plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۲۵۹۵۸

هزینه های سنگین سیاسی و اقتصادی «استان سازی»

مخالفت مرکز پژوهش های مجلس
رئیس جمهور روز جمعه در جیرفت به مردم وعده داد استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد. این وعده رئیسی با انتقاد امام جمعه شهرستان بم همراه شد و از او خواست بعد از طی شدن روال قانونی به مردم وعده دهد. رئیسی هم به آنها گفت دادخواست شما برای استان شدن بم باید مورد توجه قرار گیرد.
هزینه های سنگین سیاسی و اقتصادی «استان سازی»
به گزارش ایصال نیوز، اردیبهشت ماه امسال، ذبیح الله اعظمی نماینده جیرفت مدعی شد به‌زودی پهناورترین استان ایران تقسیم می‌شود. شهرهای جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب و رودربارجنوب استان ۳۲ام ایران را تشکیل خواهند داد. خبر استان شدن جیرفت همچون گذشته از سوی نماینده این شهر مطرح شد و طرح تاسیس استان کرمان جنوبی نیز در صحن مجلس اعلام وصول شد.

پیشتر در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ طرح تشکیل “استان‌بم” و مستقل شدن شرق‌استان کرمان توسط موسی غضنفرآبادی، نماینده این شهر، ارائه و در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده بود. شهرستان‌های بم در شرق و جیرفت در جنوب، دو رقیب اصلی برای تشکیل استان‌های جدید و تقسیم استان کرمان به جنوبی-شمالی یا شرقی-غربی بوده‌اند.

پس از اعلام وصول طرح‌های استان شدن جیرفت و بم؛ نوبت به نماینده سیرجان و بردسیر رسید تا طرح تشکیل استان ”سمنگان” به مرکزیت سیرجان را به مجلس برساند.

در همان زمان، شهباز حسن پور رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در اظهارنظری متفاوت، تقسیم کرمان به سه استان را مطرح و گفته بود «تنها راه اساسی برای استفاده‌ی بهینه‌تر و حداکثری از منابع دولت را تقسیم استان کرمان به سه استان دانست و خواستار بسیج تمام ظرفیت‌های اجرایی، قضایی و مجمع نمایندگان استان برای تقسیم استان شد.» نظری که قبلا از سوی برخی از اساتید دانشگاه هم مطرح شده بود.

استان کرمان جنوبی؛ تقسیم بر مبنای جغرافیا

نمایندگان شهرهای جنوبی استان کرمان معتقدند فاصله مرز شمالی تا جنوبی‌ترین نقطه این استان بیش از ۸۰۰ کیلومتر بوده و از مرکز استان تا جنوبی‌ترین نقطه استان۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد. جنوب کرمان متشکل از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، منوجان، فاریاب و قلعه گنج، یک سوم پهناورترین استان کشور را با جمعیت یک میلیون نفر تحت پوشش قرار می دهد. وسعت منطقه جنوب کرمان ۳۸ هزارکیلومتر مربع است و در این منطقه ۲۵ اداره کل مستقل از مرکز استان سالهاست که به مردم هفت شهرستان با جمعیت یک میلیون نفر خدمات ارایه می دهند.

استان کرمان شرقی؛ تقسیم بر مبنای منابع

یک رسانه محلی در ارزیابی مزیت های شرق استان کرمان برای تشکیل استان نوشته «شرق استان کرمان که مساحت زیادی از این استان پهناور را در برمی‌گیرد؛ شامل چهار شهرستان بم، نرماشیر و ریگان است. بم قطب صنایع خودروسازی خصوصی ایران محسوب می‌شود و بیشترین میزان تولید خرمای استان کرمان نیز مربوط به این منطقه است». این در حالی است که «شهرستان‌های شرقی استان کرمان همواره با محرومیت روبرو بوده و فاصله زیاد از مرکز استان نیز بر مشکلات این منطقه افزوده است. با وجود صنایع مولد و پولساز در ارگ جدید بم، اما سهم مردم شرق استان کرمان همواره کارگری بوده است و “ارزش‌ افزوده‌ها” به مرکز استان سرازیر می‌شوند. مردم شرق استان همواره مطالبه مستقل شدن از کرمان را داشته و ایجاد “استان بم” را راهی برای برون رفت از محرومیت‌ها و بی‌مهری‌ها می‌دانند.»

منطقه پنج‌ گنج کرمان و مخالفت با استان جدید؟

رسانه های محلی کرمان، یکی از شروط اصلی تقسیمات کشوری برای ایجاد استان جدید را همبستگی و تشابه فرهنگی مردم شهرستان‌ها ارزیابی می کنند که استان شدن منطقه جنوب کرمان با تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها، را دشوار نموده است. پنج گنج، اصطلاحی است که به ۵ شهرستان (کهنوج، قلعه‌ گنج، منوجان، فاریاب و رودبارجنوب) گفته می‌شود.

یکی از موضوعاتی که همیشه در رابطه با استقلال جنوب کرمان وجود داشته، مخالفت برخی از مردم و بزرگان شهرستان کهنوج و منطقه پنج گنج است. این رسانه ها گزارش کردند در گفتگوهای اخیر بین شهروندان این مناطق در شبکه‌های اجتماعی مختلف پیرامون تشکیل استان جدید، بعضا مخالفت‌های زیادی از پیوستن به “استان کرمان جنوبی” دیده می‌شود.

حتی در برخی موارد، مردم بعضی از شهرستان‌های جنوبی کرمان تمایل دارند در صورت تقسیم استان، به استان هرمزگان ملحق شوند و نه استان جدید با نام کرمان جنوبی. در برخی موارد حتی پیشنهاداتی مبنی بر تشکیل استان “مکران” به مرکزیت چابهار و با حضور چندشهرستان از سیستان‌وبلوچستان و شهرستان‌هایی از منطقه پنج گنج کرمان، مطرح شده است.

هشدار امام جمعه بم به رئیس جمهور: صبر مردم بم حدی دارد

ساعتی از اعلام بررسی درخواست استان شدن جنوب کرمان توسط رئیس‌جمهور در مصلای جیرفت نگذشته بود که وی در جمع مردم شرق استان در بم نیز حاضر شد؛ جایی که امام جمعه این شهر در حضور ابراهیم رئیسی، به موضوع استان شدن جنوب استان واکنش نشان داد.

حجت‌الاسلام دانشی امام جمعه بم در انتقاد از رئیس جمهور گفت: طبق قانون برای استان شدن یک منطقه باید طرح را به مجلس ارائه کرد نه اینکه بدون مصوبه مجلس، آن را علنی کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از اعلام این وعده رئیس جمهور گفت هیچ‌کس با محرومیت‌زدایی مخالف نیست، این نظام متعلق به مردم است؛ وظیفه نظام نیز محرومیت‌زدایی است اما توجه داشته باشید محرومیت فقط در یک منطقه خاص نیست.

امام جمعه بم هشدار داد «صبوری مردم این خطه به این معنا نیست که همواره باید مورد کم لطفی قرار گیرند، صبر مردم بم هم حدی دارد. وی اضافه کرد: ما دولت رئیسی و شخص ایشان را ولایتمدار، انقلابی و جهادی می‌دانیم اما توقع و انتظار داریم به خواسته‌های بحق مردم بم توجه شود.»

مخالفت مرکز پژوهش های مجلس با تقسیمات استانی در کرمان

وعده رئیسی به مردم کرمان در حالی مطرح شده است که به نظر می رسد رئیسی توجهی به گزارشات کارشناسی درباره تقسیمات استان کرمان نداشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس روز دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ طی بیانیه‌ای نتیجه بررسی طرح استان شدن بم را اعلام کرد. “طرح تشکیل استان بم به لحاظ قانونی و کارشناسی صحیح نبوده و مخالف با سیاست‌های کلی نظام است”.

مرکز پژوهش ها تاکید کرده «استان شدن بم سالیانه حداقل ۸۱۰ میلیارد تومان صرفا در بخش پرداخت حقوق پرسنل، برای دولت هزینه‌ خواهد داشت. در شرایط کنونی اقتصاد کشور که دولت با تهدیدهای ناشی از مسائلی همچون تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی، تورم و… مواجه است، به‌لحاظ کارشناسی تشکیل استان بم قابل توجیه نیست.»

پیشتر، مرکز پژوهش های مجلس در نظر کارشناسی خود درباره تشکیل استان کرمان جنوبی نوشته بود «محدوده پیشنهادی برای تشکیل استان کرمان جنوبی، براساس تبصره «۱» ماده (۹) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری (مصوب ۱۵/ ۰۴/ ۱۳۶۲)، از حداقل شرایط قانونی (یک میلیون نفر جمعیت برای هر استان) برخوردار نیست.»

مرکز پژوهش ها به تجربه سایر کشورها اشاره کرده و نوشته «بررسی تجربیات سایر کشورها در زمینه تغییر و اصلاح تقسیمات کشوری حاکی از این است که روند جهانی غالب گرایش به سمت «وسیع‌تر کردن و تجمیع استان‌ها و کاهش سطوح و واحدهای تقسیمات کشوری» است. تصویب طرح حاضر پیامدهای منفی برای دولت دربردارد.»

انتهای پیام/*
 
۱
مرجع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما