plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
کد مطلب : ۱۷۳۴۸
مدیرکل هواشناسی اصفهان اعلام کرد

نزدیک به ۹۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی دراز مدت است

افزایش دمای استان اصفهان در مقایسه با بلند مدت
مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: ۸۰.۸ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی دراز مدت است و تنها ۱۹.۲ درصد آن شرایط نرمال تا ترسالی متوسط دارد.
نزدیک به ۹۰ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی دراز مدت است
به گزارش ایصال نیوز، حمیدرضا خورشیدی روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: با توجه به تحلیل شاخص استاندارد بارش - تبخیر و تعرق (SPEI ) در دوره ۱۰ ساله تا پایان اردیبهشت امسال ، بسیاری از نقاط استان اصفهان درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی درازمدت با درجات مختلف دیده می‌شود.

وی گفت: از نظر پراکنش مکانی ۱۹.۲ درصد از مساحت استان اصفهان در شرایط نرمال، خشکسالی خفیف ۲۵.۵ درصد، خشکسالی متوسط ۲۵ درصد، خشکسالی شدید ۲۰ درصد و خشکسالی بسیار شدید ۱۰.۳ درصد را در بر می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهارداشت: شاخص‌های بلندمدت خشکسالی هواشناسی، به منزله انعکاسی کلی از شرایط ذخیره آبی مناطق مختلف در نظر گرفته می‌شود.

او همچنین با اشاره به وضعیت حوضه آبریز گاوخونی گفت: تحلیل شاخص خشکسالی حاکی از آن است که بطور تقریبی ۷۳.۹ درصد مساحت حوضه آبریز گاوخونی دچار خشکسالی بلندمدت خفیف تا بسیار شدید است.

خورشیدی افزود: در این حوضه ۳۳.۱ درصد خشکسالی خفیف، ۲۲.۴ درصد خشکسالی متوسط، ۱۱.۵ درصد خشکسالی شدید و ۶.۹ درصد با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

وی بیان کرد: کلیه شهرستان‌های استان اصفهان بجز شهرستان‌های غربی و جنوبی نسبت به بلند مدت، افزایش بارش داشته‌اند و مقایسه درصد تغییرات بارش با بلند مدت بیانگر آن است که میانگین وزنی بارش ۱۴.۶ میلیمتر بوده که نسبت به بلند مدت ۲.۶ درصد افزایش داشته است.

خورشیدی اظهار داشت: مجموع درصدهای خشکسالی در شهرستان‌های بویین و میاندشت، خمینی شهر و لنجان ۱۰۰ درصد بوده است.

وی گفت: میانگین دمای استان اصفهان در مقایسه با بلند مدت افزایش داشته و افزایش دما در مناطق غربی و قسمت هایی از مناطق شمال و مرکز استان، محسوس بوده است.

استان اصفهان بیش از ۱۰۷ کیلومتر مربع وسعت و پنج میلیون و ۱۲۰ هزار تن جمعیت دارد.

انتهای پیام/*
۰
مرجع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما