plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۱۴۰۸۰

متهم اصلی شورش در واشنگتن در آستانه برکناری

اعلام حالت فوق العاده در واشنگتن تا روز تحلیف بایدن؛ چهار کشته در حوادث کنگره
شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال فعال‌سازی متمم شماره ۲۵ قانون اساسی آمریکا جهت برکناری ترامپ از قدرت هستند، شنیده می‌شود. تاکنون چهار کشته، دهها مجروح و بیش از ۵۱ بازداشتی در سرکوب شورش حامیان ترامپ در کنگره گزارش شده است.
متهم اصلی شورش در واشنگتن در آستانه برکناری
به گزارش ایصال نیوز، روز چهارشنبه، در حالی که کنگره آمریکا جلسه تایید ریاست جمهوری جو بایدن را برگزار می‌کرد ترامپ با سخنرانی تحریک آمیز در جمع طرفدارانش زمینه ساز ثبت یک روز تاریخی ننگین در آمریکا شد. 

تنها دوهفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ایالات متحده ترامپ با فراخوان حامیانش در واشنگتن و با ارائه یک سخنرانی در رد انتخابات برگزار شده ریاست جمهوری، زمینه ساز یورش طرفدارانش به کنگره آمریکا شد که در آن ساعات در حال بررسی تایید ریاست جمهوری جو بایدن بودند.

* احتمال استیضاح یا برکناری ترامپ

با اخراج شورشیان از کنگره آمریکا و از سرگیری جلسه کنگره برای تایید پیروزی بایدن، شبکه «سی‌بی‌اس» اعلام کرد، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه اعضای کابینه ترامپ مشغول گفت‌وگو درباره احتمال فعال‌سازی متمم شماره ۲۵ قانون اساسی آمریکا جهت برکناری ترامپ از قدرت هستند، شنیده می‌شود.

مطابق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، چنانچه معاون ریاست جمهوری و اعضای کابینه تشخیص دهند که رئیس جمهور به لحاظ جسمی یا روانی دیگر قادر به هدایت امور نیست، می‌توانند با استناد به این متمم، امور را به معاون ریاست جمهوری بسپرند.

این همان متممی است که در سال ۲۰۱۶ و پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، جمعی از روانپزشکان در نامه‌ای با نامناسب خواندن دونالد ترامپ او را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری استفاده از آن را خاطر نشان شدند.

گفتنی است؛ ساعاتی پیش همزمان با برگزاری جلسه بررسی نتایج انتخابات آمریکا جهت معرفی بایدن به عنوان رییس جمهور منتخب این کشور دونالد ترامپ که هنوز نتایج انتخابات را نپذیرفته است با برگزاری تجمعی بزرگ با حضور طرفدارانش زمینه آشوب در اطراف کنگره آمریکا را فراهم کرد. طرفداران ترامپ پس از تجمع اعتراضی در اطراف کنگره با ایجاد درگیری با تیم حفاظتی این نهاد وارد ساختمان اصلی کنگره شدند.

به گزارش اسکای نیوز، در این وقایع که چند ساعت به طول انجامید به گفته پلیس واشنگتن، تاکنون چهارنفر کشته و دهها نفر زخمی شده اند. یک زن به ضرب گلوله کشته شد و بیش از ۵۱ نفر دستگیر شدند.

آشوب کنگره آمریکا پس از مداخله گارد ملی آمریکا پس از هفت ساعت پایان یافت.
در حال حاضر اعضا کنگره با حضور مایک پنس در حال برگزاری جلسه نیمه تمام خود هستند و تا ساعاتی دیگر بصورت قطعی پیروزی بایدن را تایید خواهند کرد.

*شهردار واشنگتن حالت فوق العاده در این شهر را برای ۱۵ روز تمدید کرد
موریل بوزر، شهردار واشنگتن در توییتی نوشت: من با دستور شهر داری وضعیت فوق العاده سراسری را از امروز برای ۱۵ روز اعلام می کنم . این شرایط تا ۲۰ ژانویه یعنی روز تحلیف بایدن، رئیس جمهور منتخب ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/*
۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما