plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲
کد مطلب : ۱۹۶۷۲

اردوغان با افتتاح سد دجله میزان آب ورودی به عراق را کاهش داد

سد ایلیسو ترکیه باعث نگرانی محیط زیستی همسایگان به ویژه عراقی ها می شود
رئیس جمهور ترکیه با افتتاح سد بزرگ ایلسو بر روی رودخانه دجله، بخشی از میزان آب خروجی به عراق را کاهش داد و گفت که این اقدام را در راستای امنیت غذایی ماست و نمی‌توانیم حتی یک قطره از منابع آبی ترکیه را هدر دهیم.
اردوغان با افتتاح سد دجله میزان آب ورودی به عراق را کاهش داد
به گزارش ایصال نیوز و به نقل از شفق نیوز، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه شنبه با افتتاح یک سد بزرگ بر روی رودخانه دجله، بخشی از میزان آب خروجی به عراق را کاهش داد.

گفته شده این سد و نیروگاه برق آبی در جنوب شرقی ترکیه و نزدیک مرز با عراق قرار دارد.

نام این سد «ایلیسو» است و یک سد سنگی با سطح بتنی بر روی رودخانه دجله نزدیک روستای ایلیسو و در امتداد مرز استان‌های «ماردین» و «شرناق» ترکیه است.

این سد یکی از ۲۲ سد پروژه جنوب شرقی آناتولی است و هدف آن تولید برق، کنترل سیل و ذخیره آب است. ساخت این سد در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و ابتدا انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۱۶ تکمیل شود.

اردوغان در مراسم گشایش این سد گفت: «ما باید از تمام توان بالقوه خود برای محافظت از کشورمان برابر بحران غذایی ناشی از خشکسالی و به طور مشابه برابر بحران انرژی که به طور فزاینده قابل مشاهده است، استفاده کنیم. ما نمی‌توانیم حتی یک قطره از منابع آبی کشورمان را هدر دهیم. همچنین باید تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را بر اساس منابع خودمان به حداکثر برسانیم.»

از آنجا که دجله رود بسیار مهمی در عراق به شمار می‌رود که از شهرهای بغداد و موصل نیز عبور می‌کند، افتتاح سد بر روی این رودخانه در ترکیه نگرانی‌ها درباره کاهش آبدهی این رود مهم در عراق را افزایش داده است.

احداث سد ایلیسو از سوی ترکیه بر روی رود دجله، همسایگان به ویژه عراقی ها را با توجه به تاثیرات زیاد آن بر میزان آبی که وارد کشور عراق می شود، به شدت نگران کرده است.

گفتنی است؛ یک عضو فراکسیون جنبش تغییر در مجلس عراق افتتاح سد ایلی سو در ترکیه، باعث به وجود آمدن فاجعه محیط زیستی و آبی برای اقلیم کردستان و عراق خواهد شد.

از سوی دیگر به گزارش المعلومه، "احمد دبان" در این باره گفت: افتتاح سد ایلی سو باعث کم شدن آب ورودی به سدهای دربندی خان، دوکان و سایر سدهای اقلیم کردستان خواهد شد.

رود دجله و فرات از ترکیه سر چشمه می‌گیرند، رود فرات از کوهستان‌های شرق آناتولی و رود دجله از دامنه جنوبی رشته کوه توروس در شرق ترکیه سرچشمه می‌گیرد و پس از ورود به کشور عراق از میان شهرهای بزرگی چون بغداد و موصل عبور کرده و سرانجام هر دو رود با رود کارون ایران اروندرود را تشکیل می‌دهند و در پایان به خلیج فارس سرازیر می‌شوند.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما