plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۲۶۰۰۷

ترامپ: خفت‌بارترین رخداد تاریخ آمریکا تصرف افغانستان توسط طالبان بود

دونالد ترامپ به مناسبت اولین سالگرد تصرف دوباره افغانستان از سوی شبه نظامیان طالبان در اظهاراتی این اتفاق را "شرم‌آورترین، ناشایست‌ترین و خفت‌بارترین رویداد در تاریخ آمریکا" خواند. این درحالی است که محبوبیت بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان بهبود نیافته است.
ترامپ: خفت‌بارترین رخداد تاریخ آمریکا تصرف افغانستان توسط طالبان بود
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از فاکس نیوز، ترامپ این اظهار نظر را با انتشار مطلبی در حسابش در شبکه اجتماعی متعلق به خودش یعنی "تروث سوشال" در خصوص حمله یک سال پیش این گروه بنیادگرا به کابل، پایتخت افغانستان قبل از خروج پرآشوب ارتش آمریکا از این کشور مطرح کرد.

ترامپ در این مطلب نوشت: فاجعه‌ای که دقیقا یک سال پیش در افغانستان رخ داد، شرم آورترین، ناشایست‌ترین و خفت بارترین رویداد در تاریخ آمریکا بود.

ترامپ ادامه داد: سوای از این حقیقت که ما آنجا را ترک کردیم، این من بودم که تعداد سربازانمان را در تدارک برای خروج از افغانستان تا تعداد دو هزار نفر تقلیل دادم، اما ما اینگونه خارج شدیم که اول ارتش را بیرون آوردیم و متعاقب آن ۱۳ سرباز کشته شده (همراه با تعداد زیادی سرباز شدیدا مجروح) و بسیاری از اتباع آمریکایی را پشت سر جا گذاشتیم، و بهترین تجهیزات نظامی جهان را به ارزش بیش از ۸۵ میلیارد دلار به دشمن عطا کردیم. خیلی بد است!

محبوبیت بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان بهبود نیافته است

به نوشته ان‌پی‌آر، خروج بی‌ضابطه و بدون برنامه آمریکا از افغانستان نقطه عطفی برای ریاست جمهوری بایدن بود که پایان محبوبیت او و آغاز سال سخت سیاسی وی را در پی داشت.

رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در گزارشی نوشت: در اواخر این ماه، کاخ سفید قصد دارد سالگرد خروج ایالات متحده از افغانستان را گرامی بدارد. پرزیدنت بایدن می خواهد از نیروهای نظامی و متحدان ایالات متحده که در طول دو دهه جنگ در افغانستان حضور داشته اند تقدیر کند. اما این عقب نشینی همچنین نقطه عطف ریاست جمهوری بایدن را نشان می دهد - لحظه ای که محبوبیت او کاهش یافت و هرگز به طور کامل بهبود نیافت.

در ماه اوت گذشته، هنگامی که افغان ها در بحبوحه تیراندازی‌ها به فرودگاه کابل هجوم می‌آوردند، جهان شوکه شد. ...مردم ناامیدانه هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده را تعقیب کردند. حتی برخی از آنها هنگام بلند شدن هواپیما از آن آویزان شدند و سپس به طرز غم انگیزی به زمین سقوط کردند و جان سپردند.

اما در کاخ سفید، رئیس جمهور بایدن لحنی قاطع داشت. او گفت: «سربازان آمریکایی نمی توانند و نباید در جنگی بجنگند و در جنگی بمیرند که نیروهای افغان حاضر نیستند خودشان در آن بجنگند.»

او وعده داده بود که نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند.بایدن گفت که این یک خروج مسئولانه و ایمن خواهد بود. اما نحوه وقوع آن آشفته و غم انگیز بود. سیزده سرباز آمریکایی در یک بمب گذاری انتحاری کشته شدند و هزاران شهروند افغان که به ایالات متحده در جنگ با طالبان کمک کرده بودند، جا ماندند. این یک لحظه مهم برای ریاست جمهوری بایدن بود.

جان گانس، یکی از مقامات پیشین پنتاگون که در مورد کاخ سفید در ادوار مختلف در زمان جنگ نوشته است، می‌گوید: «هر رئیس‌جمهوری در اوایل دوره ریاست‌جمهوری خود دچار بحران می‌شود. از زمان جان اف کندی، هر رئیس‌جمهوری چیزی داشته است که به تحلیل رفتن شتاب برنامه و محبوبیت او در ذهن مردم آمریکا منجر شده است.»

در طول عقب‌نشینی از افغانستان، محبوبیت بایدن کاهش یافت و از آن زمان تاکنون نظرسنجی های او منفی بوده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما