plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۲۶۵۱۳

جنگ انرژی؛ حمله گازی روسیه به تصمیم نفتی گروه هفت

کرملین در واکنش به توافق وزرای دارایی گروه هفت برای اعمال «فوری» سقف قیمتی بر نفت روسیه، با توقف صادرات گاز به اروپا، تهدید کرد که فروش نفت را به طرف‌هایی که به محدودیت‌های قیمتی بر منابع انرژی روسیه تن دهند، متوقف می‌کند.
جنگ انرژی؛ حمله گازی روسیه به تصمیم نفتی گروه هفت
به گزارش ایصال نیوز، وزرای دارایی هفت کشور صنعتی (ایالات متحده، آلمان، فرانسه، بریتانیا، کانادا و ژاپن)، موسوم به گروه هفت (G7)، در پایان نشست مجازی روز جمعه خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که «فورا» سقف قیمتی برای نفت روسیه تعیین و اعمال خواهند کرد و برای تشکیل «ائتلافی فراگیر» در میان کشورهای جهان با هدف محروم کردن روسیه از درآمدهای بادآورده از بخش انرژی تلاش خواهند کرد.

وزرای دارایی جی۷ در این بیانیه همچنین تاکید کردند که تعیین و اعمال سقف قیمت به طور خاص برای کاهش درآمد روسیه و توانایی این کشور در تامین مالی جنگ تجاوزکارانه طراحی شده است، جنگی که ضمن دامن‌زدن به افزایش قیمت انرژی، موجب افزایش فشار مالی به ویژه بر کشورهای کم‌درآمد شده است.

در مقابل، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه گفت: «شرکت‌هایی که سقف قیمتی را اعمال می‌کنند در میان دریافت کنندگان نفت روسیه نخواهند بود.»
او ضمن تاکید بر این که سقف‌ قیمتی منجر به بی‌ثباتی بالا در بازار جهانی نفت می‌شود، خاطر نشان کرد که این شهروندان اروپایی هستند که بهای چنین اقداماتی را می‌پردازند.
 
با این حال، سخنگوی کرملین گفت که دولت در حال مطالعه تاثیر وضع سقف قیمتی بر نفت صادراتی روسیه بر اقتصاد این کشور است.

روسیه صادرات گاز به اروپا را از طریق خط لوله نورد استریم به‌طور کامل متوقف کرد

شرکت «گازپروم» روسیه روز جمعه ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) اعلام کرد که صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم» را پس از مشخص شدن نشتی در توربین این خط لوله، به طور کامل متوقف کرده است.

این شرکت علت توقف کامل صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم» را مشخص شدن نشتی در این خط لوله به هنگام عملیات «تعمیر و نگهداری» تأسیسات انتقال اعلام کرد.

پیشتر شرکت گازپروم اعلام کرده بود که صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم» را برای انجام تعمیرات مورد نیاز از روز پنج‌شنبه ۳۱ اوت به مدت سه روز متوقف می‌کند.

اروپایی‌ها که به شدت به گاز روسیه نیاز دارند، کرملین را متهم می‌کنند که از صادرات گاز برای اعمال فشار به دولت‌های اروپایی همزمان با ادامه جنگ اوکراین استفاده می‌کند، موضوعی که مسکو آن را رد می‌کند.

کرملین مدعی است که به دلیل تحریم‌های وضع‌شده از سوی کشورهای غربی قادر به انجام تعمیرات ضروری روی خط لوله «نورد استریم» نیست و در نتیجه میزان صادرات گاز به کشورهای اروپایی را کاهش داده است.

توربینی که پیشتر برای تعمیر به کانادا ارسال شده بود، تاکنون برنگشته است و روسیه و آلمان بر سر چرایی بازنگشتن این توربین به محل خود با یکدیگر مشاجره می‌کنند.

روسیه از زمان حمله نظامی به اوکراین، در واکنش به تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو، صادرات گاز به کشورهای اروپایی را به شدت کاهش داده است. 

آلمان که این روزها در مرکز بحران کمبود انرژی قرار دارد، بر اتخاذ تدابیر بیشتر و تنوع بخشیدن به سبد انرژی مورد نیاز خود تأکید کرد. /یو رو   نیوز

با وجود نگرانی‌ها از کمبود گاز در زمستان در کشورهای اروپایی، پیش‌بینی می‌شود که روسیه عرضه محدود گاز به اروپا که بازار اصلی این کشور است را حفظ کند زیرا مسکو در صورت توقف کامل صادرات گاز به اروپا، منبع درآمدی مهمی را از دست خواهد داد.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما