plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۲۴۹۹۷

معترضان اقامتگاه رسمی رئیس جمهور سریلانکا را تصرف کردند

در پی تشدید بحران اقتصادی سریلانکا، معترضان که خواستار استعفای رئیس جمهور سریلانکا هستند، روز شنبه اقامتگاه رسمی وی را تصرف کردند.
معترضان اقامتگاه رسمی رئیس جمهور سریلانکا را تصرف کردند
به گزارش ایصال نیوز به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، معترضان سریلانکا که خواستار استعفای رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسا بودند، با توسل به زور وارد اقامتگاه رسمی وی شدند. این در حالی است که هزاران نفر در خیابان های پایتخت - کلمبو - حضور یافتند و نارضایتی خود را نسبت به بدترین بحران اقتصادی سریلانکا در تاریخ معاصر این کشور ابراز کردند.

مشخص نیست که آیا راجاپاکسا در داخل اقامتگاه در کلمبو است یا خیر، اما فیلم های ضبط شده با تلفن های همراه تعداد زیادی از مردم را در داخل خانه مستحکم و در محوطه بیرونی نشان می دهد.

پلیس پیشتر به سمت معترضانی که محل اقامت وی را محاصره کرده بودند و به سوی دروازه اصلی حرکت می کردند، گاز اشک آور پرتاب کرده بود. معترضان در نهایت توانستند وارد خانه رئیس جمهور شوند.

معترضان راجاپاکسا را مسئول مشکلات اقتصادی می دانند و سه ماه است که ورودی دفتر او را اشغال کرده اند.

رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سریلانکا، ماه گذشته گفت که اقتصاد این کشور سقوط کرده است.مذاکرات دولت با صندوق بین المللی پول پیچیده بوده است زیرا اکنون به عنوان یک کشور ورشکسته وارد مذاکرات شده است.

در ماه آوریل، سریلانکا اعلام کرد که بازپرداخت وام های خارجی را به دلیل کمبود ارز خارجی متوقف می کند. کل بدهی خارجی این کشور بالغ بر 51 میلیارد دلار آمریکا (42.4 میلیارد پوند) است که باید 28 میلیارد دلار (23.3 میلیارد پوند) آن را تا پایان سال 2027 بازپرداخت کند.

پلیس جمعه شب در کلمبو و چندین منطقه اصلی شهری دیگر مقررات منع آمد و شد اعمال کرد اما صبح شنبه در بحبوحه مخالفت وکلا و سیاستمداران مخالف که آن را غیرقانونی خواندند، آن را لغو کرد.

پلیس ضد شورش و پرسنل ارتش در شهر مستقر هستند و منطقه اطراف اقامتگاه رسمی رئیس جمهور به شدت مسدود شده است.

بحران اقتصادی منجر به کمبود شدید اقلام ضروری مانند سوخت، گاز پخت و پز و دارو شده است و مردم را مجبور به ایستادن در صف های طولانی برای خرید منابع محدود کرده است.

اعتراض و تظاهرات چند ماهه تقریباً سلسله سیاسی راجاپاکسا را که در بیشتر دو دهه گذشته بر سریلانکا حکومت کرده بود، از بین برده است.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : العالم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما