plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۱۹۴۲۵

خطیب‌زاده: نشست تهران درباره افغانستان را رئیس جمهور افتتاح می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که رئیس جمهور فردا نشست همسایگان افغانستان در تهران را افتتاح خواهد کرد.
خطیب‌زاده: نشست تهران درباره افغانستان را رئیس جمهور افتتاح می‌کنند
به گزارش ایصال نیوز، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران به تشریح نشست کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه که قرار است روز چهارشنبه (فردا) پنجم آبان ماه در تهران برگزار شود، پرداخت.

وی درباره نشست فردا گفت: اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان فردا چهارشنبه با حضور وزرای خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به اضافه روسیه در تهران برگزار خواهد شد و این اجلاس با حضور چهار کشور ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان که به تدریج وارد تهران شده یا شده‌اند برگزار می‌شود و با حضور آنلاین وزرای خارجه روسیه و چین و حضور نمایندگان این دو کشور نیز برنامه ریزی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه این نشست در محل وزارت خارجه برگزار خواهد شد، گفت: رئیس جمهور این جلسه را افتتاح خواهد کرد. انتظار داریم این جلسه تا چند ساعت ادامه یابد و بعد در خصوص بیانیه مشترکی به جمع بندی برسیم.

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: نشست تهران برای یک راه‌حل افغانی خواهد بود و تشریک مساعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به صلح و ثبات پایدار در افغانستان و در ادامه ابتکاری است که به صورت مجازی وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان چندی پیش نشستی را داشتند و به اصول پایه‌ای رسیدند از جمله این‌که آینده افغانستان براساس اراده و خواست مردم افغانستان باید شکل بگیرد.در اجلاس مجازی گذشته توافق بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان متمرکز شد.

وی ادامه داد: مردم افغانستان دولتی مدنظرشان است که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد. ایران طی ۴ دهه گذشته تلاش کرد به عنوان همسایه افغانستان در کنار این کشور باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حضور آوراگان افغانستان بیان کرد: آنچه امروز در افغانستان شاهدیم همراه با نگرانی‌ها و ملاحظاتی است و در عین حال امیدهایی است که امیدواریم با کمک کشورهای مسئول و بدون دخالت خارجی شاهد سازوکار فراگیر باشیم.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما