plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
کد مطلب : ۱۹۴۷۸

بایدن با رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان درباره ایران گفتگو می‌کند

آمریکا مدعی دریافت سیگنال‌های مثبتی از ایران برای بازگشت به مذاکرات شد
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که امروز پنجشنبه به وقت محلی عازم اروپا شده است، روز شنبه با رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان درباره ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد. نشست سران گروه ۲۰ و اجلاس تغییرات اقلیمی قرار است در روزهای آینده در رم ایتالیا و گلاسکو انگلیس برگزار شود.
بایدن با رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان درباره ایران گفتگو می‌کند
به گزارش ایصال نیوز، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به (وقت محلی) برای شرکت در دو اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر رم ایتالیا و تغییرات اقلیمی در شهر گلاسکو در اسکاتلند، راهی اروپا شد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگارانی که بایدن را در این سفر همراهی می کنند، با اعلام این مطلب گفت که هدف از این دیدار بایدن با رهبران سه کشور اروپایی، رسیدن به موضع مشترک مذاکره‌ای درباره نحوه رسیدگی به موضوع برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش برخی رسانه ها، سالیوان به خبرنگاران گفت که آمریکا آماده از سرگیری مذاکرات با حسن نیت با ایران درباره بازگشت به برجام است.

وی افزود که سیگنال‌های مثبتی درمورد آمادگی ایران برای بازگشت به مذاکرات دریافت کردیم باید منتظر بمانیم تا ببینیم ایران چه زمانی پای میز مذاکرات خواهد نشست.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز سه شنبه نیز در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه فرصت دیپلماسی با ایران تا چه زمانی خواهد بود و نقشه دوم چیست ؟ گفت: یکی از دلایلی که رییس جمهوری می خواهد با متحدان اروپایی به خصوص سه کشور اروپایی که بخشی از مذاکرات هستند، هماهنگی نزدیک داشته باشد این است که پس از انحراف سیاست آمریکا در مقابل ایران در چهار سال گذشته، یک جبهه متحد در مقابل ایران داشته باشیم.

این مقام کاخ سفید همچون دیگر مقامات آمریکایی بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و بی عملی واشنگتن در شش دور مذاکرات وین ادعا کرد: ما مانند چند ماه گذشته پیام های واضح و آشکاری به ایرانی ها خواهیم فرستاد مبنی بر اینکه این فرصت نامحدود نخواهد بود و ما باید شاهد یک بازگشت به دیپلماسی و پیشرفت در میز دیپلماسی باشیم.

وی در عین حال با بیان این ادعا که البته ما تمام گزینه های لازم را برای رسیدگی به این موضوع حفظ خواهیم کرد، افزود: ما معتقدیم هنوز هم فرصت برای حل این مساله به صورت دیپلماتیک وجود دارد.

این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد: جو بایدن و رهبران کشورهای اروپایی در این دو نشست مهم (گروه ۲۰ و گلاسکو کاپ ۲۶) دور هم جمع خواهند شد تا سیاست های خود در مورد ایران، زنجیره تامین غذا و زیرساخت های بین المللی هماهنگ کنند.

سالیوان همچنین اعلام کرد بایدن در شهر رم ایتالیا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ یک دیدار دوجانبه با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه خواهد داشت.

پیش از دیدار بایدن و مکرون، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد تماس مهمی با ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در مورد ادامه همکاری در منطقه هند و اقیانوسیه و نیز گفتگو درباره تلاش های جاری برای مقابله با تروریسم در ساحل و همکاری ناتو و اتحادیه اروپا داشته است.

نشست سران گروه ۲۰ قرار است روز ۳۰ اکتبر در شهر رم ایتالیا برگزار شود. گروه ۲۰ یک مجمع بین‌المللی است که اعضای آن ۸۰ درصد اقتصاد جهان را در دست دارند.
این گروه از سال ۱۹۹۹ به این سو هر ساله تشکیل جلسه داده و از ۱۳ سال پیش هم سران کشورها سالانه دیدار می‌کنند.

بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی گلاسکو (کاپ ۲۶) نیز از ۱۰ آبان تا ۲۱ آبان ماه سال جاری با حضور شماری از رهبران جهان، کارشناسان امور زیست محیطی و فعالان حامی مقابله با چالش های مربوط به تغییرات آب و هوایی از ۲۰۰ کشور امضا کننده پیمان آب و هوایی پاریس، در شهر گلاسکو انگلیس برگزار می شود.

این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که ساکنان کره خاکی درگیر بحران های شدید اقلیمی و زیست محیطی، انتظارهای بیشتری از قدرت های بزرگ اقتصادی جهان برای مقابله با این بحران ها دارند. کشورهای ثروتمند که یک دهه پیش وعده دادند یکصد میلیارد دلار در سال برای کمک به کشورهای آسیب پذیر به منظور سازگار کردن خود و انتقال به انرژی پاکتر فراهم می کنند، هنوز از عمل به هدف سال ۲۰۲۰ خود بازمانده اند.

سفر بایدن به اروپا در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات اخیر واشنگتن با اروپا بر سر پیمان امنیتی آکوس (فروش زیردریایی اتمی به استرالیا) در رسانه‌های جهان انعکاس گسترده‌ای داشت.

فرانسه که با روی کارآمدن بایدن، رویای فصل جدیدی از روابط فراآتلانتیک را درسر می‌پروراند و با ارسال نسخه جدید مجسمه آزادی به آمریکا، پایان ترامپیسم را قطعی می‌پنداشت. به دنبال حذف پاریس از قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری برنامه زیردریایی، مراسم گرامیداشت سالروز روابط خود باآمریکا را لغو کرد و روابط میان دو کشور تیره شد. اگرچه به رغم بازگشت سفرا ارتباط میان دو کشور برقرار است و بلینکن نیز سفری به پاریس داشته است اما این روابط به گرمی سابق نیست و واشنگتن در تلاش برای بازسازی اعتماد از دست رفته این متحد اروپایی خود است.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما