳۸

صدها کشته و زخمی در زلزله شدید ترکیه و سوریه

ترکیه خواستار مساعدت فوری بین المللی به مناطق زلزله‌زده شد
آژانس مدیریت بحران و اورژانس ترکیه با اعلام وضعیت بحران قرمز(درجه چهارم) در پی زلزله ۷.۷ ریشتری در جنوب این کشور خواستار ارسال کمک از سوی نهاد «عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی اروپا» شده است.. خسارات این زلزله در حلب سوریه نیز سنگین است.
صدها کشته و زخمی در زلزله شدید ترکیه و سوریه
نیویورک تایمز گزارش داد، این آژانس ترکیه ای دوشنبه در بیانیه‌ای با درخواست کمک از نهاد عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی اروپا، اعلام کرد که ارتش ترکیه دو فروند هواپیما آماده کرده است تا کمک‌ها و نیروهای امدادی را به مناطق زلزله زده انتقال دهد.

مرکز زمین شناسی آمریکا قدرت زلزله بامداد دوشنبه ترکیه را که کانون آن در غازی عنتاپ در جنوب ترکیه است، ۷.۸ ریشتر اعلام کرد.

مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا قدرت آن را ۷.۷ ریشتر و نهادهای لرزه نگاری ترکیه نیز این زلزله را ۷.۴ ریشتری اعلام کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه بامداد دوشنبه در نخستین اظهار نظر پس از زمین لرزه ۷.۴ ریشتری این کشور گفت که امیدوارم این فاجعه را به کمک هم و با کمترین میزان تلفات هرچه زودتر پشت سر بگذاریم.

اردوغان در توئیتی نوشت: تمام دستگاه‌ها به علت زمین لرزه قهرمان ماراش و با هماهنگی مدیریت حوادث وفوریت‌ها در حالت آماده باش قرار دارند.

بر اساس گزارش آناتولی تا صبح امروز زلزله فاجعه بار بامداد دوشنبه بیش از 100 کشته و 400 زخمی برجای گذاشته است و با توجه به پس لرزه های شدید و متعدد، آمار تلفات و خسارات شدید همچنان رو به افزایش است.

این زلزله در کشورهای مختلفی از جمله عراق، سوریه و لبنان نیز احساس شد.
گزارش های اولیه حاکی است که این زلزله در شانلی اورفای ترکیه دستکم ۱۲ کشته و درعثمانیه نیز دستکم ۵ کشته داشته است.

زلزله در سوریه
این زلزله همچنین باعث تخریب ساختمان های زیادی در ترکیه و سوریه شده است و احتمال می رود که افراد زیادی زیر آوار مانده باشند.

 منابع خبری در سوریه اعلام کردند که زمین لرزه ی بامداد دوشنبه که مرکز آن ترکیه بود ، تاکنون جان 86 نفر را گرفته است و 200 نفر دیگر زخمی شدند.

تلویزیون سوریه اعلام کرد که زمین لرزه مخرب جنوب ترکیه به بسیاری از ساختمان‌ها در شهرستان حلب و مناطق دیگر این کشور در مجاورت ترکیه آسیب زده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز در گزارشی اعلام کرد که تخریب بسیار وسیعی در مناطقی از شمال غرب سوریه در نتیجه زمین لرزه رخ داده است.

به گزارش سانا، شماری از ساختمان های استان های حماه، لاذقیه و حلب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه ویران شده است.

از سوی دیگر الجزیره به نقل از منابع پزشکی سوری گزارش داد که بیش از ۶ نفر در نتیجه تخریب ساختمان ها در حومه حلب و ادلب جان باختند.

کمیته امداد وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد که حجم تخریب در نتیجه شدت زمین لرزه ترکیه در شمال سوریه بسیار بالاست و از مناطقی از حلب که ساختمان های آن تخریب شده است، می توان به مناطق "فردوس"، صلاح الدین و بستان القصر اشاره کرد.

شبکه الجزیره نیز به نقل از معارضان سوری شمار تلفات زلزله در شمال غرب سوریه را بیش از 100 کشته اعلام کرد.

منابع میدانی نیز گزارش دادند که برخی ساختمان‌های مسکونی در اطراف لاذقیه در شمال سوریه نیز در نتیجه این زمین لرزه سهمگین ویران شده است./ایرنا

انتهای پیام/*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما