plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۴۴۸

هلال‌‌احمر اقداماتش برای سیل‌ زدگان را در کمیسیون‌ های مجلس تشریح کرد

رئیس جمعیت هلال‌احمر برای توضیح درباره فعالیت‌های این نهاد مردمی در سیل اخیر به دعوت دو کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس به صورت جداگانه در جمع نمایندگان این کمیسیون‌ها حاضر شد و علاوه بر ارائه گزارش کاری فعالیت‌های هلال‌احمر در ۵ حوزه امداد و نجات، اسکان اضطراری، تغذیه و درمان اضطراری و حمایت های روحی و روانی، به پرسش‌های نمایندگان نیز پاسخ داد.
هلال‌‌احمر اقداماتش برای سیل‌ زدگان را در کمیسیون‌ های مجلس تشریح کرد
به گزارش ایصال نیوز از هلال احمر، علی اصغر پیوندی با تشریح آمار فعالیت های جمعیت هلال احمر در سیل اخیر، گفت: در نوروز امسال تقریبا تمام استان های کشور درگیر سیل بودند که در این میان ۵ استان مازندران، گلستان، لرستان، ایلام و خوزستان شرایط ویژه ای داشتند. جمعیت هلال احمر نیز در حوزه‌هایی که در حیطه وظیفه اش بود ورود پیدا کرد.

امدادرسانی به ۴۴۵ هزار نفر در سیل اخیر کشور
رئیس جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به گستردگی سیل اولویت اصلی ما امداد و نجات بود و با کمک مردم، داوطلبان، امدادگران و نجاتگران و پرسنل جمعیت هلال احمر به ۴۴۵ هزار نفر امدادرسانی کردند. همچنین امداد هوایی ۹۱۳ ساعت پرواز در استان های درگیر انجام داد؛ در این پرواز ها ۷۴۸ هزار کیلوگرم بار و اقلام غذایی و زیستی و ۲ هزار تن شامل امدادگران و سالمندان و کودکان در معرض خطر جا به جا شدند. در مجموع  ۲۹۰ هزار نفر نیز در کمپ ها، اسکان اضطراری داده شدند.
وی با اشاره به خدمات اجتماعی و درمانی جمعیت هلال احمر در سیل اخیر گفت: علاوه بر این موضوع، حمایت های روحی و روانی مساله بعدی بود که مدنظر قرار گرفت. در این حوادث خانواده ها به خصوص کودکان و سالمندان دچار مشکلات روحی می‌شوند، از همین رو تیم های سحر جمعیت هلال احمر نیز در مناطق حادثه دیده حضور دارند و با کودکان و سالمندان کار می کنند تا از شدت تاثیرهای منفی حوادث بکاهند و وضعیت را کمی تحمل‌پذیر کنند. این گروها آخرین گروه‌هایی هستند که از مناطق حادثه دیده خارج می شود.
دکتر پیوندی در مورد کمک های مردمی گفت: تا صبح روز دوشنبه هموطنان ۱۳۰ میلیارد تومان نقدی به سیل زدگان کمک کردند و کمک های غیر نقدی نیز بیش از ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
 
هزینه کرد ۱۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی جمعیت هلال احمر برای سیل زدگان
دکتر پیوندی افزود: تا کنون از منابع داخلی جمعیت هلال احمر بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان برای سیل زدگان هزینه شده و ریالی از کمک های مردمی برای تامین اقلام توزیعی در مناطق سیل زده هزینه نشده است. پس از آنکه کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان مصرف شد، کاملا شفاف تمام هزینه‌کردها را اعلام می‌کنیم تا به صوت شفاف مشخص شود که کمک های مردمی دقیقا چگونه هزینه شده است.
وی در مورد بسته شدن حساب برخی افراد از سوی قوه قضائیه گفت: هلال احمر چنین درخواستی از قوه‌قضائیه نداشته است، بلکه آنها خود اقدام کردند تا از تکرار بعضی اتفاقات گذشته جلوگیری شود. اتفاقا هنرمندان و چهره های مشهور در این حادثه کمک بسیار زیادی به هلال احمر کردند و بسیاری از آنها به کمپین هلال احمر پیوستند و مردم را هم دعوت کردند. خوشبختانه در این زمینه هماهنگی و همراهی بی نظیری را شاهد بودیم.
 
ضرورت تقویت ناوگان امداد هوایی هلال احمر
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در مورد کمک های خارجی به سیل زدگان نیز گفت: بالغ بر ۱۴ کشور در سیل به کمک مردم ایران شتافتند، این در حالی است که هلال‌احمر ایران استمداد دولتی نداشته و از میان جمعیت های ملی برای کمک درخواست داده بود. در این زمینه بسیاری از کمک های غیرنقدی دریافت شده، اما کمک های نقدی به دلیل تحریم ها هنوز دریافت نشده است.
وی به تاثیر تحریم ها بر عملکرد ناوگان هوایی هلال احمر نیز اشاره کرد و گفت: هلال احمر ایران یک سال و نیم است که درگیر خرید ۳ فروند بالگرد است،  با وجود تامین هزینه ها، هنوز نتوانستیم این کار را انجام دهیم. این در حالی است که بالگرد در امدادرسانی اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال حاضر هلال احمر ایران ۲۴ فروند بالگرد دارد و در سیل اخیر نیز در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان هر کدام ۶ فروند بالگرد برای کمک به سیل زدگان به کار گرفته شد؛ لذا تقویت ناوگان هوایی یک ضرورت است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
تاکید بر شارژ مجدد انبارهای امدادی هلال احمر
دکتر پیوندی همچنین با هشدار نسبت به تامین اقلام امدادی در انبارهای جمعیت هلال احمر گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان اقلام امدادی از منابع داخلی هلال احمر میان آسیب دیدگان سیل اخیر توزیع شده و طبیعی است که اکنون انبارهای هلال احمر  نیازمند شارژ مجدد است، در این زمینه لازم است تا مجلس نیز همگام با هلال احمر در تجهیز مجدد انبارها به این نهاد مردمی کمک کند.
وی در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان در مورد کمک های بین المللی گفت: هلال احمر ایران مکاتباتی با فدراسیون بین‌المللی و کمیته بین المللی صلیب سرخ و همچنین  اوچا (دفتر هماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل متحد)، برای یافتن راهی جهت دریافت کمک های مالی بین‌المللی انجام داده است و همچنین تلاش هایی برای تحت فشار قراردادن خزانه داری امریکا انجام شده است تا راه گشوده شود.
رئیس جمعیت هلال احمر در مورد حجم کمک های خارجی به سیل زدگان ایران، گفت: استمداد برای کمک به سیل زدگان از سوی دولت انجام نشد، بلکه جمعیت هلال احمر از جمعیت های ملی طلب کمک کرد و این کمک ها بیشتر جنبه ابراز همدردی دارد. در این زمینه استمداد حدود ۵ میلیون فرانک کمک نقدی به هلال‌احمر ایران شده است. برخی کشورها چون آلمان، امارات، کویت، ترکیه، پاکستان و عربستان نیز کمک‌های غیرنقدی داشتند به عنوان نمونه آلمان ۴۰ فروند قایق مناسب برای امدادرسانی در سیل برای هلال احمر ایران ارسال کرد.
 
سوءاستفاده از پوشش هلال احمر، خلاف واقع است
بر اساس این گزارش، یکی از نکاتی که در کمیسیون بهداشت و درمان مورد توجه نمایندگان بود، واکنش جمعیت هلال احمر نسبت به اظهارات یکی از فرماندهان سابق نظامی در مورد سوءاستفاده از پوشش هلال احمر بود که دکتر پیوندی در پاسخ گفت: این نوع اظهارات بسیار خطرناک و خلاف واقع است و ما رسما این اظهارات را تکذیب کردیم. همچنین رسما هم از این فرد شکایت خواهیم کرد. در دیداری که با پیتر مائورر، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر خواهم داشت نیز این مساله را مطرح و رسما توضیحات را ارائه خواهم کرد.
وی افزود: هلال احمر تنها اقدامی که نمی‌تواند انجام دهد، اقدامات نظامی و امنیتی است. به غیر این دو مورد هر کار دیگری بر اساس اساسنامه ای که در مجلس تصویب شده از سوی جمعیت هلال احمر قابل انجام است.
پیوندی همچنین در جمع نمایندگان از حمایت‌های مجلس در تصویب بودجه جمعیت هلال احمر نیز تقدیر و اظهار امیدواری کرد که این حمایت ها بیشتر شود.
وی به نقاط قوت در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: این سیل آسیب های زیادی را به کشور زد، اما در این میان نقاط مثبتی هم وجود داشت و از جمله این که هماهگی نیروهای امدادی بسیار بهتر از حوادث پیشین بود که البته نواقصی هم وجود داشت که باید کارشناسی شود.
 
توزیع اقلام امدادی در حوادث پروتکل های خاص خود را دارد
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تلاش گروه های مختلف در سیل گفت: امدادگران، نجاتگران، داوطلبان هلال‌احمر و همچنین مردم و گروه های جهادی و نیروهای مسلح در توزیع بسیار کمک کردند. امدادگر هلال‌احمر با وجود اینکه خانه‌اش را سیل برده بود، در استان گلستان به مردم خدمت کرد و پس از آن هم به لرستان و خوزستان رفت. امیدوارم هلال احمر توانسته باشد خدمات امدادی درخور شان هموطنان ارائه کرده باشد.
همچنین نحوه توزیع اقلام امدادی و دلیل صدور دفترچه های امدادی در روز سوم حادثه از جمله نکاتی بود که نمایندگان در مورد آن توضیح خواستند و پیوندی در پاسخ گفت: توزیع اقلام پروتکل هایی دارد و طبق آن هلال‌احمر از روز نخست هر حادثه باید دفترچه های امدادی را توزیع کند، اما این کار به شرطی است که فضا آماده باشد. وقتی کار منظم نباشد کار از دست همه خارج می شود.
ضرورت توجه بیشتر به آموزش نیز از دیگر نکات مورد توجه بود و رئیس جمعیت هلال احمر در این زمینه گفت: آموزش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که در هر حادثه اولین کسی که با آن مواجهه می شود، خود فرد است نه امدادگر و پزشک و غیره؛ بنابراین آموزش مواجهه با حوادث نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کاهش خطرات دارد، اما در این مساله همه سهیم هستند از جمله صدا و سیما و رسانه ها که باید با یک کار منسجم پیش برود.
 
علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از جمله نمایندگانی بود که به تقدیر از عملکرد جمعیت هلال احمر پرداخت و گفت: شما در این حادثه خوش درخشیدید.
احمد حمزه، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان هم با تقدیر از رئیس جمعیت هلال احمر و تمامی امدادگران و خدمت رسانان به مردم، اظهار کرد: لازم است از زحمات شما و همکارانتان تشکر کنم که به یاری مردم آسیب دیده شتافتید.

انتهای پیام /*
۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما