plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۲
کد مطلب : ۲۲۷۷۶

عمران‌خان از نخست وزیری برکنار شد

رأی عدم اعتماد اکثریت مجلس پاکستان
پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی در پاکستان و جدال میان حزب حاکم و اپوزیسیون در پارلمان بر سر سرنوشت دولت این کشور، نمایندگان مخالف در مجلس پاکستان با 174 رای موافق و به اتفاق آرا طرح عدم اعتماد علیه «عمران‌خان» را تصویب کردند.
عمران‌خان از نخست وزیری برکنار شد
به گزارش ایصال نیوز از منابع رسمی پاکستان، جلسه رأی‌گیری برای طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر که از صبح روز شنبه آغاز شده بود، سرانجام با چندین بار تعویق، دقایق اولیه بامداد یکشنبه (به وقت محلی) آغاز شد.

پس از استعفای "اسد قیصر" رئیس مجلس پاکستان از سمت خود، "ایاز صادق" نماینده جناح مخالف ریاست پارلمان را برعهده گرفت و سپس رأی گیری برای تصویب طرح عدم اعتماد علیه عمران‌خان نخست وزیر پاکستان را کلید زد.

شایان ذکر است، از مجموع 342 نماینده پارلمان 174 نماینده با رای عدم اعتماد، برکناری عمران خان از سمت نخست وزیری پاکستان را قطعی کردند. تعداد زیادی از نمایندگان طرفدار عمران خان در رای گیری شرکت نکردند.

نمایندگان جبهه مشترک اپوزیسیون پاکستان متشکل از مسلم لیگ نواز، حزب مردم، جمعیت علمای اسلام، حزب عوامی بلوچستان، حزب جمهوری وطن و حزب ملی عوام در روند رأی موافق به عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان شرکت‌ کردند.

عمران‌خان نخستین نخست وزیر پاکستان محسوب می‌شود که برکناری و طرح عدم اعتماد علیه وی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب می‌رسد.

رسانه‌های پاکستانی شنبه شب اعلام کردند: پس از مقاومت پیاپی ریاست مجلس در مقابل حکم رئیس قوه قضائیه این کشور برای رأی گیری طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر، دیوان عالی در اقدامی بی سابقه تصمیم به رسیدگی به این وضع حتی در ساعات تعطیلی گرفت.

رئیس این نهاد عالی قضایی با حضور در محل کار خود، نحوه اجرای حکم صادره مبنی بر برگزاری جلسه رای گیری مرتبط با طرح عدم اعتماد علیه عمران‌خان در مجلس پاکستان را بررسی کرد.

شبکه‌های خبری پاکستان اعلام کرده بودند که بنابر حکم دیوان عالی، ریاست مجلس باید به هر قیمتی طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر را به رأی بگذارد.

سرانجام، پس از هفته‌ها کشمکش سیاسی در پاکستان و جدال میان حزب حاکم و اپوزیسیون در پارلمان بر سر سرنوشت دولت این کشور، بامداد امروز یکشنبه نمایندگان مخالف در مجلس پاکستان طرح عدم اعتماد علیه «عمران‌خان» را به اتفاق آرا تصویب کردند.

اکنون احزاب مخالف که اکثریت را در پارلمان دارا هستند، باید نخست وزیر جدید را به مجلس پاکستان معرفی کند.

انتهای پیام/*
۱
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما