plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۲۱۵۹۲
در نشست خبری با خبرنگاران

خطیب زاده: بن بستی در وین نیست، مذاکرات در حال انجام است

خیلی نباید به برخی فضاهای رسانه‌ای توجه کرد
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بن بستی در وین نیست، مذاکرات همانند سابق برگزار می شود و رفت و برگشت‌ها میان هیئت‌ها در حال انجام است، گفت و گوها وقتی به روزهایی می رسد که باید در مورد مسائل جدی صحبت شود، سخت می‌شود.
خطیب زاده: بن بستی در وین نیست، مذاکرات در حال انجام است
به گزارش ایصال نیوز، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود درباره روند و پیشرفت مذاکرات در وین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت هیئت خود به تهران طرح پیشنهادی داده شده را مجدداً به بحث و بررسی گذاشت؛ البته دادن و گرفتن پیشنهادات یک امر عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای رخ نداده است.

وی با بیان اینکه آنچه در وین باقی‌مانده در مورد موضوعات کلیدی است، افزود: توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است. تهران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقی مانده است. ما منتظر این هستیم که پاسخ ابتکارات و پیشنهادات ایران را بگیریم. 

خطیب‌زاده گفت: هر چقدر اراده آمریکایی‌ها و تروئیکای اروپایی بالا برود فاصله ما تا رسیدن به توافق کاهش خواهد یافت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از دیدار امروز وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ایرلندی در تهران خبر داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهدای دارایی‌های افغانستان به قربانیان ۱۱ سپتامبر، گفت: این اولین باری نیست که ایالات متحده به غارت اموال کشورهای دیگر دست می‌زند. باور ایالات متحده این است که مالک دارایی‌های همه کشورهای دنیا است و هرگاه اراده کند، می‌تواند به عنوان قاضی و هیئت منصفه به تنهایی  رای صادر کرده و اموال دیگران را ضبط کند. 

خطیب‌زاده اضافه کرد: این گردنکشی‌ها از سوی ایالات متحده اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد، ایالات متحده به کشوری تجاوز کرده است و میلیاردها دلار خسارت غیرمستقیم و هزینه هم برای مالیات دهندگان خودش و هم برای مردم مظلوم و بی دفاع افغانستان ایجاد کرده است. اما باز هم به باقیمانده دارایی‌های مردم افغانستان رحم نمی کند.

غارت اموال مردم افغانستان اقدامی شرم آور و ضد بشری است

وی تاکید کرد: این اقدام شرم آور، ضد بشری و موجب خجالت آمریکا است، آمریکا باید در اقدامات خود تجدیدنظر کند، دنیا متفاوت شده و ایالات متحده باید این پیام را دریافت کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص سفر رییس‌جمهور به قطر، اضافه کرد: اجلاس اوپک گازی به زودی برگزار می‌شود و ما هم قطعاً در سطح بالایی شرکت خواهیم کرد. درباره این سفر پیشنهاد می‌کنم از دفتر ریاست جمهوری پیگیری شود.

خطیب‌زاده درخصوص دور جدیدی از گفت‌وگوهای قضایی ایران و عراق درباره پیگیری پرونده شهید سلیمانی، اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان از روزی که به عنوان وزیر خارجه انتخاب شدن این موضوع را به طور جدی پیگیری کردند.  چندین جلسه با حضور نهادهای مختلف و قوه قضاییه در وزارت امور خارجه برگزار شد. کمیته‌ای برای پیگیری این پرونده در وزارت امورخارجه تشکیل شد، قوه قضاییه هم اقدامات خود را در پیگیری این پرونده انجام می‌دهد و گزارش خود را به استحضار رسانده است. 

خطیب‌زاده اضافه کرد: برای اینکه مسیر حقوقی، سیاسی و قضایی را تجمیع کنیم، مسئول پرونده معرفی شد و آقای نظیری با حفظ سمت به عنوان مشاور وزیر و مسئول پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی منصوب شد. نتایجی که در این چند ماه به دست آمده کاملاً قابل توجه بوده است. 

وی همچنین در مورد آخرین تحولات در روند مذاکرات وین گفت: در مورد روند مذاکرات وین امروز با آقای باقری صحبت کردم و تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده که سختی و موضوعات مهم و کلیدی وجود دارد؛ لذا با یک حساسیتی از طرف همه پیگیری می‌شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یک سری پیشنهادات از سوی ایران و یکسری پیشنهادات از سوی طرف‌های مقابل داده شده است و چیز عجیبی نیست و اینها در فرآیندهای مذاکراتی طبیعی است، تاکید کرد: خیلی نباید به برخی فضاهای رسانه‌ای توجه کرد.
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما