plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۳۰۳۰

اردوغان: ترکیه را به یکی از مؤسسان نظام جهانی جدید تبدیل می‌کنیم

تداوم نظام بین‌المللی کنونی امکان پذیر نیست
رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد برای تبدیل ترکیه به یکی از موسسان نظام جهانی جدید تلاش می‌کند.
اردوغان: ترکیه را به یکی از مؤسسان نظام جهانی جدید تبدیل می‌کنیم
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در دوازدهمین کنفرانس سفرا در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا تصریح کرد: برای تبدیل ترکیه به یکی از موسسان نظام (جهانی) جدید تلاش می‌کند.

وی افزود: چندجانبه گرایی و منطقه‌گرایی در روابط بین‌الملل در حال پررنگ‌تر شدن است. در دوره‌ای به سر می‌بریم که زنجیره تدارکات و مراکز تولید و تامین در حال تغییر بوده و اتحادهای منطقه‌ای جدید و همچنین ابعاد مربوط به سیاست و اقتصاد نیز از نو در حال شکل‌گیری است.

اردوغان اظهار داشت: ادامه نظام بین‌المللی کنونی که به جای حق از قدرتمند، به جای اکثریت از اقلیتی کوچک و به جای فقیر از ثروتمند حمایت می‌کند، امکان پذیر نیست.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان گفت: خوشحالی و امیدمان پس از آزادسازی شوشا از اشغال بیشتر شده است. تا پایان کامل اشغال‌گری (ارمنستان) در قره‌باغ به مبارزه ادامه خواهیم داد.

اردوغان همچنین در ارتباط با مناسبات آنکارا با اتحادیه اروپا اظهار داشت: امیدواریم اتحادیه اروپا از نابینایی راهبردی که موجب فاصله‌ گرفتن ترکیه از آن شده است، بلافاصله دور شود.

وی با اشاره به موج اسلام‌ستیزی در غرب ادامه داد: مبارزه با اسلام‌ستیزی هم مسئولیت دینی و هم مسئولیت ما در قبال شهروندان خود در خارج از کشور است.

رئیس‌جمهور ترکیه در زمینه تحولات مدیترانه شرقی تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم کشورمان که بار هر تحولی در مدیترانه شرقی را به دوش می‌کشد، در مساله منابع طبیعی آن نادیده گرفته شود.

اردوغان در پایان گفت: در زمینه جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار برای مردم و کشور ترکیه مصمم هستیم.

انتهای پیام/*
۳
مرجع : آناتولی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما