plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۲۲۲۷۳

افزایش اعتراض ها به سرمایه گذاری عربستان در جنوب عراق

مخالفت با سرمایه گذاری‌های عربستان در جنوب عراق به رغم اعتراضات به شرایط اقتصادی و محرومیت‌ها در استان المثنی در جنوب این کشور بالا گرفته است.
افزایش اعتراض ها به سرمایه گذاری عربستان در جنوب عراق
به گزارش ایصال نیوز، شرکت کنندگان در این اعتراض ها و اعتصاب‌ها به مخالفت با سرمایه گذاری ۵۰ ساله عربستان در یک میلیون هکتار از اراضی استان‌های المثنی، الانبار، نجف و کربلا برخاسته اند.

مخالفان این طرح، با توجه به سابقه عربستان، آن را خطری برای امنیت ملی و تهدیدی برای حاکمیت ملی می دانند.

یکی از شیوخ شرکت کننده در این اعتصاب ها، دوشنبه شب دربرنامه "قبل الغد" (پیش از فردا) شبکه العهد گفت: استان المثنی محروم است و مردم از هر طرحی برای کاهش بیکاری استقبال می کنند ولی سرمایه گذاری عربستان در این استان و در این زمان عجیب و مشکوک است.

شیخ مشکور آل بدر الظالمی افزود: ما از عربستان غیر از تروریست های انتحاری و خودروهای بمب گذاری شده، نصیبمان نشده است.

وی اضافه کرد: ما از ابتدا مخالفت خود را با سرمایه گذاری عربستان در منطقه السماوه اعلام کردیم و قطعا اجازه ورود و اجرای طرح های اقتصادی عربستان را در این منطقه نخواهم داد.

الظالمی گفت: ما از هر سرمایه گذاری که چشم طمع به عراق نداشته باشد، استقبال می کنیم. استان المثنی به خاطر بی تدبیری حکومت الکاظمی بیچاره و فقیر شده است زیرا دولت وی بدترین دولت تاریخ عراق است.

رئیس مرکز توسعه رسانه ای عراق نیز گفت: وظیفه دولت اجرای طرح های سرمایه گذاری مورد قبول جامعه عراق است.

دکتر عدنان السراج اضافه کرد: عربستان در طرحی خطرناک مانند عادی سازی روابط با اسرائیل و جنگ در یمن دست دارد و طرح های مورد نظر در جنوب عراق ارتباط تنگاتنگی با طرح معامله قرن دارد.

وی افزود: برخی از فراکسیون های پارلمان نیز با اعطای این امتیازها به عربستان مخالفت کرده اند.

السراج اظهارکرد: اجرای طرح های توسعه ای در جنوب عراق توسط عربستان یک اقدام تحریک آمیز است و ما از مواضع عشایر المثنی در مخالفت با این طرح ها در استانشان حمایت می کنیم.

رئیس مرکز توسعه رسانه ای عراق گفت: اقلیم سنی یک پروژه سیاسی مرتبط با توطئه های امریکایی – اسرائیلی است که باید نگران بود.

السراج اضافه کرد: وعده های عربستان همواره دروغ است و شکست و ناکامی دولت کنونی عراق نیز به اثبات رسیده است. دولت عراق امتیازسرمایه گذاری ۵۰ ساله عربستان در یک میلیون هکتار از اراضی استان های المثنی، الانبار، نجف و کربلا را به عربستان سعودی واگذار کرده است.

عربستان متعهد شده است که با استفاده از فناوری های جدید، حدود یک میلیون هکتار از اراضی عراق را زیر کشت محصولات مختلف برده و بیکاری را در این مناطق به صفر برساند، درحالی که بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران عراقی در توانایی عربستان و اهداف سرمایه گذاری این کشور در عراق تردید دارند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما