plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۶
کد مطلب : ۲۰۲۷
عارف: اداره مجلس بر اساس خردجمعی است

هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز تغییر می‌کند

ریاست مجلس فقط سخنگو و رابط نمایندگان است
انتخابات هیئت‌ رئیسه مجلس می‌بایست در روز هفتم خرداد هر سال و به‌مناسبت سالگرد تشکیل مجلس برگزار شود، اما امسال استثنائاً و به‌دلیل تقارن هفتم خرداد با شب‌های قدر و تعطیلی جلسات علنی خانه ملت، این انتخابات در روز پنجم خرداد برگزار می‌شود و ترکیب جدید اعضای هیئت‌رئیسه، اعم از رئیس،؛ نواب اول و دوم و دبیران با رأی اکثریت نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.
هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز تغییر می‌کند
به گزارش ایصال نیوز، محمدرضا عارف با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مبنای مجلس خردجمعی است. ریاست مجلس هیچ مزیتی نسبت به سایر نمایندگان ندارد، بلکه فقط سخنگوی آنان و رابط نمایندگان محسوب می‌شود. نماینده مردم تهران تاکید کرد: جریان‌های سیاسی باید حضوری فعال در مجلس داشته باشند تا اراده مجلس هرچه بهتر صورت گیرد.
او با اشاره به انگیزه‌های فراکسیون در انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارتقاء جایگاه مجلس یکی از اهداف فراکسیون امید محسوب می‌شود، همچنین ما قصد داریم اداره مجلس را بر اساس خردجمعی پیش ببریم. رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: دوازده عضو هیأت رئیسه باید احساس مسئولیت مشترک داشته باشند. همچنین ارکان دیگر مجلس از جمله کمیسیون‌ها و خود صحن باید به صورت مشارکتی اداره شود و هر صدا و گروهی در اداره مجلس سهمی داشته باشد.
عارف خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی و معیشت مردم همواره باید جز اولویت‌های مجلس محسوب شود و باید به ارتقاء نظام بودجه‌ریزی کشور توجه کرد. تخصصی‌تر شدن کمیسیون‌های مجلس هم از مواردی است که ما همواره روی آن تاکید داشته‌ایم.
انتخابات هیئت ریسه مجلس شورای اسلامی فردا پنجم خرداد برگزار خواهد شد. طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ریاست و ترکیب هیئت‌‌رئیسه پارلمان در طول دوره چهارساله، هر سال تغییر می‌کند .
فراکسیون‌های سیاسی مجلس نیز کاندیداهای خود را برای ترکیب هیئت‌رئیسه معرفی می‌کنند و یا بعضاً برنامه‌های مشخصی برای آن دارند.
طبق بند دیگری از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس می‌بایست در روز هفتم خرداد هر سال و به‌مناسبت سالگرد تشکیل مجلس برگزار شود، اما امسال استثنائاً و به‌دلیل تقارن هفتم خرداد با شب‌های قدر و تعطیلی جلسات علنی خانه ملت، این انتخابات در روز پنجم خرداد برگزار می‌شود و ترکیب جدید اعضای هیئت‌رئیسه، اعم از رئیس،؛ نواب اول و دوم و دبیران با رأی اکثریت نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند.
فراکسیون‌های سیاسی تأثیرگذار مجلس شورای اسلامی در دوره دهم شامل: نمایندگان امید (اصلاح‌طلبان)، نمایندگان ولایی (اصولگرایان) و مستقلان ولایی است که فردا آخرین ترکیب هیئت رئیسه مجلس برای این دوره را مشخص خواهند نمود. 
انتهای پیام/*
۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما